Permalänk
Medlem

Speldator för max 25K

Tjena!

Jag hade tänkt mig att köpa en rejäl speldator nu som håller länge och fungera bra för streaming @ Twitch..
Jag kör för det mesta CS:GO men även andra spel med.

Några saker jag är 100% på som jag vill fixa;

  • Intel Core i7-6700K

  • GTX 1080

  • SSD med åtminstone 500GB

Skulle uppskatta om någon kunde sätta ihop några bra delar i en kundvagn som kan fungera bra (tillsammans med de jag jag listat över här!)

Sen så är jag villig att lägga ut 25K för att få det jag vill ha, men kan även vara billigare / dyrare om det blir bättre. Känns lite onödigt att lägga ut mer för massa onödigt

Hade tänkt mig att beställa från inet.se , men om det även finns andra alternativ som är bättre hit me up!

Tacksam för hjälpen
- Jacob

Permalänk
Medlem

@pyth

Jag skulle råda om att inte skaffa Founders Edition. Rörande SSD är väl 850 EVO lämpligast för ditt bruk.

Skrivet av philipborg:

Säker på att du inte ska vänta på mer än founders edition? Founders edition kan nämligen inte hålla temperaturen särskilt bra utan kämpar för att hålla stock clock och kan inte hålla i boost clocks några längre perioder. (Med standard fläktkurvan, drar man igång fläkten mer så pallar den även mer men ljudnivån drar iväg.) Lär nog inte dröja länge innan eftermarknadskylarna kommer och dem lär troligen även vara billigare alternativt mycket bättre för samma pris. (FE har ju även undermåttlig strömförsörjning.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

låter som du har full koll vad du ska ha för delar, dock så sparar du lite pengar på att köra 980ti som fortfarande är jävligt bra kort för pengarna snart här.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Vad streamar du med? CPU, grafikkort eller iGPU? För det väger tungt på ditt CPU val.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@pyth

Jag skulle råda om att inte skaffa Founders Edition. Rörande SSD är väl 850 EVO lämpligast för ditt bruk.

Okej tack! Får nog bli en sådan här: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Skrivet av Nivius:

låter som du har full koll vad du ska ha för delar, dock så sparar du lite pengar på att köra 980ti som fortfarande är jävligt bra kort för pengarna snart här.

Är sugen på 1080 dock

Skrivet av philipborg:

Vad streamar du med? CPU, grafikkort eller iGPU? För det väger tungt på ditt CPU val.

CPU ofc (streamar med OBS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

CPU ofc (streamar med OBS)

Mycket bättre att köra 5820K isf, alternativt vänta in Broadwell-E som släpps om några dagar om mitt minne stämmer. Visserligen bygger Haswell-E och Broadwell-E på en något äldre arkitektur, men dem har rejält mycket mer kraft för multitrådat. Vilket inkluderar streaming.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mycket bättre att köra 5820K isf, alternativt vänta in Broadwell-E som släpps om några dagar om mitt minne stämmer. Visserligen bygger Haswell-E och Broadwell-E på en något äldre arkitektur, men dem har rejält mycket mer kraft för multitrådat. Vilket inkluderar streaming.

Inte så att det är något jag prioriterar heller, kommer nog förmodligen också att fixa en streaming PC eller göra min gamla dator till en. Så blir att fixa 6700K!

Permalänk
Medlem

Inga som har några tips på bra minnen, moderkort, vattenkylning, osvosv vad som behövs fixa för att göra detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Om du inte kan sätta ihop en datorn själv så skulle jag inte råda dig att köra med vattenkylning. Om nu inte du hade tänkt en stängd vattenkylning tex corsair h100i, vilket jag och många här på Swec inte heller rekommenderar.

Permalänk
Medlem

@wow_jon:

Vilka förutom du själv avråder från sluten vattenkylning?
Varför avråder du från sluten vattenkylning?

Jag har Corsair H100i GTX som kyler min 5960X, och den gör det utmärkt, den är väldigt tyst ( Har bytt till Noctua fläktar ), Corsair lämnar fem års garanti.

Mitt Radeon Pro Duo har också sluten vattenkylning, 50-60c efter 5-10 timmar av spelande, tyst och svalt.

Faktum är att sluten vattenkylning är oftast mycket billigare och prisvärdare än egenbyggd, prestandan på dom större enheterna är i princip likvärdig eller bättre. Då är jag en entusiast som har gjort ett medvetet val att inte köpa egen vattenkylning trots att budgeten finns med lätthet.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@pyth:

Vilken upplösning vill du spela i? Antal Hz?

6700K är bra, men med en budget på 25 000 kr borde du välja Haswell-E i7 5820K, 6 kärnor och 12 trådar totalt, 50% mer. Framtidssäkrare och bättre i dagsläget också för streaming och gaming.

GTX 1080 är ett utmärkt kort, men 980Ti är prisvärdare och har fortfarande väldigt hög prestanda. Hellre ett 980Ti med komponenter av högsta kvalité och maxad PCB samt kylning än ett 1080 referens.

Du bör även ha 16GB DDR4 ram.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Pyth från NIP? Ska se om jag kan få ihop något.

Edit:
Skulle kört på detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9425630/

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Paket: 17922:-

EVGA GeForce GTX 1080 6599:-
https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik....

+

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9425616/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pyth:

Tjena!

Jag hade tänkt mig att köpa en rejäl speldator nu som håller länge och fungera bra för streaming @ Twitch..
Jag kör för det mesta CS:GO men även andra spel med.

Några saker jag är 100% på som jag vill fixa;

  • Intel Core i7-6700K

  • GTX 1080

  • SSD med åtminstone 500GB

Skulle uppskatta om någon kunde sätta ihop några bra delar i en kundvagn som kan fungera bra (tillsammans med de jag jag listat över här!)

Sen så är jag villig att lägga ut 25K för att få det jag vill ha, men kan även vara billigare / dyrare om det blir bättre. Känns lite onödigt att lägga ut mer för massa onödigt

Hade tänkt mig att beställa från inet.se , men om det även finns andra alternativ som är bättre hit me up!

Tacksam för hjälpen
- Jacob

Om du kan tänka dig att lägga 25K och vill ha bra grejer kan du ju faktiskt köra på en Samsung 950 SSD. Det är ju nästa steg i hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Om du kan tänka dig att lägga 25K och vill ha bra grejer kan du ju faktiskt köra på en Samsung 950 SSD. Det är ju nästa steg i hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte värt om han enbart spelar och streamar. En 850 EVO räcker gott och väl då. 950 lär inte ge något mer för dem bruken.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Om budget är 25k så är det väl x99 som gäller annars verkar det ju tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

Inte så att det är något jag prioriterar heller, kommer nog förmodligen också att fixa en streaming PC eller göra min gamla dator till en. Så blir att fixa 6700K!

Får man isf fråga vad din gamla dator har för komponenter? För det kan hända att sälja den och skaffa en biffigare CPU lär ger dig mer totalkraft och du kan då streama direkt från din dator. Givet att du inte köper ny dator enbart för streaming efter du sålt din gamla, det hade kunnat vara mer prisvärt. (Har inte räknat på det.) Alternativt uppgraderar din gamla dators CPU.

Får du sålt den för 7 000kr så har du ju råd med en monster CPU så som I7 6900K. (Om jag uppskattar 6900K's oannonserade pris rätt, den släpps vilken dag som helst, har läst 30 maj i samband med Computex.) Den har dryga dubbla kraften utav 5775C, vilket inte är helt fel. (Lär ge bättre resultat än 5960X i det länkade testet.)

Nackdelen med 6900K är att den har lägre singeltrådsprestanda än 6700K, till största del pga den lägre stock frekvensen. Det kan kompenseras en hel del med en överklockning, däremot vet jag inte hur villig du är att överklocka. Gissningsvis bör den kunna nå frekvenser strax under 5775C, som nådde 4.3GHz i sweclockers tester.

Värt att notera är däremot att jag inte vet om windows task scheduler med hjälp utav programprioritering lär påverka spelet. Har inte streamat själv utan enbart kört fristående video komprimering. Då körde jag däremot några dussin (av)komprimeringar parallellt vilket inte ger en direkt informativ insyn. Med andra ord har jag ingen aning hur bra det fungerar att spela och streama från samma maskin även om maskinen har nog med CPU kraft. Någon, möjligen du, får gärna fylla på med information om det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9425668/

Detta skulle jag ha kört

Och sedan ett 1080 med eftermarknadskylare om en månad så är du uppe i 25k

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

@pyth: Som tidigare nämnt behöver du ju faktiskt inte 1080 om du inte funderar på VR då det är där som 1080 glänser. Två begagnade 980ti lär slakta om du håller dig borta från VR. Personligen kommer jag vänta med VR typ 2-4 år beroende på hur snabbt de utvecklas.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Först och främst är du sjuk i huvudet om du lägger 25 lax på en dator med ett 1080 för att spela CSGO "och lite andra spel" som ingen CS-spelare någonsin egentligen spelar utan bara skriver för att slippa den här utskällningen.

Å andra sidan finns det CS-spelare med dubbla titans och PCIe-diskar för 11 lax för att det ser bra ut PR-mässigt att de har det värsta av allt, även om alla med en konduktiv fettklump i huvudet fattar att det är pengar i sjön ur ett tekniskt perspektiv. Men jag förutsätter att det finns ett värde för dig med skrytbygge också, så jag utgår ifrån det!

Är du lat och inte vill/kan överklocka så är det smartare att du tittar på 6700k än 5820k, absolut. Vill du dock streama mycket så är 5820k ganska behaglig då du kan avlasta lite load på de resterande två kärnorna för att sköta encoding och annan dynga åt dig och inte drabba spelet. Men utan lite extra skjuts är den märkbart långsammare för fyrtrådade applikationer också.

980Ti vs 1080 handlar mer om att det ena köpes med fördel begagnat för att spara pengar, något du rimligtvis skiter i om du budgetterat 25 lappar i vilket fall utan att ens ha tänkt några specifika komponenter. För grafikkraft skulle två 980Ti i SLI vinna, men då får du lite nya problem att störa dig på, t.ex. att luftkyld SLI låter mycket för att det blir sataniskt varmt där inne. Så kör 1080 du om du vill det, det råder inga tvivel om att det är ett bättre kort om du bara vill ha ett - och köper du nytt så finns inga andra bättre alternativ just nu heller.

Jag hade fläskat på med bekvämligheter snarare, på den här nivån. Typ en M.2-disk med NVMe och en nazistiskt bra kylning med lyxfläktar för att få käft på bygget ordentligt. Hade skippat vatten och gått på en stor luftkylare istället av enkelhetsskäl, och slängt in allting i något ljuddämpat case. Typ H440 eller Define R5. Och antagligen, bara för att jag själv HATAR ljud, skippat mekaniska diskar i den helt och hållet, inte ens för lagring. Sen hade jag dessutom satt Samsung-diskarna att använda RAM som cache för att svina på ännu lite mer eftersom att det är gratis och "följer med" diskarna ändå, även om det inte kommer ge dig något i spel.

Typ såhär:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9425735/

...plus valfritt ljudkort som CS-spelare brukar uppskatta för bättre uppfattning om fotsteg (?). Själv fattar jag ingenting av dem/om dem, så jag vågar inte ens rekommendera ett.

Med de tre 140mm-fläktarna satta till chassits interna fläktkontroller så att du enkelt och smidigt kan bara sänka/öka hastigheten på framsidan utan att behöva jävlas med någon mjukvara om du vill slippa det. Ehm, ja. Typ det egentligen.

Mycket av det krutet ligger på är bekvämlighet i övrigt för andra saker du kan tänkas göra med datorn, ur perspektivet CS är hälften av de här finesserna fullkomligt hål i huvudet som några tidigare nämner. Men fint är kul ibland, och man ska trivas vid sin dator. Jag är en bekväm sate så jag har nog kvalitetsfläktar för mer pengar än min CPU är värd, och har totalt nästan 3TB SSD i burken för att slippa störa mig på hårddiskljud. Inte heller så rimligt, direkt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Läst igenom lite, tack för alla tips och så i tråden!

Så här ser min kundvagn ut atm (inte klar än) vad tycker ni ser bra ut och vad tycker ni att jag ska lägga till?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9426294/

Vet att allting inte ligger där men jobbar på det!

Permalänk
Medlem

@pyth
Ska du överklocka; om du ska, nu eller i framtiden? Har en del att göra med valet utav kylare. Ska du inte överklocka så finns det kylare som är tystare och billigare till priset utav mindre kylkapacitet.
Hur viktigt är ljudnivå?
Vad ska du lagra på 2TB HDD'n? För är det lite smågrejer så kostar 500GB 850 EVO + 2TB WD Black ungefär lika mycket som 1TB 850 EVO. Ska du lagra saker som inte behöver bra prestanda så skulle jag råda om att skaffa en disk med lägre ljudnivå. WD Black är gjord för högprestanda till priset utav ljudnivå. Givetvis så är det däremot lätt att slå på så att disken stänger av när den inte används, så används den bara ibland blir inte ljudnivå något större bekymmer och du har prestandan där när den behövs.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss detta https://www.inet.se/kundvagn/bild/9426325/
+ http://www.pc-cooling.de/Cases/Cooltek/600047050/Cooltek+UMX3...
För totalt 19,956kr (Webhallen inkl rea)
Så något liknande kanske?
Jag är dock lite kräsen av mig, går nog att finslipa till något mer prisvärt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@pyth
Ska du överklocka; om du ska, nu eller i framtiden? Har en del att göra med valet utav kylare. Ska du inte överklocka så finns det kylare som är tystare och billigare till priset utav mindre kylkapacitet.
Hur viktigt är ljudnivå?
Vad ska du lagra på 2TB HDD'n? För är det lite smågrejer så kostar 500GB 850 EVO + 2TB WD Black ungefär lika mycket som 1TB 850 EVO. Ska du lagra saker som inte behöver bra prestanda så skulle jag råda om att skaffa en disk med lägre ljudnivå. WD Black är gjord för högprestanda till priset utav ljudnivå. Givetvis så är det däremot lätt att slå på så att disken stänger av när den inte används, så används den bara ibland blir inte ljudnivå något större bekymmer och du har prestandan där när den behövs.

Jag ska överklocka direkt när jag får den, men är inte så "bra" på det så ska kolla vidare på hur jag ska göra, men överklocka är nog självklart. Sen så är ljudnivå inte så viktigt men ändå skönt om det inte låter så mycket.
Jag ska inte lagra något speciellt, bara spel och så. Utrymme spelar inte så stor roll, bara inte SSD'n blir full!
(Just nu ser min dator ut såhär som jag använt i flera år - här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pyth:

Jag ska överklocka direkt när jag får den, men är inte så "bra" på det så ska kolla vidare på hur jag ska göra, men överklocka är nog självklart. Sen så är ljudnivå inte så viktigt men ändå skönt om det inte låter så mycket.
Jag ska inte lagra något speciellt, bara spel och så. Utrymme spelar inte så stor roll, bara inte SSD'n blir full!
(Just nu ser min dator ut såhär som jag använt i flera år - här)

Ska du överklocka så har H110i GTX rejäl kylförmåga då den egentligen primärt riktas mot 6 eller fler kärnor. Temperatur lär alltså troligen inte bli något problem. Med medföljande fläktar så är däremot den inte särskilt tyst. Därav har jag själv bytt mina fläktar på min H110 likaväl som @Aeig på hans H110i GTX till Noctua fläktar. Jag vet inte vad han bytte till men själv blev det Noctua NF-A14 ULN som nästan är knäpptysta men kyler rätt mycket sämre. ULN står för Ultra Low Noise, alltså är dem inte för högprestanda men det finns också. (Fortfarande mer än tillräckligt för min 5930K i 4.6GHz@1.3v.) Problemet blir att totalpriset för H110i Gtx + nya fläktar blir väldigt högt och luftkylare blir väldigt mycket mer prisvärda. Nackdelen med luftkylare är att inet inte monterar för tunga och att försiktighet vid transport blir viktigare.

Om jag var i din sits hade jag nog isf dumpat WD Black 2TB. Visserligen förlorar du 1.5TB utrymme, men om du istället skaffar en 1TB SSD lär det inte vara några bekymmer. I framtiden om du sedan behöver mer lagringsutrymme så är det ju en bagatell att koppla in ytterligare lagringsmedia. Priserna lär även vara lägre då, lagringspriser är trots allt det som fortfarande faller årligen speciellt för SSD. Du använder just nu 765 GiB (821GB, windows kan inte prefix), vilket betyder att om du lagrar lika mycket får du enkelt plats på en 1TB SSD.

Vill du få ner ljudnivån så kan bättre fläktar hjälpa en hel del. Dem medföljande på FD Define R5 är helt OK men "lyx"fläktar spelar i en helt annan liga. Du får själv avgöra om det är lönt att byta fläktarna. Alternativt så kan du testa med dem medföljande och sedan se hur du känner. Blir inte dyrare att köpa dem i efterhand men inet monterar dem däremot inte åt dig då.

Notera att råden om ljudnivå bör du mer se som information än något annat, så att du vet hur situationen ser ut. Givetvis så är det du själv som prioriterar, jag vill bara ge en inblick på situationen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Som någon sa kasta in ett ljudkort också https://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx/#s... typ detta. Man hör fotsteg mycket bättre om man har okey lurar också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@pyth: Ditt uppgraderingspaket saknar RAM-minnen och chassit skulle må bra av åtminstone en till fläkt, om du inte vill ersätta allihopa. 140mm storlek på fläkten för R5, 3-pin anslutning så kan du kontrollera det via chassits inbyggda fläktkontroller.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Mina tips för en nästan ljudlös burk!

- ASUS 1080 STRIX-kort borde borga för låg ljudnivå.
- Bästa (och tystaste?) luftkylaren.
- 16 GB RAM (syns ej på skärmdumpen) räcker gott.
- 1 TB SSD så att man inte behöver fundera över var man ska installera alla spel.
- 3 TB HDD från HGST som har högst driftsäkerhet enligt många tester.
- Välrenommerat semi-passivt nätaggregat.
- Väl ljuddämpat chassi med inbyggd fläkthubb som kopplas till moderkortets PWM-fläktuttag.

Enda anledningen jag kan se att man väljer vattenkylning istället för detta är möjligtvis det estetiska, om man inte vill ha hela lådan uppfylld av en stor kylfläns. Men för min del så tar jag funktion före estetik inne i lådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuroMartin:

Enda anledningen jag kan se att man väljer vattenkylning istället för detta är möjligtvis det estetiska, om man inte vill ha hela lådan uppfylld av en stor kylfläns. Men för min del så tar jag funktion före estetik inne i lådan...

Hur kommer det sig då att du väljer ett chassi med fönster och sämre dämpning än sina konkurrenter? Nyfiken. Man vill väl inte titta in på en biffig spy-beige luftkylare, och samtidigt sabba akustiken på köpet, liksom.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@pyth

25k på en dator. Why not, här har du så mycket du kan få för pengarna.

Höghastighetsram - för att det har visat sig påverkat prestandan positivt i tester.
1TB SSD - för att slippa brummet från en äcklig mekanisk disk.
5820k - 6c/12t baby - perfekt för streaming.
Luftkyld - med de allra bästa i kylningsväg.
Titanium klassat nätaggregat - finns inget bättre, 10 års garanti.
ASUS Xonar Essence STX - superbra ljudkort.
GTX 1080 - för att det är det bästa just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9426809/

Och:

https://www.komplett.se/product/890647/datorutrustning/grafik...

17547+199+6599=24345

Bara att trycka in grafikkortet i den färdigmonterade burken du får från Inet.

*Om du beställer extra fläktar så skriv att du vill ha de fläktarna som följer med chassit också. Kan vara bra att ha ifall du någonsin uppgraderar eller behöver till en annan dator.

*Justdetja, du lär också montera kylaren själv, men ey, det är inte svårt.