Permalänk
Medlem

Mäta ljud bil.

Går det att mäta vilka högtalarkablar som har ljud? och i så fall med vad?
Jag ska koppla in en sub. och har bara högnivåutgång.
Måste veta vilka kablar som går till bakhögtalarna på bilen och jag har inget kopplingsschema. Vill inte riktigt bara klippa kablar på måfå.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att mäta men om du inte vill klippa kabeln eller på annat sätt kan ansluta nått till den så blir det lite svårare, men om du tex har en strömtång

och ett oscilloskop

så borde det gå bra att mäta det utan att behöva klippa nån kabel, men de flesta har nog inte tillgång till de instrumenten så ett annat alternativ är att du fixar fram ett schema eller helt enkelt följer kablarna för att se vart de tar vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Nammatj: Enklast bör väl vara att kolla antingen vid högtalarna eller vid stereon?

Eller googla på bilmodellen

Ska du ha subben i bagaget kan det löna sig att använda kablarna som redan går i bilen eftersom dom ofta är fria från störningar från start.
Sitter dom högtalarna i dörrarna kan det ju vara en sämre idé dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Nya bilar är ju lite svåra att följa allt är så otroligt tight gjort.
Får försöka flörta med Renaultverkstaden och hoppas att det är en kvinna i kundtjänst. De borde ha kopplingsschema.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

@Nammatj: Eller om du bara tar ur bakhögtalarna och kollar?

Vart tänkte du skarva på dom?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Om du kommer åt någon av kablarnas ändar går det att använda en toner. Sändardelen ansluts till kabelns ena ände och sedan mottagardelen att vissla och pipa så länge den är i närheten av kabeln.

(Lite dyr att köpa bara för det här jobbet, men om du får syn på en nätverkstekniker kan du hålla teknikern upp och ned och skaka. Ofta ramlar det ut en toner ur någon av teknikerns benfickor.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Nammatj: Eller om du bara tar ur bakhögtalarna och kollar?

Vart tänkte du skarva på dom?

Tänkte skarva kablarna bakom stereon. Hade nog varit enklare och ta ur bakhögtalarna men lite bökigare att dra kabeln genom dörren, men går det inte på annat sätt så är det bara det som gäller.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om du kommer åt någon av kablarnas ändar går det att använda en toner. Sändardelen ansluts till kabelns ena ände och sedan mottagardelen att vissla och pipa så länge den är i närheten av kabeln.

(Lite dyr att köpa bara för det här jobbet, men om du får syn på en nätverkstekniker kan du hålla teknikern upp och ned och skaka. Ofta ramlar det ut en toner ur någon av teknikerns benfickor.)

Bra tips ska se om jag springer på någon tekniker i helgen... he he

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

@Nammatj: Har du kunnat ta lös stereon så du ser vilka kablar som finns där? En idé är ju att kolla på en isoadapger, som man använder för att omvandla bilens orginalkontakt till en standard iso och se vilken kabel som går vårt.

Ibland finns det även förlängare att köpa så slipper du klippa i bilens orginalkablage.

Vidare kan jag rekommendera dls hlc4 (http://dls.se/sv/home/prod.html?produkt=sv_1087)

Om du känner att ljudet från högnivån inte blir bra.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Har du till gång till en multimeter så räcker det med att Ohm mäta på sladdarna bakom stereon och så lyssnar du efter i vilken högtalare som det sprakar. Det kan gå att använda ett 1,5 volts batteri också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Nammatj: Har du kunnat ta lös stereon så du ser vilka kablar som finns där? En idé är ju att kolla på en isoadapger, som man använder för att omvandla bilens orginalkontakt till en standard iso och se vilken kabel som går vårt.

Ibland finns det även förlängare att köpa så slipper du klippa i bilens orginalkablage.

Vidare kan jag rekommendera dls hlc4 (http://dls.se/sv/home/prod.html?produkt=sv_1087)

Om du känner att ljudet från högnivån inte blir bra.

Stereon är lös och jag hittade ett kopplingsschema som skulle vara standard, men tydligen inte.
Jag har redan köpt en hög till lågnivåomvandlare så det är den som kopplas in och lågnivåkablar i den.

Skrivet av kalle-anka:

Har du till gång till en multimeter så räcker det med att Ohm mäta på sladdarna bakom stereon och så lyssnar du efter i vilken högtalare som det sprakar. Det kan gå att använda ett 1,5 volts batteri också.

Tack för tipset ska testas.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Om du kommer åt någon av kablarnas ändar går det att använda en toner. Sändardelen ansluts till kabelns ena ände och sedan mottagardelen att vissla och pipa så länge den är i närheten av kabeln.

(Lite dyr att köpa bara för det här jobbet, men om du får syn på en nätverkstekniker kan du hålla teknikern upp och ned och skaka. Ofta ramlar det ut en toner ur någon av teknikerns benfickor.)

Finns rätt billiga på nätet att köpa typ http://www.ebay.co.uk/itm/CABLE-FINDER-TONE-GENERATOR-PROBE-T...

Du tänker rätt men ändå fel, skit i tongeneratorn och starta bara stereon så kan du lyssna på kablarna vilka som spelar musik

Permalänk

@Nammatj: Har du lust att avslöja vad bilen och stereon heter?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Nammatj: Har du lust att avslöja vad bilen och stereon heter?

Renault Megane kombi 2013 originalstereo.

Jag har bytt högtalare fram (Gas) Inte hunnit byta bak ännu (MDS).
Provar med originalstereon till att börja med annars blir det ny stereo.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk

@Nammatj: Det jag tänkte var att du skulle kolla på en isoadapter, typ denna: http://www.aliexpress.com/item/CARAV12-027-Car-Stereo-ISO-Rad...

Där ser du vilken kabel som går vart, och vad den innehåller.

Du ser att stift
1 är höger bak +
2 är höger bak -
7 är vänster bak +
8 är vänster bak -

Ibland står det på kontakten vilket nummer vilket stift har, annars kan du kolla på bilden som jag länkade.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Nammatj: Det jag tänkte var att du skulle kolla på en isoadapter, typ denna: http://www.aliexpress.com/item/CARAV12-027-Car-Stereo-ISO-Rad...

Där ser du vilken kabel som går vart, och vad den innehåller.

Du ser att stift
1 är höger bak +
2 är höger bak -
7 är vänster bak +
8 är vänster bak -

Ibland står det på kontakten vilket nummer vilket stift har, annars kan du kolla på bilden som jag länkade.

Stämmer tyvärr inte har provat med ett liknande

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av Nammatj:

Stämmer tyvärr inte har provat med ett liknande

Låter ju märkligt får man säga. Det är inte så att du har något slutsteg monterat från fabrik eller nåt ?

På nåt sätt måste ju rimligtvis signalen nå högtalarna kan man tycka.

Hur ser kontakterna och kablarna ut då? Vilka kablar har dom positionerna som jag angav då?

Stämmer det att du är från Sundsvall förresten? I så fall borde du svänga förbi careta i Timrå och fråga , dom är bra och hjälper säkert till.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Låter ju märkligt får man säga. Det är inte så att du har något slutsteg monterat från fabrik eller nåt ?

På nåt sätt måste ju rimligtvis signalen nå högtalarna kan man tycka.

Hur ser kontakterna och kablarna ut då? Vilka kablar har dom positionerna som jag angav då?

Stämmer det att du är från Sundsvall förresten? I så fall borde du svänga förbi careta i Timrå och fråga , dom är bra och hjälper säkert till.

Kablarna på ISO kopplingen ligger annorlunda därför var tanken att jag kunde mäta vilka kablar som går bak eller att det finns något kopplingsschema.
From årsmodell 2013 har de tydligen kopplat annorlunda annars finns ju Haynes reparationsbok med kopplingsschema, men Haynes finns inte för 2013 eller nyare.
Jag hittade ett kopplingsschema som verkade stämma och klippte några kablar men det stämde inte alls.

Jag vet inte om Careta eller Bilbolaget är bättre men jag tänker svänga förbi i morgon och se om jag kan få någon hjälp där.
Måste ändå förbi och beställa nya plastpluggar till bakdörrarna så jag kan byta högtalare där också.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Svängde förbi Bilbolaget i Sundsvall och pratade med Renaultexperten.
Han var väldigt hjälpsam med en del tips + att han skrev ut kopplingsschema och förklaringar så nu kanske det blir hyfsat ljud i bilen.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4