Permalänk
Medlem

Hjälp med processorn, kylning!

Hej.

Jag är lite okunnig med mer tekniska grejor i datorn så jag söker all hjälp jag kan få.
Köpte min dator för 1 år sedan begagnat och ägaren innan har överklockat processorn, och den överhettar tror jag.

Märker detta då jag kör den som speldator, men alla spel stängs ner efter en viss tid(5 minuter eller några timmar).
Körde en test på datorn och här kan ni se resultaten via RealTemp:
http://imgur.com/pUImbwC

Annars ligger den runt 45 grader vid normal användning.

En kompis nämnde för mig att antingen gå in i BIOS och underklocka dem eller köpa en fläkt till processorn istället för originalet(Intel som sitter i redan).

Jag har testat komma åt bios, men kommer inte åt alls då min tangentbord inte är påslaget(Logitech G105)

Min dator:
Windows 10
Moderkort: MSI Z77A-S03
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz, överklockad till 4,2 ghz ser jag.
Nvidia GeForce GTX680
RAM: 8GB Corsair
HDD: Toshiba DT01ACA200

Tackar för all hjälp jag kan få och förklara det gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magista:

Hej.

Jag är lite okunnig med mer tekniska grejor i datorn så jag söker all hjälp jag kan få.
Köpte min dator för 1 år sedan begagnat och ägaren innan har överklockat processorn, och den överhettar tror jag.

Märker detta då jag kör den som speldator, men alla spel stängs ner efter en viss tid(5 minuter eller några timmar).
Körde en test på datorn och här kan ni se resultaten via RealTemp:
http://imgur.com/pUImbwC

Annars ligger den runt 45 grader vid normal användning.

En kompis nämnde för mig att antingen gå in i BIOS och underklocka dem eller köpa en fläkt till processorn istället för originalet(Intel som sitter i redan).

Jag har testat komma åt bios, men kommer inte åt alls då min tangentbord inte är påslaget(Logitech G105)

Min dator:
Windows 10
Moderkort: MSI Z77A-S03
Intel Core i5 3570K 3,4Ghz, överklockad till 4,2 ghz ser jag.
Nvidia GeForce GTX680
RAM: 8GB Corsair
HDD: Toshiba DT01ACA200

Tackar för all hjälp jag kan få och förklara det gärna!

Kan för övrigt säga att jag använder datorn mest till spel som cs, h1, overwatch...

Permalänk
Medlem

Vill du behålla överklockningen så kan du köpa en bättre cpu-kylare. 212 evo är ett populärt alternativ som håller plånboken glad. Den kyler lagom bra för små överklockningar och håller en bra ljudnivå. Finfint alternativ för nybörjare inom överklockning, eller bara för att få ner ljudnivå.

Vad du kan testa är att gå in i BIOS och ställa om inställningarna till standard. Överklockningen kommer att försvinna och därmed kommer processorn att gå svalare. Jag rekommenderar att du gör det med en gång.
Vill du sedan köra den överklockad så skaffar du en bättre kylare och lär dig hur du överklockar själv. Det är väldigt enkelt, och det kan vara bra att veta vilka inställningar som är inställd på din dator.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@magista

Ja, precis som Slarre säger så är det verkligen läge att återställa BIOS till default.

Det gör du allra lättast genom att först stänga av datorn i Windows, sen:

1/ Knäpper du av nätaggregatet.

2/ Trycker ett par gånger på standby-knappen på chassit så att den drar ur så mycket ström som möjligt ur nätaggregatet.

3/ Rycker du nätsladden ur nätaggregatet. Väntar några minuter.

4/Sen på I/O-panelen (där alla kablar för utrustning så som tangentbord, skärm, mus osv går in) så letar du upp den knappen som är svart och jätteliten och sitter långt ut till vänster på bilden nedan, och i verkligheten förutsatt att ditt chassi står upp så är den belägen väldigt högt upp på I/O-panelen:

Tryck och håll in i 20 sekunder. (För att safea).

Då clearar du hela bios och allting återgår till standardinställningarna.

Kopplar in nätkabeln i nätaggregatet, knäpper på det och därefter startar du datorn. Man brukar på nyare datorer få ett alternativ som att gå in i BIOS eller bara starta med standardinställningarna. Någonting i stil med "Load Optimized Default Settings"... Markera det alternativet och slå på Enter.

----

Sen kan det vara läge att blåsa rent datorn om den är väldigt dammig och kanske till och med se över kabeldragningen. Men att blåsa rent datorn gör man med tryckluft på burk och inte en dammsugare. Köpes på närmsta Inet eller hos Webhallen. Finns säkert på fler ställen men dem har garanterat.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren och jag ska prova att återställa bios på sättet du säger här Santrik.
Dock undrar jag då över tangentbordet som inte fungerar i annat läge än normal uppstart? Har även provat med en USB->PS2 adapter utan att tangentbordet ville på.
Och då även stängt av datorn helt och startat om efter ett tag.

Tack iaf för hjälpen.
@santrik och @slarre

Permalänk
Medlem

@magista

Det kan vara att USB kontakterna är avaktiverade under post för att skynda på allt så man kommer in i OS snabbt. Kan vara som så att det också löser sig när du väl återställer BIOS.

Permalänk
Medlem

@Santrik:

Det fungerade alldeles utmärkt och utan att köpa ny fläkt så har temperaturen redan gått ner en hel del. Körde samma test sen innan och max temp går upp till 78 grader på max och inte 99 som innan.
Det blir nog ändå att köpa fläkt för att överklocka sedan då det verkade simpelt också.

Tack för hjälp!