Permalänk
Medlem

Fråga om GTX 980 Ti

Kan ett grafikkort fungera trots om man bränt 1 eller 2 Gig VRAM på det?

Satt en kväll med polarna på TS och kände lukten av bränt plast.
Ställde mig under bordet och sniffade runt i chassit där jag till slut kände att lukten kom från grafikkortet.

Sen dess har jag haft diverse fel med uppstart av datorn samt en hel del med blåskärmar som inte synts eftersom allt har bara slocknat (skärmen blivit svart vid boot bl.a). men nu de senaste dagarna har allt rullat på som vanligt igen.
Vissa stresstester har kortet klarat av galant, andra inte. Vet inte ens om det finns proper VRAM-tester ute på nätet. Ni kanske vet?

Kortet är 8 månader gammalt nämligen och det känns skumt att det nu helt plötsligt börjat strula när jag under de 3 första månaderna pressade kortet på max på diverse tester och krävande spel.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

lämna in det på garanti och få ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

lämna in det på garanti och få ett nytt?

Problemet är att jag får inget nytt enligt butiken eftersom just det märket har utgått från sortimentet. Måste häva köpet och sen köpa nytt...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Problemet är att jag får inget nytt enligt butiken eftersom just det märket har utgått från sortimentet. Måste häva köpet och sen köpa nytt...

Det var det dummaste jag hört, inte ditt problem om det utgått ur deras sortiment.
Då är de skyldiga att ge dig ett likvärdigt kort eller pengarna tillbaka.
Hänvisa till konsumentköplagen om de inte ger med sig.
Vilken butik är det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Problemet är att jag får inget nytt enligt butiken eftersom just det märket har utgått från sortimentet. Måste häva köpet och sen köpa nytt...

Vilken pajasbutik är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Problemet är att jag får inget nytt enligt butiken eftersom just det märket har utgått från sortimentet. Måste häva köpet och sen köpa nytt...

Då tycker jag du ska nämna vilken butik det är för det låter osannolikt eftersom de inte förlorar en krona på att ta tillbaka kort på garanti eftersom de är tillverkaren som står för det...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Butikens bekymmer när det gäller garantin.

Vid sådana där otyg borde butiken namnges direkt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du ska överhuvudtaget inte behöva använda ett trasigt grafikkort. Reklamera till återförsäljaren direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Då tycker jag du ska nämna vilken butik det är för det låter osannolikt eftersom de inte förlorar en krona på att ta tillbaka kort på garanti eftersom de är tillverkaren som står för det...

Men han förlorar ju inget på att HÄVA köpet och få pengarna tillbaka och köpa nytt grafikkort i annan butik.
Om de är det dom erbjuder ts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Det var det dummaste jag hört, inte ditt problem om det utgått ur deras sortiment.
Då är de skyldiga att ge dig ett likvärdigt kort eller pengarna tillbaka.
Hänvisa till konsumentköplagen om de inte ger med sig.
Vilken butik är det?

Skrivet av DozeN:

Vilken pajasbutik är detta?

Skrivet av Oliver91:

Då tycker jag du ska nämna vilken butik det är för det låter osannolikt eftersom de inte förlorar en krona på att ta tillbaka kort på garanti eftersom de är tillverkaren som står för det...

Skrivet av Mr.Pruple:

Butikens bekymmer när det gäller garantin.

Vid sådana där otyg borde butiken namnges direkt tycker jag.

CDON ^^

Ska köpa annanstans för om man kör sån policy som de gör så vill jag inte vara kund hos dem....

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

CDON ^^

Ska köpa annanstans för om man kör sån policy som de gör så vill jag inte vara kund hos dem....

Kunde misstänka det, CDON är iofs ingen "butik" utan har på senare tid blivit mer som Sveriges motsvarighet till Amazon, gör som de flesta har skrivit och ta häv köpet och ta tillbaka pengarna och köp någon annanstans eller vänd dig direkt till tillverkaren för grafikkortet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kunde misstänka det, CDON är iofs ingen "butik" utan har på senare tid blivit mer som Sveriges motsvarighet till Amazon, gör som de flesta har skrivit och ta häv köpet och ta tillbaka pengarna och köp någon annanstans eller vänd dig direkt till tillverkaren för grafikkortet.

Då vet jag det. Synd att de blivit så dåliga på sånt här då...
Tillverkaren hänvisar till ÅF så det går inte.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Skulle bara trycka på köpknappen på cdon då jag gick in för att kolla på grafikkort. så läser man detta!!!!! Blir till att välja annan butik. tack för inlägget

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vore det inte en bra Ide att posta detta i CDON tråden?
Eller fråga direkt?

Skrivet av Cdon.com:
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Jag som nyss köpte en hel del nya diskar från dem... hade jag vetat om det här innan så hade jag valt en annan butik, dåligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Problemet är att jag får inget nytt enligt butiken eftersom just det märket har utgått från sortimentet. Måste häva köpet och sen köpa nytt...

Skicka det till EVGA direkt på garantin, LOVAR att dom hjälper dig och du kommer bli nöjd!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

@hznn:

TS har väl inte sagt att han har en 980TI ifrån EVGA ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Skicka det till EVGA direkt på garantin, LOVAR att dom hjälper dig och du kommer bli nöjd!

Hade det varit EVGA så hade jag inte haft strul med garantin. Det är en Palit jag äger, med referenskylare.
Alla större märken så som ASUS, EVGA, MSI och Gigabyte fungerar betydligt bättre med garantiärenden än de andra märken som finns där ute. Detta med egen erfarenhet. Dock har inte EVGA de extra åren på garantin som de påstår att de har, eftersom det gäller bara vissa länder och Sverige är inte ett av dem.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Amazon har ju dock något av den bästa kundsupporten någonsin. Köpte nyss ett par minnen från dem på warehouse deal, de fungerade dock inte och blev då uppringd och förklarad varför jag inte kunde få nya pga warehouse deal etc. Kontaktade då corsair och fick RMA genom dem men mailade amazon och frågade om de kunde betala frakten, det var inga problem.

Permalänk
Medlem

Varför häver du bara inte köpet och fixar ett 1080 istället??

Permalänk
Medlem

Det smartaste just nu är att om de erbjuder hävning och du får tillbaka pengarna så kan du istället köpa ett nytt bättre GTX 1080.

Alternativt möjligtvis nöja sig med ett GTX 1070 och spara lite pengar mot 1080 då 1070 verkar ha liknande prestanda som 980ti.
Beror ju på hur mycket du anser prestandan värd, spara lite på 1070 eller få max prestanda med 1080. Säljstarten är lite senare för 1070 också då de börjar säljas 10/6.

Dock skulle jag helst vänta på partnerkort med bättre kylning och strömförsörjning istället för att köpa överprisade FE(Founders Edition) som bara är ett nytt namn på prishöjda referenskort för att kunna mjölka kunden på mer pengar.

Om det hade varit min dator skulle jag fixat någon tillfällig lösning som att köra inbyggda grafikdelen om man har sådan eller stoppa i något billigt skräpkort så länge om man nu inte har någon annan dator/platta att köra på i väntan på få hem just det kort man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Det smartaste just nu är att om de erbjuder hävning och du får tillbaka pengarna så kan du istället köpa ett nytt bättre GTX 1080.

Alternativt möjligtvis nöja sig med ett GTX 1070 och spara lite pengar mot 1080 då 1070 verkar ha liknande prestanda som 980ti.
Beror ju på hur mycket du anser prestandan värd, spara lite på 1070 eller få max prestanda med 1080. Säljstarten är lite senare för 1070 också då de börjar säljas 10/6.

Dock skulle jag helst vänta på partnerkort med bättre kylning och strömförsörjning istället för att köpa överprisade FE(Founders Edition) som bara är ett nytt namn på prishöjda referenskort för att kunna mjölka kunden på mer pengar.

Om det hade varit min dator skulle jag fixat någon tillfällig lösning som att köra inbyggda grafikdelen om man har sådan eller stoppa i något billigt skräpkort så länge om man nu inte har någon annan dator/platta att köra på i väntan på få hem just det kort man vill ha.

Bra tanke, dock har inte X-serien inbyggt grafik så det går inte att ha något temporärt. Tycker att 2+ veckor är lite för bamsigt lång tid för att vara utan dator då jag jobbar mycket med fotografering och kräver en dator som klarar av jobbet. Min laptop klarar inte det jobbet, den är gjord bara för att mobilt lagra med.

Problemet är, som många säkert håller med om, att det kommer alltid något nytt. Vem vet när t.ex 1080 Ti kommer ut eller något ännu bättre. Dessutom tvivlar jag på att priserna blir något bättre för på senare håll så har priserna stigit för IT-produkter.
Exempelvist så var jag sugen för ett tag sen att skaffa ny skärm (30-32 tum, 4K UHD, IPS-panel eller motsvarande) och när man inte hade pengar så kostade skärmen runt 5000, men nu istället ligger den på 7000. Med den summan kan jag köpa något annat vettigt istället.

Nej det duger med ett nytt 980 Ti för min del. Är ingen prylnörd som måste ha det senaste och mest avancerade som finns. Klarar mig galant på 6GB VRAM för mina ändamål. 8GB just nu känns bara lite överflödig för det finns inget som kräver den mängden samt jag är totalt ointresserad av VR. Visst var det kul första gången det visades upp för 20+ år sedan, men nu har det blivit något stört istället för, trust me, folk kommer leva i sin egen lilla bubbla och inte kunna urskilja mellan IRL och VR när det väl tar över....
Vi har redan problem med smartphones, snart är det VR. Vad blir det därefter, om något alls dvs?!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@Oliver91: Amazon har ju dock något av den bästa kundsupporten någonsin. Köpte nyss ett par minnen från dem på warehouse deal, de fungerade dock inte och blev då uppringd och förklarad varför jag inte kunde få nya pga warehouse deal etc. Kontaktade då corsair och fick RMA genom dem men mailade amazon och frågade om de kunde betala frakten, det var inga problem.

Jodå men menade mer att CDON har börjat sälja varor från andra mindre återförsäljare på sin hemsida så supporten där kan vara lite bristande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Hade det varit EVGA så hade jag inte haft strul med garantin. Det är en Palit jag äger, med referenskylare.
Alla större märken så som ASUS, EVGA, MSI och Gigabyte fungerar betydligt bättre med garantiärenden än de andra märken som finns där ute. Detta med egen erfarenhet. Dock har inte EVGA de extra åren på garantin som de påstår att de har, eftersom det gäller bara vissa länder och Sverige är inte ett av dem.

Palit har också bra garantier!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Fick ett mail idag från CDON om att det kan ta uppemot 2-3 veckor innan jag kommer få återbetalning.

Ska det verkligen behöva ta nästan en månad, eller längre, innan man får sina pengar tillbaks?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Fick ett mail idag från CDON om att det kan ta uppemot 2-3 veckor innan jag kommer få återbetalning.

Ska det verkligen behöva ta nästan en månad, eller längre, innan man får sina pengar tillbaks?

Kan du inte be om ett 1080 då? Samma pris i stort sett som vid ditt inköp.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan du inte be om ett 1080 då? Samma pris i stort sett som vid ditt inköp.

Enligt deras policy, nej, jag kan inte få något annat än pengarna tillbaks.

Det är ingen nätbutik att lita på längre. De har försökt att "förbättra" sig i flera år utan att bli bättre på något, läste jag.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Enligt deras policy, nej, jag kan inte få något annat än pengarna tillbaks.

Det är ingen nätbutik att lita på längre. De har försökt att "förbättra" sig i flera år utan att bli bättre på något, läste jag.

Ja, det är ju trotsallt CDON. De som har skyhöga ordinarie priser och "rabatter" (eller ordinarie pris som deras konkurrenter har) på många varor för att locka oinformerade kunder.

Egentligen borde du få byta ut varan mot en motsvarande för din inköpssumma om de nu inte kan byta ut det mot samma modell.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Ja, det är ju trotsallt CDON. De som har skyhöga ordinarie priser och "rabatter" (eller ordinarie pris som deras konkurrenter har) på många varor för att locka oinformerade kunder.

Egentligen borde du få byta ut varan mot en motsvarande för din inköpssumma om de nu inte kan byta ut det mot samma modell.

Ja, men eftersom CDON följer inte KKL som alla andra utan istället vill bara häva köp vid retur så spelar det mig ingen roll egentligen.
Tar hellre pengarna då jag har beställt GTX 1080 från Komplett genom kampanjen "Köp nu, betala om 3 månader". Så inom det loppet måste jag ha fått tillbaks mina pengar från CDOFF(!) så jag kan pröjsa det nya kortet.

Tänker aldrig mer köpa något från dessa idioter då de lever sitt eget skitrace..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Köp ett 1080 på faktura då och betala med pengarna du får tillbaka? Fattar ärligt talat inte problemet, du har fått en superdeal och tycker att CDON är kassa för att de inte vill ge dig en sämre.

edit: såg att du skulle göra det nu men ja, du ger fortfarande cdon skit. De har mer eller mindre lånat ut ett kort till dig i utbyte mot en pant och du gnäller ändå.