Permalänk

Datorn Kraschar med en konsig loop?

Hej, jag har ett problem med datorn som varit under en längre tid. Datorn kraschar i spel som BF4 och Black Ops 3. Detta gör det med en svart skärm och en konstig ljud loop (https://drive.google.com/open?id=0B6kWlKVSXtypTnhiRlE0TGI3dzg) Detta är hemskt irriterande och har även gjort mig sugen på att köpa konsol istället... Och jag skulle gärna lämna in datorn och få allt löst men felet uppstår inte alltid och det skulle vara hemskt synd att betala hundratals kronor och Inet´s tester inte får fram mitt fel. Tack

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk

Dator krashar med en konstig ljud loop.

Hej, jag har ett problem med datorn som varit under en längre tid. Datorn kraschar i spel som BF4 och Black Ops 3. Detta gör det med en svart skärm och en konstig ljud loop (https://drive.google.com/open?id=0B6kWlKVSXtypTnhiRlE0TGI3dzg) Detta är hemskt irriterande och har även gjort mig sugen på att köpa konsol istället... Och jag skulle gärna lämna in datorn och få allt löst men felet uppstår inte alltid och det skulle vara hemskt synd att betala hundratals kronor och Inet´s tester inte får fram mitt fel. Tack

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimHeterJag:

Hej, jag har ett problem med datorn som varit under en längre tid. Datorn kraschar i spel som BF4 och Black Ops 3. Detta gör det med en svart skärm och en konstig ljud loop (https://drive.google.com/open?id=0B6kWlKVSXtypTnhiRlE0TGI3dzg) Detta är hemskt irriterande och har även gjort mig sugen på att köpa konsol istället... Och jag skulle gärna lämna in datorn och få allt löst men felet uppstår inte alltid och det skulle vara hemskt synd att betala hundratals kronor och Inet´s tester inte får fram mitt fel. Tack

Om man ska tolka detta som att du är ointresserad av att felsöka själv (låter så, iaf) så vet jag inte om vi kan tillföra så mycket.

Annars, är det datorn i signaturen det handlar om? Uppstår problemet även utan överklockning? Skapas en minidump (dvs, är det en blåskärm bara att grafiken är för trasig för att visa detta), vad säger den isf om felet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Beter den sig så här random eller "bara" vid belastning så gör ett stresstest för att kolla vad det är som kraschar, kan vara drivrutiner eller hårdvara. heavyload t.ex testar hela datorn vid full belastning. sedan kan man utifrån det resultatet kanske fixa problemet.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

Har du den senaste biosen?
Hur är värmen på grafikkort, CPU?
Har du installerat dom senaste drivrutinerna?
Hur fungerar datorn utan överclockad CPU ?
Är det ett MSI 970A-G43 moderkort, när jag tittar på detta på dom bilder som finns på nätet så ser jag ingen kylning på moderkortets Vrm kretsar och blir dom överhettade så kan datorn bete sig konstigt och i värsta fall krascha.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa tester som kan göras, det tar ett bra tag och inget som går snabbt. Skriv ner alla delarna i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Om man ska tolka detta som att du är ointresserad av att felsöka själv (låter så, iaf) så vet jag inte om vi kan tillföra så mycket.

Annars, är det datorn i signaturen det handlar om? Uppstår problemet även utan överklockning? Skapas en minidump (dvs, är det en blåskärm bara att grafiken är för trasig för att visa detta), vad säger den isf om felet?

Det är datorn i signaturen som det handlar om. Jag har felsökt i flera timmar och inte kunnat hitta felet, är oftast ganska kunnig inom detta och löser oftast de flesta problem. Det är in Bsod efter kraschen och inga direkta felmeddelanden.

Skrivet av jerqer:

Beter den sig så här random eller "bara" vid belastning så gör ett stresstest för att kolla vad det är som kraschar, kan vara drivrutiner eller hårdvara. heavyload t.ex testar hela datorn vid full belastning. sedan kan man utifrån det resultatet kanske fixa problemet.

Beter sig så i Witcher 3, Bf4 och blackops 3 och har inte lyckats få fram ett fel med stresstester.

Skrivet av thomson:

Har du den senaste biosen?
Hur är värmen på grafikkort, CPU?
Har du installerat dom senaste drivrutinerna?
Hur fungerar datorn utan överclockad CPU ?
Är det ett MSI 970A-G43 moderkort, när jag tittar på detta på dom bilder som finns på nätet så ser jag ingen kylning på moderkortets Vrm kretsar och blir dom överhettade så kan datorn bete sig konstigt och i värsta fall krascha.

Ingen OC på gpu eller cpu. Alla drivrutiner är uppdaterade o dubbelkollade. Försökt kolla Gpu temps men hittar inget program som kan logga det så ,jag efter krasch kan se temps. Har kollat på kylflänsar till moderkortet och att bara lämna in det eftersom jag fortfarande har garanti.

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk
Medlem

@TimHeterJag: Gpu-z går att logga temp,spänning osv