Philips dödförklarar välvda TV-apparater för den nordiska marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

man har redan löst problemet med den blå dioden genom att lägga till en vit som står för ljuset.

Njae, i LGs OLED består varje pixel av 4 "vita" subpixlar. Färg skapas sedan genom färgfilter, därav kallas principen WOLED+CF.

Men nu är det ju bara det att en vit diod i sin tur består av en blå och en gul (röd+grön) diod som man stackar på varandra så det är inte så att LG på något vis lyckats undvika problemet blå oled dioders kortare livslängd. Något som blivit en populär myt.

Det är alltså inte pga livlängd som LG valde att köra med enbart "vita" dioder, fördelen ligger istället främst i att det är enklare att tillverka paneler där alla subpixlar är likadana (eller snarare att det är enklare att applicera materialen, panelen som sådan är väldigt komplex ijmf med en "äkta" RGB-panel).

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt jag är hook på välvda skärmar bytte bildskärm till datorn nyligen också och då gick man på välvda där också, problemet är bara att du behöver rätt välvda skärm för ens vara synligt för liten eller för mycket böjning och djupet varierar kraftigt från modell till modell.

Permalänk
Medlem

jävla märklig trend. Kommer inte befatta mig med välvd skärm.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej det stämmer inte alls, det är 50000 timmar på en LG OLED idag, man har redan löst problemet med den blå dioden genom att lägga till en vit som står för ljuset.
Dvs ~5,7år dygnet runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Livstiden avser ju tiden det tar för panelen att nå 50% av den ursprungliga ljusstyrkan, så kör man den dygnet runt har den redan försämrats synbart efter 3 år, så jag tog i lite med marginalerna. Men ljusstyrkan kan man ju trycka upp lite, ingen kör ju 100% från dag ett direkt, så jag tog nog i för mycket.

Sen degraderar en oledpanel ganska jämt, så jag tror inte det är någon större fara alls egentligen, bara om man är supernoga och t ex betalar för en kalibrering och inte vill att ljustyrkan ska ändras nämnvärt. Men som sagt, vid normalt tittande så ska inte det vara ett problem ens innan 4 år med dagens paneler.

Sen varierar det nog kraftigt vad man kallar normalt tittande, så det här blir ganska subjektivt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Livstiden avser ju tiden det tar för panelen att nå 50% av den ursprungliga ljusstyrkan, så kör man den dygnet runt har den redan försämrats synbart efter 3 år, så jag tog i lite med marginalerna. Men ljusstyrkan kan man ju trycka upp lite, ingen kör ju 100% från dag ett direkt, så jag tog nog i för mycket.

Sen degraderar en oledpanel ganska jämt, så jag tror inte det är någon större fara alls egentligen, bara om man är supernoga och t ex betalar för en kalibrering och inte vill att ljustyrkan ska ändras nämnvärt. Men som sagt, vid normalt tittande så ska inte det vara ett problem ens innan 4 år med dagens paneler.

Sen varierar det nog kraftigt vad man kallar normalt tittande, så det här blir ganska subjektivt.

Det är väl därför man kalibrerar alla sorters skärmar med runt 6 månaders mellanrum?😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/12309774_10153843805762009_7372391093815772_o.jpg

21:9 är riktigt trevligt faktiskt. Kommer nog aldrig gå tillbaka till 16:9

Men hmm.. 21:9 är ju inte direkt problematiskt att titta på via en 16:9 skärm och blu-ray format kommer väl i 16:9 med black bars i source trots 21:9 i orginalsource och kräver då zoom/crop för att fylla upp skärmen? Så det blir väl i praktiken ingen skillnad förutom skaldesignen så länge man har en korrekt vitinställning? Blir väl antagligen väldigt neat med en tv som har sådan där färgeffekt som du har kan jag tro + att annorlunda är mysigare!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Philips dödförklarade sig själva när de lade ned 21:9 Platinum serien istället för att fixa sina problem med mjukvarorna i dem.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Otroligt korkat argument mot välvd skärm... "En böjd TV är snygg i ett rum med rundade väggar, men få människor bor i torn." Det var inte för att skärmen skulle se snygg ut utan för att ögonens fokusering skulle bli konstant över hela skärmens bredd. Att sedan effekten knappt är märkbar på en liten 42" - 65" skärm en annan sak. Avsikten var väl att efterlikna bion där den centralt placerade projektorns skärpa blir optimal över hela den välvda filmduken.

"Avsikten" var att motverka TN panelers pissiga färgskiftningar när man hamnade för långt från rätt betraktningsvinkel. Det är inte längre ett problem, så alla nackdelarna med förvrängt perspektiv som man får om man inte sitter mitt framför en välvd skärm är helt i onödan, och böjda skärmar kan utan vidare slopas. De bidrar inte med något.

Skrivet av SolidReactor:

De större dukarna i Gbg är så iaf, har inte tittat noga på de mindre.
Har egentligen inte tittat noga alls, gick bara förbi duken på vägen ut efter en föreställning på den stora salen och märkte det en dag.

Verkar sjukt opraktiskt. Välvd biografskärm ger ett sjukt förvridet perspektiv för den som inte sitter mitt för duken, och ett märkligt fenomen som förvränger båda sidorna om man sitter på fel avstånd, men dock mitt för duken. Vilket i en fullsatt
biografsalong är de flesta.

Skrivet av Fade:

Säljgimmick rakt igenom.

Det fanns en faktiskt anledning till att göra skärmar, och TV apparater på det här viset. Men det var på den tiden man använde TN-paneler överallt. Sedan dess är det helt meningslöst...

Skrivet av Marcsod:

@Nautilus011: Mer än hälften av mina knappar på fjärren har slutat fungera ... Har öppnat den - Det är inget guld på kretskortet för metalldomerna ...

Fast det har jag fjärrkontroller som är 20+ år gamla utan, som fortfarande fungerar som om de var nya. Philips har helt enkelt producerat skit, sådant händer, oavsett material. Rätt material-val kan bidra till att göra en produkt bättre, men det finns sällan en ensam lösning som är "rätt".

Skrivet av Dem8n:

Har Philips ens 6% av marknaden totalt sett?

Jag känner att det kanske inte är speciellt relevant. Om välvda skärmar motsvarar bara 6% av deras försäljning är det kanske inte ett för dem lönsamt segment, och fullt rimligt att de droppar det.

Skrivet av S.Shooter:

Fixa 3D så det fungerar att kolla utan glasögon och jag köper det direkt. Som Nintendo har gjort.

Holografisk 3D. LG jobbade med det för snart 10 år sedan enligt en polare i deras test-lab. Problemet var att de hade lite svårt med naturlig färgåtergivning, och att de behövde något, exempel "vatten rök" (kall ånga, och allt man kallar det. Ultraljudsfinfördelad vattendimma) för att fokusera lasern på något. Man tycker de borde ha kommit längre sedan dess, men jag har inte hört mer, mycket pga att polaren blev sparkad snett uppåt, till bättre lön, management position, i annan sektor, och inte har någon kontakt med forskning och utveckling längre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Avsikten" var att motverka TN panelers pissiga färgskiftningar när man hamnade för långt från rätt betraktningsvinkel. Det är inte längre ett problem

VA-paneler har fortfarande problem med detta. Jag har märkbart rödstick ute i kanterna från där jag sitter, och då har jag en välvd skärm, hade den varit platt hade det varit ännu snäppet värre.

Citat:

De bidrar inte med något.

Inlägg i tråden har redan visat det inte är sant. Klart att det mest är en säljgimmick, men det betyder inte att det inte finns användningsområden eller situationer där det är fördelaktigt. Det finns en anledning till att när man ser setuper med tre skärmar, så är de två på sidan alltid vinklade inåt.

Och kurvaturen är så pass liten att det på mer normalt avstånd varken gör speciellt mycket till eller från, är mest en fråga om smak, vissa kanske tycker det är lite mysigare, andra att det är störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

VA-paneler har fortfarande problem med detta. Jag har märkbart rödstick ute i kanterna från där jag sitter, och då har jag en välvd skärm, hade den varit platt hade det varit ännu snäppet värre.

Det enda du gör är bevisar att man inte ens klarat av att förklara för kunderna vad det är man säljer. Det är så klart trist att du köpt en VA skärm som har mer eller mindre samma problem, men helt uppenbart har du köpt en böjd skärm, som är till för att åtgärda problemet, och sitter trots det på fel avstånd, och får fortfarande lida för skärmens defekt. Du ska sitta på den punkt som innebär att alla ytor på skärmen är vinkelräta från din punkt. Allt annat gör "tekniken" helt meningslös. Och väljer man i stället att använda en bättre skärmtyp, så försvinner problemet helt, och då är tekniken inte bara meningslös för att folk sitter på fel avstånd, utan den tillför helt enkelt inget.

Skrivet av Pyoko:

Det finns en anledning till att när man ser setuper med tre skärmar, så är de två på sidan alltid vinklade inåt.

Vilket hade varit ett strålande argument om böjda skärmars vinkel hade varit 25-45% i de yttre regionerna, och inte 3%.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det enda du gör är bevisar att man inte ens klarat av att förklara för kunderna vad det är man säljer.

Är man tillräckligt intresserad eller bryr sig tillräckligt mycket om vad saker och ting innebär för en, så tar man reda på det. Struntar därför fullkomligt i om folk vet vad de köper eller inte, och jag har redan hållit med om att det till största delen är en design-gimmick.

Citat:

Det är så klart trist att du köpt en VA skärm som har mer eller mindre samma problem, men helt uppenbart har du köpt en böjd skärm, som är till för att åtgärda problemet, och sitter trots det på fel avstånd, och får fortfarande lida för skärmens defekt. Du ska sitta på den punkt som innebär att alla ytor på skärmen är vinkelräta från din punkt. Allt annat gör "tekniken" helt meningslös. Och väljer man i stället att använda en bättre skärmtyp, så försvinner problemet helt, och då är tekniken inte bara meningslös för att folk sitter på fel avstånd, utan den tillför helt enkelt inget.

Vilket hade varit ett strålande argument om böjda skärmars vinkel hade varit 25-45% i de yttre regionerna, och inte 3%.

OLED kostar tyvärr fortfarande skjortan och att köpa en dyr TV med IPS-panel är pengar i sjön om man vill kolla på film. Och det handlar inte bara om betraktningsvinkel utan man vill ha samma avstånd från ögonen till varje punkt på skärmen för att bli mer omvälvd. 3% vinkel är fortfarande bättre än 0% vinkel, hade jag köpt en OLED med perfekt betraktningsvinkel hade jag fortfarande velat ha en välvd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Avsikten" var att motverka TN panelers pissiga färgskiftningar när man hamnade för långt från rätt betraktningsvinkel. Det är inte längre ett problem, så alla nackdelarna med förvrängt perspektiv som man får om man inte sitter mitt framför en välvd skärm är helt i onödan, och böjda skärmar kan utan vidare slopas. De bidrar inte med något.

Verkar sjukt opraktiskt. Välvd biografskärm ger ett sjukt förvridet perspektiv för den som inte sitter mitt för duken, och ett märkligt fenomen som förvränger båda sidorna om man sitter på fel avstånd, men dock mitt för duken. Vilket i en fullsatt
biografsalong är de flesta.

Det fanns en faktiskt anledning till att göra skärmar, och TV apparater på det här viset. Men det var på den tiden man använde TN-paneler överallt. Sedan dess är det helt meningslöst...

Fast det har jag fjärrkontroller som är 20+ år gamla utan, som fortfarande fungerar som om de var nya. Philips har helt enkelt producerat skit, sådant händer, oavsett material. Rätt material-val kan bidra till att göra en produkt bättre, men det finns sällan en ensam lösning som är "rätt".

Jag känner att det kanske inte är speciellt relevant. Om välvda skärmar motsvarar bara 6% av deras försäljning är det kanske inte ett för dem lönsamt segment, och fullt rimligt att de droppar det.

Holografisk 3D. LG jobbade med det för snart 10 år sedan enligt en polare i deras test-lab. Problemet var att de hade lite svårt med naturlig färgåtergivning, och att de behövde något, exempel "vatten rök" (kall ånga, och allt man kallar det. Ultraljudsfinfördelad vattendimma) för att fokusera lasern på något. Man tycker de borde ha kommit längre sedan dess, men jag har inte hört mer, mycket pga att polaren blev sparkad snett uppåt, till bättre lön, management position, i annan sektor, och inte har någon kontakt med forskning och utveckling längre.
B!

De droppadr inte bara utan passar på att dissa det trots att många uppenbarligen gillar det, smart drag att dissa kunder. 😁🖒

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga som är smått off-topic, men hur upplever ni som har en stor datorskärm en välvd skärm? Funkar det i sådanafall? Jag kör en 32" qhd skärm som inte är välvd och jag funderar på en större skärm, men många ökar tyvärr inte i höjd upplösning, i vissa fall är det bara 3440x1080 och dom är välvda.