Permalänk

Mikrofon leder ström?

Ett ganska ovanligt problem har dykt upp som jag aldrig trodde skulle hända. Min mikrofon leder ström såpass mycket att vid beröring ger elektriska stötar och en stickande känsla.

Mikrofonen är en blue yeti som sitter kopplat med usb till tangentbordet med musen och hörlurarna. Vad kan göra så att mikrofonen leder tillräckligt mycket ström att jag får en stöt?

Mus och hörlurar är helt ok, känner ingen från dem.

Permalänk
Medlem

Se till att datorn är kopplad till ett jordat uttag med en jordad kabel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@Jonny Myran: Provat med massor med uttag som jag antar är jordade men ingen framgång på den fronten.

Permalänk
Medlem

@someonekill: Jag skulle gissa på att du har en läcka i mikrofonen, lämna in på garanti. Testa först i ett annat usb-utag, helst en annan dator

Permalänk
Skrivet av someonekill:

Mikrofonen är en blue yeti som sitter kopplat med usb till tangentbordet med musen och hörlurarna. Vad kan göra så att mikrofonen leder tillräckligt mycket ström att jag får en stöt?

Datorns nätaggregat har nog flytande jord. Det är inget fel i sig och beteendet kommer inte att försvinna om du byter ut mikrofonen, men som du redan observerat märks det inte så länge du inte rör någon metalldel som har kontakt med jord på nätaggregatets sekundärsida. Särskilt mycket ström handlar det inte om, men flytande jord hamnar ofta någonstans vid halva nätspänningen (115V).
Testa om du får någon stöt när du rör någon annan del som också har kontakt med nätaggregatets jord: plåten runt moderkortets kontakter på baksidan, sargen runt ett USB-uttag eller motsvarande.

Permalänk

Håller med.föregående troligen har du inte ett jordat eluttag och därför has alla metalldelar i kontakt med nätagget en potential på 110-120v

Jordade uttag har 2 metallbläck på kanterna i uttaget.
Men det är ingen garanti att de ändå är jordade sett fuskbyggen där de satt upp jordade uttag men inte kopplat jordpinnarna.

Antingen det eller att micken har läckström mot chassit från elektroniken i micen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag själv hade samma problem med samma mick förut. Inga stötar från mus och tangentbord, men väl från min Blue Yeti, joysticken samt mobilen om jag hade den inkopplad.
Det visade sig att kabeln mellan nätagg och uttag inte var jordad. Skaffade en jordad kabel, och då försvann problemet helt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@Hieronymus Bosch: Får ingen liknade känsla var jag än rör på chassit/inuti

Permalänk
Skrivet av someonekill:

@Hieronymus Bosch: Får ingen liknade känsla var jag än rör på chassit/inuti

Då är det troligen jordfel i micen eller usbporten dvs.dåligt jordning på usbskölden runt usbporten så att chassit på micen få annan potential än resterande.av din utrustning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av someonekill:

Ett ganska ovanligt problem har dykt upp som jag aldrig trodde skulle hända. Min mikrofon leder ström såpass mycket att vid beröring ger elektriska stötar och en stickande känsla.

Mikrofonen är en blue yeti som sitter kopplat med usb till tangentbordet med musen och hörlurarna. Vad kan göra så att mikrofonen leder tillräckligt mycket ström att jag får en stöt?

Mus och hörlurar är helt ok, känner ingen från dem.

Hur löste du problemet? Eller slutade det bara med att du ignorerade det? (Har liknande problem med min Yeti).

Skrivet av Rouge of Darkness:

Då är det troligen jordfel i micen eller usbporten dvs.dåligt jordning på usbskölden runt usbporten så att chassit på micen få annan potential än resterande.av din utrustning.

Jag har liknande problem nu med min Blue Yeti Blackout, mikrofonen funkar som den ska men jag kan ibland känna en kittlande känsla ifrån vissa delar av höljet på mikrofonen. Men jag kan endast känna det med baksidan av handen och med kinden, men inte med handflatan eller med någon av mina fingrar. Dock så verkar det som att problemet ibland försvinner då jag ibland inte kan känna något och sedan andra gånger kan jag det.

Jag kör också ojordade vägguttag, så datorn sitter alltså i ojordat, jag testade och jag kan känna liknande kittande känsla ifrån vissa delar av mitt datorchassi. Kan det vara så att datorn för vidare det som kommer ifrån datorns chassi till mikrofonens hölje?

Som sagt fungerar mikrofonen i övrigt som den ska och jag har haft den i ett halvt år utan några som helst problem.

Är detta något man borde oroa sig över?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Vizuka:

Hur löste du problemet? Eller slutade det bara med att du ignorerade det? (Har liknande problem med min Yeti).

Jag har liknande problem nu med min Blue Yeti Blackout, mikrofonen funkar som den ska men jag kan ibland känna en kittlande känsla ifrån vissa delar av höljet på mikrofonen. Men jag kan endast känna det med baksidan av handen och med kinden, men inte med handflatan eller med någon av mina fingrar. Dock så verkar det som att problemet ibland försvinner då jag ibland inte kan känna något och sedan andra gånger kan jag det.

Jag kör också ojordade vägguttag, så datorn sitter alltså i ojordat, jag testade och jag kan känna liknande kittande känsla ifrån vissa delar av mitt datorchassi. Kan det vara så att datorn för vidare det som kommer ifrån datorns chassi till mikrofonens hölje?

Som sagt fungerar mikrofonen i övrigt som den ska och jag har haft den i ett halvt år utan några som helst problem.

Är detta något man borde oroa sig över?

som sagt kör du ojordat så kommer ditt chassi och allt med sanslutning till det hålla samma potential dvs 110-120V ungefär då nätagget släpper ut det på jorden vid filtreringen av spänningen därför man rekommenderar att använda jordat uttag till datorn.

inget farligt dock låg ström men kan kännas obehagligt om man råkar använda sin kropp som jordkoppling så som du säger kittla lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt kör du ojordat så kommer ditt chassi och allt med sanslutning till det hålla samma potential dvs 110-120V ungefär då nätagget släpper ut det på jorden vid filtreringen av spänningen därför man rekommenderar att använda jordat uttag till datorn.

inget farligt dock låg ström men kan kännas obehagligt om man råkar använda sin kropp som jordkoppling så som du säger kittla lite.

Ok, tack! Ville mest bara göra klart för mig själv att det inte vare farligt för varken mig eller utrustningen/komponenterna. Tack återigen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Deadxet:

Hur löste du problemet? Eller slutade det bara med att du ignorerade det? (Har liknande problem med min Yeti).

Jag har liknande problem nu med min Blue Yeti Blackout, mikrofonen funkar som den ska men jag kan ibland känna en kittlande känsla ifrån vissa delar av höljet på mikrofonen. Men jag kan endast känna det med baksidan av handen och med kinden, men inte med handflatan eller med någon av mina fingrar. Dock så verkar det som att problemet ibland försvinner då jag ibland inte kan känna något och sedan andra gånger kan jag det.

Jag kör också ojordade vägguttag, så datorn sitter alltså i ojordat, jag testade och jag kan känna liknande kittande känsla ifrån vissa delar av mitt datorchassi. Kan det vara så att datorn för vidare det som kommer ifrån datorns chassi till mikrofonens hölje?

Som sagt fungerar mikrofonen i övrigt som den ska och jag har haft den i ett halvt år utan några som helst problem.

Är detta något man borde oroa sig över?

Gav upp och är det inget som skadar mig så lämnar jag det.