Begagnad Macbook pro? Varför så dyra?

Permalänk

Begagnad Macbook pro? Varför så dyra?

Hur funderat på att köpa en bärbar begagnat, var och är lite inne på en macbook pro, men blev lite förskräckt när jag såg vad dom verkar gå för. Ska det verkligen vara så att man skall behöva betala 5-6 lök för en macbook med en 2kärnig i5a, 300-1000gb hdd och ingen ssd.
Har ingen riktig koll på bärbara datorer, men tycker bara att man borde få bättre prestanda för det priset.
Vad är alternativen i 5-6k prisklassen (begagnat) ? Datorn kommer inte att användas till något jätte krävande, det mest krävande är nog adobe lightroom.

Vilka alternativ till macbook pro finns det när det kommer till kvalitetskänsla och flyt (tänker på Windows maskiner då) ?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kvalitet kostar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

för att det inte kommit en macbook pro på flera år och för att dom har bra andrahands värde.
sen är ju pricedrop ~50-70%, så att så farligt är det inte.

asus zenbooks brukar vara dom jag gillar mest i kvalitet bakom macbooks

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Apple saker i allmänhet behåller sitt värde längre

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Hur funderat på att köpa en bärbar begagnat, var och är lite inne på en macbook pro, men blev lite förskräckt när jag såg vad dom verkar gå för. Ska det verkligen vara så att man skall behöva betala 5-6 lök för en macbook med en 2kärnig i5a, 300-1000gb hdd och ingen ssd.
Har ingen riktig koll på bärbara datorer, men tycker bara att man borde få bättre prestanda för det priset.
Vad är alternativen i 5-6k prisklassen (begagnat) ? Datorn kommer inte att användas till något jätte krävande, det mest krävande är nog adobe lightroom.

Vilka alternativ till macbook pro finns det när det kommer till kvalitetskänsla och flyt (tänker på Windows maskiner då) ?

Utbud och efterfrågan. Folk tycker nya MacBooks är för dyra och köper då begagnade trots att man bara sparar någon enstaka tusenlapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beg. Hp elitebook lätt bästa price/performance/byggkvalitet.

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem

För folk är villiga att betala så mycket för begagnat, vilket är vansinnigt, men väldigt bra för den som köper en ny Mac och säljer den några år efter och får tillbaka mer än hälften av pengarna. Därför så är Mac en ganska bra affär långsiktigt

Permalänk
Inaktiv

Det finns väldigt många anledningar till varför macbook har högt andrahandsvärde, men jag kan ej komma på någon motsatt anledning till lågt.

Några anledningar:
Bra kvalité, vilket innebär att produkten ej är sliten för att den är gammal.
Begränsad utbud, de som vill ha en billig mac har inget annat val. (hackintosh passar ej alla)
Statuspryl, många är beredd på att betala extra för det.
Majoriteten av användarna använder ingen datakraft att tala på och klarar sig med äldre hårdvara, kanske nyare mjukvara hos apple också fungerar bättre äldre hårdvara.

En gissning från mig är okunskap. Detta finns inom alla områden, men det är säkert lättare att få någon betala ett överpris för en macbook pro än en vanlig pc.

Så jag tycker det ej är konstigt att gamla macar är dyra.

Angående 5-6000kr så kn du få en skaplig ny pc för detta pris. Vill man köpa begagnad så kan man hitta skapliga företagsdatorer om man är ute efter kvalite.

Permalänk
Skrivet av Christley:

för att det inte kommit en macbook pro på flera år och för att dom har bra andrahands värde.
sen är ju pricedrop ~50-70%, så att så farligt är det inte.

asus zenbooks brukar vara dom jag gillar mest i kvalitet bakom macbooks

Dom verkar inte helt fel. Får ta och kolla upp det.

Skrivet av anon159643:

Det finns väldigt många anledningar till varför macbook har högt andrahandsvärde, men jag kan ej komma på någon motsatt anledning till lågt.

Några anledningar:
Bra kvalité, vilket innebär att produkten ej är sliten för att den är gammal.
Begränsad utbud, de som vill ha en billig mac har inget annat val. (hackintosh passar ej alla)
Statuspryl, många är beredd på att betala extra för det.
Majoriteten av användarna använder ingen datakraft att tala på och klarar sig med äldre hårdvara, kanske nyare mjukvara hos apple också fungerar bättre äldre hårdvara.

En gissning från mig är okunskap. Detta finns inom alla områden, men det är säkert lättare att få någon betala ett överpris för en macbook pro än en vanlig pc.

Så jag tycker det ej är konstigt att gamla macar är dyra.

Angående 5-6000kr så kn du få en skaplig ny pc för detta pris. Vill man köpa begagnad så kan man hitta skapliga företagsdatorer om man är ute efter kvalite.

Är mycket möjligt att det är så, dock så känner jag inte mig beredd att betala så mycket när man kan få betydlig bättre prestanda för samma pris.
Hur är skärmen försten på dessa datorer, tänker på macbook pros från 11-12, är dom bättre än nuvarande macbook airs (tänker på 11 tums modellen men kanske är samma på 13" varianten) den iaf är ju bedrövligt dålig tyvärr.

Blir nog för mig att försöka hitta någon begagnad av annat fabrikat.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Blev en sådan http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-S3-392G-Ultra...
Dock med 250gb ssd och 6gb ram istället för 4gb
Fick ge 3500:- för den, kanske lite överpris men fanns inte så mycket att välja på.

Är nöjd, dock kunde mus-plattan varit bättre. Ett stort plus för touch-skärmen trodde bara det var skoj, men har visat sig att den funkar mycket bra.

Sen om den är bättre än en macbook pro 2011-2012 kan jag inte svara på, men känns som att man får mycket mer för pengarna bla ssd och 1080p med ips, för 1000-2000:- kr mindre.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT