Montera WiFi-kort i stationär dator

Permalänk
Medlem

Montera WiFi-kort i stationär dator

Jag har en liten stationär dator där tillverkaren rekommenderar två olika WiFi-kort om man vill eftermontera detta:
Intel Wilkins Peak 2 7260
Broadcom BCM4352

Hur svårt är det att göra detta om man bara är normalhändig? Jag har googlat lite på korten som rekommenderas och det verkar finnas en hel del varianter både i svenska butiker och på eBay. Bör alla varianter funka eller är det någon man ska tänka på?

Är det bara att trycka i kortet och ladda ner rätt drivrutin för att få kortet att funka?

Permalänk
Medlem

Aldrig försökt med interna WiFi kort så vågar inte svara på din fråga däremot så skulle ett externt WiFi kort klara jobbet galant, kanske värt att kolla in dem om det är möjligt att använda en sådan?

Permalänk
Medlem

Vilken dator är det? Intel 7260 finns i flera varianter, där vissa är för bärbara datorer och andra för stationära. Skillnaden är att de för stationära använder PCIe och kommer med antenn, medan de för bärbara använder Mini PCIe och är tänkta att anslutas till datorns inbyggda antenn. Eftersom du säger att du har en liten stationär så kan din dator befinna sig i gråzonen mellan stationär och bärbar dator, så det är inte säkert vad du ska ha.

Broadcom BCM4352 är vad jag vet inget specifik nätverkskort, utan en krets som flera tillverkare använder på sina trådlösa nätverkskort.

Det finns annars trådlösa nätverkskort som ansluts via USB, se prisjakt (jag har tyvärr ingen koll på såna och kan inte rekommendera något specifikt).

Permalänk
Skrivet av k_anka:

Jag har en liten stationär dator där tillverkaren rekommenderar två olika WiFi-kort om man vill eftermontera detta:
Intel Wilkins Peak 2 7260
Broadcom BCM4352

Hur svårt är det att göra detta om man bara är normalhändig? Jag har googlat lite på korten som rekommenderas och det verkar finnas en hel del varianter både i svenska butiker och på eBay. Bör alla varianter funka eller är det någon man ska tänka på?

Är det bara att trycka i kortet och ladda ner rätt drivrutin för att få kortet att funka?

det finns två antenner som ska kopplas in, det är dom små runda kontakterna längst upp bredvid skruvhålen, märkt A&B
säker på att det inte sitter ett nätverkskort i datorn ?

hur långt ska du nå ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2928854
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2772777

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644