Excel - skapa uppdelad lista på ett ark/sheet

Permalänk

Excel - skapa uppdelad lista på ett ark/sheet

Hej

I excel har jag en lång personallista
Jag vill dela upp personallistan per avdelning, dvs att kanske de första 20 raderna är avdelning 1 och sedan kommer lista på avdelning 2 osv.

Men om jag bara splittar listan så blir det "fel" när en avdelning kanske får tillskott av många nya och fler rader ska läggas till.
Jag tänker mig någon form av lösning att ha separata sheets per avdelning men som ändå visas på ett sheet/ark. Om nu någon förstår vad jag menar. Jag vill ju behålla all data på en sida/ark/sheet, men ändå hålla dom separerade från varandra.

Anledningen till att det blir fel är ffa för att jag har macron som låter användaren av personallistan lägga till personal genom att fylla i ett userform och nya tillägg läggs till på en ny rad på olika delar av dokumentet. Dvs vill någon lägga till ny personal i avdelning 1 så skapas en ny rad på rad 1 medans någon som vill lägga till ny personal på avdelning 2 så skapas en ny rad på rad 34.

hoppas det finns någon smidig lösning att separera datan men behålla dem på ett sheet

Permalänk
Medlem

Du kan hämta data från andra sheets och visa datan på ett annat. Kommer inte ihåg vad funktionen heter men googla eller kolla i excel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden låst med hänvisning till §3.3 i forumets regler. Håll dig till en tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1425783-excel-hjalp-med...

Citat:

§3.3
Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||