Mekanisk disk syns inte i Diskmanagment ??

Permalänk
Medlem

Mekanisk disk syns inte i Diskmanagment ??

Hej,

Har tre diskar 2 SSD och en 1 st mekanisk disk.

Den mekaniska 1 TB disken syns inte i lagringshanteraren
I Windows 10 Pro 64.

Dom andra två diskarna finns där C\: + D\: och jag kan formatera D disken.

När jag installerade om Windows syns den inte den mekaniska 1 TB disken
Som man normalt kan se i början på installationen.

Var har den tagit vägen?

Ska jag öppna lådan och dra lite i sladdarna från HD och MK?

Thx

Nils

Permalänk
Medlem

Startmenyn, sök "diskpart.exe" och kör den, i den terminalen skriver du "list disk" och kikar på listan med enheter och partitioner som dyker upp där. Ser du den inte där heller?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Masyve:

Nej syns ej där,

Syns dock i enhetshanteraren där den säger att enheten är ok?????

Tack

Permalänk
Medlem

Det här hände mig under en Windows-installation för ett tag sedan och jag fick omformatera till MBR via diskpart, men då dök iaf min disk upp där innan även om den inte gick att skriva OS på.

En annan grej som jävlats med mig ett par gånger är att en del moderkort inte anger AHCI som drivrutin för diskar, utan sätter sig på IDE istället och säger "hörru du har ingen disk" när jag har det. Fast då har det varit på boot-disken främst, aldrig lyckats med det på en lagringsenhet.

Om formatering inte är ett alternativ för att du har viktig data på den, och moderkort står på AHCI, då tar min kunskap slut. Spitballar mest riktningar att titta åt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Finns en bugg jag märkt med Win 8/10 och UEFI på vissa moderkort. De detekterar inte nya diskar förrän man går in i BIOS och sparar ändringar.

Eftersom du dock har den i enheteshanteraren så kanske inte den är korrekt installerad (hände mig). Testa ta bort den ur enhetshanteraren, och låt den installeras igen.

Permalänk
Medlem

Vad som kan ha hänt är att den landat i en lagringspool. Kontrollera om det är så och finns den där ta bort lagringspoolen så ska den bete sig som en vanlig disk.

Du hittar det genom att trycka på startknappen och sen söka efter "Hantera lagringsutrymmen".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren:

Tack skall prova,,

Återkommer med info,,

Nils

Permalänk
Medlem

HHHHHHHHHHHHHHJJJJJJJJJJJJJJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLLLLLLLLLPPPPPP

@nisseR++:

Permalänk
Medlem

@nisseR++:

Hej

Sorry fick ett utbrott

Ibland hatar jag alla dåliga automatiska nyheterna
I Windows

TOG BORT LAGRINGSPOOLEN i W10
ALLT VERKAR VARA OK NU😀😀😀😀

Tack för all hjälp

Nils