Borde jag uppgradera eller sälja och köpa nytt?

Permalänk

Borde jag uppgradera eller sälja och köpa nytt?

Hej!

Jag vill gärna uppgradera min dator. Jag är dock inte säker på om den ena uppgradering tvingar mig att uppgradera något annat vilket slutar med att jag lika gärna kan sälja min nuvarande och sedan köpa en helt ny dator.

Just nu har jag (det som står på kvittot från Inet):

Jag ber om ursäkt i förväg, jag vet inte hur man gör en spoiler...

Moderkort:
MK MSI Z77A-G43 Z77
MK MSI Z77A-G43 Z77

Processor:
CPU Core i5 3570k 3,4Ghz
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz

RAM:
Corsair 8GB (2KIT) DDR3 1600Mhz/CL9/VENG. LP Röd
Corsair 8GB (2KIT) DDR3 1600Mhz/CL9/VENG. LP Röd

Grafikkort:
GK ATI Gigabyte HD7950 3GB
GK ATI Gigabyte HD7950 3GB

HDD:
1TB WD 64MB Caviar Blue
1TB WD 64MB Caviar Blue

Nätaggregat:
PSU Fractal Design 500W Integra R2 500W
PSU Fractal Design 500W Integra R2 500W

Chassi:
Kab Fractal Design Define R4 Black Pearl
Kab Fractal Design Define R4 Black Pearl

DVD

Windows 7 (kan uppgraderas till Windows 10)

Jag vill gärna uppgradera min CPU som jag känner har halkat efter en del samt lägga till en SSD. Är detta möjligt att göra utan att starta en kedjereaktion som tvingar mig att uppgradera i princip hela datorn? Om det inte går och jag måste uppgradera, vad tror ni jag kan sälja denna för?

EDIT: Datorn är till för spel. CS på låga inställningar och låg upplösning minst 300fps 144hz.

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att skriva vad du vill göra med datorn, förutsatt att det är spela du syftar på så:

Jag skulle rekommendera att du testar överklocka din processor och se om den prestandan inte är nog. En överklockad 3570k kommer rätt nära en i5 6600k som inte är klockad.
Ditt grafikkort börjar dock bli lite utdaterat och de brukar halka efter lite snabbare än vad cpuer gör. Tick tock metoden som många kör på är kanske något för dig? Du gör en stor uppdatering typ var femte/sjätte år och en liten typ vart tredje. Alltså typ köp en SSD, Klocka skiten ur din processor och köp ett nytt grafikkort.

EDIT: Har du en bra kylare till processorn? Om det är stockkylaren så kanske du borde köpa en annan om du bestämmer dig för att klocka

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

Det kan vara bra att skriva vad du vill göra med datorn, förutsatt att det är spela du syftar på så:

Jag skulle rekommendera att du testar överklocka din processor och se om den prestandan inte är nog. En överklockad 3570k kommer rätt nära en i5 6600k som inte är klockad.
Ditt grafikkort börjar dock bli lite utdaterat och de brukar halka efter lite snabbare än vad cpuer gör. Tick tock metoden som många kör på är kanske något för dig? Du gör en stor uppdatering typ var femte/sjätte år och en liten typ vart tredje. Alltså typ köp en SSD, Klocka skiten ur din processor och köp ett nytt grafikkort.

EDIT: Har du en bra kylare till processorn? Om det är stockkylaren så kanske du borde köpa en annan om du bestämmer dig för att klocka

Tack!

Jag har aldrig överklockat förut och vet inte hur man gör men jag antar att youtube hjälper till med det. Vilken GPU, SSD och CPU-kylare rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Hade sålt! Men det är bara jag

Visa signatur

MSI B350 TOMAHAWK ARCTIC - AMD Ryzen 7 1800x @ 4.1 ghz - ASUS ROG GTX 1080 TI STRIX - 16 GB LPX @ 2666 mhz - EVGA SuperNova 750

Permalänk
Skrivet av xivvan:

Hade sålt! Men det är bara jag

Okej. Jag är öppen för att sälja och köpa nytt. Vad tror du den kan säljas för?

Permalänk
Medlem

Jag tror en luftkylare duger bra, det beror på hur mycket du vill klocka den och hur viktigt ljudnivå är. Vill du ha bra prestanda och låg ljudnivå så är Noctua kylarna i 700 kr klassen grymma, annars finns det billigare kylare som t.ex. CM Evo 212 som duger väl till lättare överklockning, angående SSD så är typ vilken som helst ljusår bättre än en hdd. Men det beror på hur stor SSD du vill ha, Samsungs modeller är rätt populära och de har lång garanti.

Angående GPU så beror det helt på vad du har för budget och i vilken upplösning du spelar. Ska du lira i full HD och typ 60 fps så räcker t.ex. ett begagnat 970 långt. Annars kan du vänta en månad så lär GTX 1070 kunna maxa de flesta spelen framöver.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

@themuppetking: 3500 kronor skulle du kunna få på sweclockers

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

@themuppetking: 3500 kronor skulle du kunna få på sweclockers

lol... Jag kanske låter som ett asshole men jag säljer självklart inte på ett forum där folk vet vad allt kostar. Jag säljer ju på blocket och där hoppas jag i så fall på att åtminstone få 5000kr om jag kan få 3500kr på sweclockers

Permalänk

@morotis Jag ska använda datorn till spel men jag spelar i princip bara CS på låga inställningar och låg upplösning 300fps 144hz. Det klarar mitt nuvarande grafikkort och det var därför jag inte tänkte på att uppgradera det först. Det enda som skulle kräva ett bättre grafikkort från den synvinkeln är om jag helt plötsligt vill spela med högre upplösning.

Permalänk
Medlem

@themuppetking: Ta lite snygga bilder och rita lite flammor på chassit. Det höjer priset

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av themuppetking:

@morotis Jag ska använda datorn till spel men jag spelar i princip bara CS på låga inställningar och låg upplösning 300fps 144hz. Det klarar mitt nuvarande grafikkort och det var därför jag inte tänkte på att uppgradera det först. Det enda som skulle kräva ett bättre grafikkort från den synvinkeln är om jag helt plötsligt vill spela med högre upplösning.

Vet inte hur mycket du är beredd att lägga ut men om du vill komma billigt undan så skulle du kunna köpa en bättre cpu kylare för att kunna överklocka, då du har en "k" märkt cpu så är det väldigt lätt även för nybörjare.
Samt rekommenderar jag att du investerar i en ssd då det är som natt och dag jämfört med mekaniska.
Kylaren kan du ju flytta över till nästa cpu om du ändå bestämmer dig för att uppgradera

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |