Permalänk

Vad behöver uppgraderas??

Hej jag har en dator med följande;
Intel(R) Core(TM9) i5-3470 CPU @ 3.20GHz
NVIDIA GeForce GTX 960 SC AXC 2.0 4096 MBytes DDR5
Ram-minne DDR3 8GBytes
Modekort ASRock B75M-GL R 2.0
2ms skärm med 60hz

Det jag är ute efter är bättre prestanda i nyare spel!!
Tack

Permalänk
Medlem

Du har en relativt välbalanserad dator men graffikkort kommer ju först. blir ju inte aktuellt med sli med nuvarande modekort?
Du har inte sagt vad du har för hårddisk eller vilka spel det gäller?

Permalänk

Jag har en SSD hårddisk där mina spel " wow och d3 " är

Permalänk
Skrivet av Cashfirst:

Jag har en SSD hårddisk där mina spel " wow och d3 " är

Hur stor SSD har du? Ifall du har en liten SSD typ 120-256GB kanske du ska överväga att köpa en HDD på 1TB de kostar inte så mycket nu för tiden brukar gå på runt 500-600kr. Annars skulle jag nog säga ett nytt grafikkort det kommer ge dig mest prestanda för pengarna.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Permalänk

Den är på 120gig SSD
Menar du att jag ska ha windows på ssd
Och alla spel på HDD? Blir inte spelen söligare
Om dem ör på HDD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cashfirst: Det man ska tänka på med SSD är att de kan bli lite långsamma när de fylls, beroende på ssd så ska man hålla dem på under t.ex 90%
Det bästa sättet att kolla vad du ska uppgradera är att köra ett övervakningsprogram och spela dina spel på den fps du vill ha och maxa grafiken. Då märker du snabbt vad som är bottle-neck i ditt system

Permalänk

Ska klocka när jag kommer hem,
Har du något övervakningsprogram jag kan ladda ner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte överklocka den processorn, dels är det ingen K-modell och dels stödjer inte moderkortet det. Av den anledningen hade jag bytt grafikkortet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cashfirst:

Den är på 120gig SSD
Menar du att jag ska ha windows på ssd
Och alla spel på HDD? Blir inte spelen söligare
Om dem ör på HDD?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tar bara längre tid för spelen att ladda på HDD jämfört med SSD. Spelprestandamässigt är det noll skillnad.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

"Scalable Link Interface (SLI) is a brand name for a multi-GPU technology developed by NVIDIA for linking two or more video cards together to produce a single output"

Exakt samma finns för AMD, heter CrossFireX

Ditt nuvarande system är som sagt balanserat. Så då kan du följa den allmänna ordningen:
1. Grafikkort
2. Minne
3. CPU, i första hand överklocka och kanske skaffa bättre kylare, i andra hand köpa ett bättre begagnat som passar ditt moderkort
4. Helt nytt moderkort plus allt ovan.

Nvidia har precis papperslanserat nya grafikkort, verklig tillgänglighet dröjer 1-2 månader. Jag föreslår att du läser SweClockers recension av GTX 1070 för att få ett hum om prestandan och prisnivån. Känns det för mycket så kommer AMD:s nya grafikkort alldeles strax därefter, som inleder i ett lägre segment

Oavsett om du vill ha det nyaste eller fynda begagnat så råder jag dig att vänta till slutet av sommaren. Då finns alla nya kort som lanseras i sommar tillgängliga, och de som uppgraderar säljer av sina gamla.

Minne är snorbilligt, så det är bara att fläska på

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Ska jag då köpa ram minne ddr5?
Passar det mity modekort för just nu har jag ddr3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderat och vill nog köpa en ny dator, som dom då bygger ihop.
Så jag skulle vilja ha råd från er då angående komponenter jag ska ha, jag vill att modekortet ska kunna funka med sli grafikkort i framtiden om jag ska byta ut.
Budget runt 12-14.000kr och en grym skärm med bra hz
Tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cashfirst: blir inte mycket bättre dator om du ska ha in en skärm på den budgeten.
Om du lägger på det du fär för din gamla rigg får du istället riktigt bra system.
Självklart är det nästan alltid bra värde på att köpa en ny dator men tycker inte du ska ge upp din gamla riktigt än.

Permalänk

Finns det någon affär som köper stationära datorer
Helt komplett? Om jag nu vill sälja min gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Övriga regler finns här.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cashfirst:

Finns det någon affär som köper stationära datorer
Helt komplett? Om jag nu vill sälja min gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert, men du kommer förmodligen få hälften av vad du skulle få privat.

Permalänk
Medlem

Jag har nu tittat närmare på dina komponenter, och jag måste säga att ditt moderkort var lite trist.

Mitt råd till dig nu är att köpa nytt grafikkort av den nya inkommande generationen och behålla resten av din dator åtminstone 1 år till. CPU:n är sällan en begränsande faktor, och ännu mindre med DX12. När den börjar bli trött så byter du resten av datorn och men behåller grafikkortet.

Vill du ha möjlighet att köra med 2 grafikkort så får det bli ett AMD-kort, för ditt moderkort har stöd för CrossFire men inte SLI. Det är inget konstigt eller ovanligt, det brukar vara bara det ena eller det andra.

Vänta med köp till mitten av sommaren, då alla korten ligger på bordet (hehu).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Vilket grafikkort ska jag köpa då som passar
Mitt modekort och det ska vara gamingkort
Upp till 4000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du kör FullHD skulle jag satsa på ett nvidia, om du vill ha högre upplösning gå på ett amd 8gb.
Begagnat borde du få ett GTX 980 eller ett R9 390X. Ska du ha nytt skulle jag vänta på ett helgerbjudande på R9 390X.
Helst väntar du på att GTX 1070 kommer ut och köper det för strax över 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Det tar bara längre tid för spelen att ladda på HDD jämfört med SSD. Spelprestandamässigt är det noll skillnad.

Förutom just MMOs som t.ex. WoW som nämns här. Där hjälper en SSD till rejält eftersom det är så mycket som ska läsas in både medan man spelar och springer/flyger runt men också när man byter zon, använder portaler m.m. vilket sker rätt ofta.

När jag skaffade min första SSD minskade jag laddtider för att zona in i en större stad från ca 60s till 10s. Innan såg man hur skuggor och olika spelare m.m. laddades in hela tiden, med SSDn så ploppade det till att par gånger och så var allt framme

Jag kör även D3 på SSD eftersom det är en hel del hoppande mellan zoner där också, men där påverkar det ju inte FPS/lag som det gör i WoW.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har dock bara en 250w så den måste ju uppgraderas också väl? Kan man sätta in typ vilken som helst eller är det speciellt för varje modekort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cashfirst:

Jag har dock bara en 250w så den måste ju uppgraderas också väl? Kan man sätta in typ vilken som helst eller är det speciellt för varje modekort?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp minst 500W nätagg av hög kvalitet om du ska uppgradera grafikkortet. Men om du ändå är ute efter nya komponenter borde du verkligen investera i ett ordentligt nätagg:

Corsair RM750x