Permalänk

2600k 4ghz 60 - 70

I7 2600k
P67A UD3P
8ghz corsair
Corsair H80i

100% load 4ghz prime95/intelburn test = snitt 60 men peakar 65/67 grader

Är dessa bra siffor? Har precis börjat pulat med OC då jag tänkt köpa ett 1080 strix.

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sen jag körde prime/Intel burn men vid 4,6 Ghz och spelande når jag 65C på min 2700K.

Permalänk

Skulle gärna gå högra än 4ghz men jag verkar ha fått en RIKTIG lemon har svårt att gå stabilt över 4ghz... :/

Sen är jag en riktig pajas när de kommer till OC generelt men men...

Permalänk
Medlem

60-70 är ingenting, börja bli orolig vid 85.
"Prime95-stabilt" är lite av en ideologi jag inte delar men vissa följer slaviskt, skadligt för Skylake och jag anser det meningslöst att ha långtidssäkert för Prime95 eftersom det ställer så höga krav på moderkort och ljudnivå/värmeextrahering.

Anledning till varför jag ser det så? Jag körde 2500k @ 4.8ghz @ ~1,4v stabilt från att den kom till förra året. Under denna period var den definitivt inte Prime95-säker men spel kraschade ej och inte någon gång vad jag kan minnas hade jag något klockrelaterat problem.

Bra guide:
http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...

Speciellt BSOD-listan är bra att ha som stöd om man inte delar Prime-95 ideologin
Jag körde offset-klockning, vilket gör att man får kika lite extra på volten i windows.. prime95 tar upp den avsevärt högre än något spel, zippning, photoshop, 3d-modellering eller annat lyckas göra.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Hur högt/lågt du klockar den är inte relevant om du inte säger hur du gjort samt hur mycket volt den får.
Ändrar du turbo eller multiplier?
Vad har du för kylning?

Du kan göra så här.

Sätt den på original.
Sätt din volt på 1.340
Klocka upp lite i taget och se var den slutar vara stabil samt ha koll på värme.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag skrev vad jag har för kylare i första inlägget, en H80i, sluten vattenkylare ifrån corsair.

Sen har jag bar höjt multiplier, turbo är avstängd.

Vad gäller volten är jag inte säker då jag ställt in på 1.350 men CPUZ visar 1.000 - 1.050

Permalänk
Skrivet av sCaz:

60-70 är ingenting, börja bli orolig vid 85.
"Prime95-stabilt" är lite av en ideologi jag inte delar men vissa följer slaviskt, skadligt för Skylake och jag anser det meningslöst att ha långtidssäkert för Prime95 eftersom det ställer så höga krav på moderkort och ljudnivå/värmeextrahering.

Anledning till varför jag ser det så? Jag körde 2500k @ 4.8ghz @ ~1,4v stabilt från att den kom till förra året. Under denna period var den definitivt inte Prime95-säker men spel kraschade ej och inte någon gång vad jag kan minnas hade jag något klockrelaterat problem.

Bra guide:
http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...

Speciellt BSOD-listan är bra att ha som stöd om man inte delar Prime-95 ideologin
Jag körde offset-klockning, vilket gör att man får kika lite extra på volten i windows.. prime95 tar upp den avsevärt högre än något spel, zippning, photoshop, 3d-modellering eller annat lyckas göra.

Håller helt med dig !
Jag slutade också under Sandy b tiden använda något "24 timmar prime95 stabil" trams.
Sätter vcore samt multin på en ren gissning sedan börjar jag tuuta och köra, kommer det bsod/fryser eller annat bara öka på vcore beroende på hur snabbt/vad man gör. Kommer det inte på Lååånga tider eller tempen är riktigt åt pipan kan man sänka ända tills det kommer, sen höja lite igen så vet man att man är nästan "stabil" iaf.
Så kort, man behöver bara vara så stabil att det man gör på datorn går runt.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Låter rätt rimligt för 4Ghz förutsatt att du pillat ner volten till en rimlig nivå. På 4,5 med 1,335v ger Prime mig någonting i 75-78-stilen när jag inte vrålar på kylningen så att den blir hörbar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

60-70 är ingenting, börja bli orolig vid 85.
"Prime95-stabilt" är lite av en ideologi jag inte delar men vissa följer slaviskt, skadligt för Skylake och jag anser det meningslöst att ha långtidssäkert för Prime95 eftersom det ställer så höga krav på moderkort och ljudnivå/värmeextrahering.

Anledning till varför jag ser det så? Jag körde 2500k @ 4.8ghz @ ~1,4v stabilt från att den kom till förra året. Under denna period var den definitivt inte Prime95-säker men spel kraschade ej och inte någon gång vad jag kan minnas hade jag något klockrelaterat problem.

Bra guide:
http://www.overclock.net/t/1198504/complete-overclocking-guid...

Speciellt BSOD-listan är bra att ha som stöd om man inte delar Prime-95 ideologin
Jag körde offset-klockning, vilket gör att man får kika lite extra på volten i windows.. prime95 tar upp den avsevärt högre än något spel, zippning, photoshop, 3d-modellering eller annat lyckas göra.

Och jag går tvärt emot. Jag följde swec och skippade senaste prime95/avx långtidstest och höll mig till äldre tester och bara 3-4~ timmar. Sedan släpptes Doom och jag började spela in det med obs och vips så fick jag konstiga krascher (spelet bara stängdes ner). Efter 4h~ blend med senaste prime95/avx så kom BSOD fram. Nu efter tweakande är datorn uppe i 7h+ prime95/avx stabil och krascherna har upphört.

Du vet aldrig när det kommer program som maxar din cpu/moderkort/minne mer än dagens program så att ha "headroom" är väldigt bra. Alla överklocknings fel leder inte till BSOD utan kan vara något som bara fryser, en fil som inte skriv korrekt till hårdisken osv osv. Så vill man ha en chans till att slippa dessa, testa med det program som kan belasta cpu/moderkort/minne till max. För min cpu är det senaste prime95 i blend mode med så mycket minne angivet som möjligt. Sedan tycker jag 6-8h är minimum.

Men alla gör självklart som dom vill men sluta säga att prime95/avx är skadligt. Det är inte mer skadligt än all överklockning där du höjer spänningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB