Anledning att överklocka GPU:er nu och i framtiden och vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Anledning att överklocka GPU:er nu och i framtiden och vattenkylning.

Finns det överhuvudtaget någon anledning att överklocka dagens och framtidens GPU:er? Finnes det överhuvudtaget någon anledning att vattenkyla dagens grafikkort?

Nedanstående påståenden är tagna ur luften, och är bara vad jag tror och känner.

Jag har en känsla av att marginalen för överklockning minskat, och man får bara ut någon extra procent, samt extra kylning ger inget värde då dagens kort är så pass svala p.g.a. av den marginella överklockning du klarar av att utföra.

Dessutom ökar man instabiliteten om man överklockar. Det verkar som överklockning är bara för folk som vill skryta över vilken frekvens dom kan maxa under korta perioder, men är värdelöst i praktiska förhållanden då korten blir lätt instabila efter en stunds användning.

Referenskort verkar inte klarar överklockning så bra p.g.a. kretsar som inte klarar av högrre strömintag.

Tredjepartstillverkare utvecklar stabilare kretsar med högre strömintag, överklockar dessa för leverans. Finns ingen anledning att överklocka dessa kort heller, då dessa blir då instabila precis som med referenskort.

I mitt fall har jag ett vattenkylt Asus GTX 780Ti DCII (som är redan överklockat från leverans). Även om jag överklockar det med 5% i både minne och GPU, så blir det instabilt, trots temperatur runt 34 C samt extra spänning på 100mV. Såg fram emot att kräma ut det sista nu när kortet är på sluttampen, och tjäna ett halvår till.

Jag tror att det ej finns någon anledning att kyla korten med vattenkylning, och det finns ingen anledning att överklocka korten heller.

Kan någon säga emot mig?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag skrev en längre text men jag var klumpig nog att ta bort den så jag lämnar denna länken här istället.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22115-nvidia-geforce-gtx-108...

ps. när man överklockar så höjer man volten för att kontra att grafikkort och processor blir instabilla. Kan även hända att du har ett dåligt exemplar på ditt 780Ti.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen 2st 290x referenskort, hade tidigare vattenkylda HD7950.

Kan säga att jag fick en chock! När jag försökte spela något så ringde de från grannkommunen och frågade vemfan det var som hade en JAS gripen fastkedjad på uppfarten på fullgas. Fick tag i ett begagnat vattenblock som jag satte på GPU1, nu är allt frid och fröjd för det mesta och man kan lungt sitta och spela på kvällen, om man inte vill spela nåt nyare spel där jag aktiverar crossfire för då är det slutna hörlurar på maxvolym som gäller

Finns all anledning att vattenkyla kort varesig man överklockar eller inte imo

Permalänk
Medlem

jag kan få upp mitt 290x till 1265mhz "benchmark-stabilt" och 1235mhz stabilt på riktigt men det är med lite högre spänning än vad som är bekvämt. 1200mhz blir mer rimligt. då överklockar hawaii inte så bra men det är ändå ganska ok. gk110 överklockar fantastiskt bra så jag vet inte om du gör något fel eller har haft oerhörd otur. med tillräckligt hög spänning och lite tur kan ett 780 ti överklockas till 1400mhz om man kan kyla det.

om du testar din överklockning ordentligt så är den stabil så då är krascher inget man behöver oroa sig för.

34c låter för övrigt löjligt lågt så det är jag lite skeptisk till.

Permalänk
Medlem

Överklockning ger faktiskt en hel del. Mina två Hawaii XT kärnor klockar någorlunda på kärnorna men otroligt bra på minnena. Jag har inte utfört några mätningar men kan empiriskt säga att den renderar mycket jämnare med högre minnesfrekvens, men då kör jag även 3840x2160 ofta med 2x MSAA vilket belastar VRAM'en rejält. Tydligen hjälper även min minnesfrekvens i benchmarks då jag leder på vissa med mitt grafikkort (FS Ext/Ult) trots att jag inte får upp kärnorna så högt. Den upplevda skillnaden är faktiskt såpass stor att vissa spel känns riktigt illa när jag har glömt dra upp minnesfrekvensen.

Men någonting låter lite mystiskt med ditt 780ti. 34c betyder att den antingen mäter fel (kass sensor), att den inte är belastad eller att någonting hindrar den från att användas ordentligt. Att ditt 780ti inte kan överklockas kan antingen dela orsak med ditt temperaturfel eller så har du en riktig otur i kisellotteriet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag vattenkylning för att få ner ljudnivån, sen att man kunde få ut några extra mhz var bonus
Vet inte om jag tycker att dagens kort är speciellt svala med 75C+ om man jämför med när jag hade custom loop och mitt 980 ti aldrig var över 55C

Permalänk
Medlem

@Klubba: Säker på att du bara hade EN Jas?

Systemet jag kör är automatiskt överklockat av moderkortet och det ger mellan 10% och 15% bättre prestanda. Med en sluten radiator så är normaltemperaturen ca 38 grader vilket innebär att fläktarna är under 500 RPM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Det finns mycket att vinna på att utnyttja sin GPU till sin fulla potential, detta kan man om man vet vad man håller på med göra utan att systemet blir ostabil. Det är så att när chipp tillverkarna skapar sina chipp så sätter dom en standard gräns (standard klock) som alla chipp från fabriken når upp till och detta betyder att det kan finnas extra prestanda att hämta om man är villig att testa var sitt specifika chipp högsta hastighet ligger. Det krävs mycket testande samt pillande i Bios innan man får en stabilt system med överklock, men när man fått det så brukar man få ca 20% mer prestanda för samma pris.

Dock så är det inte alltid sant att det är för samma pris då en stabil överklock även behöver bättre kylning än referens på grund av den extra värmen. Men om man byter ut standard kylning till en tystare samt effektivare tredjeparts lösning så får man ett tystare svalare samt snabbare system än om man skulle köra allt med standard. Sen påverkar även Moderkort och PSU i viss mån när man överklockar, till och med ram spelar en roll när man överklockar CPU.

Så mitt svar är att om man vet vad man gör eller vill lära sig om sin hårdvara ska man självklart överklocka. Det kan vara bra att läsa in sig på några guider och info om hårdvaran. Du kan inte skada någon hårdvara så länge du använder dig utav bios som tillverkaren själv skapade, om det inte gäller någon extrem övervolt eller hög värme som inte stryps av bios. Inom en förnuftigt nivå så ska allt vara ok.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Mitt Nano@1125/550 med ökad powerlimit skulle aldrig klara sig med luftkylning.

Permalänk
Medlem

Överklockning ger bra mycket mer än "några extra procent" som inte är märkbar när du kör vattenkylt. Att det skulle leda till instabila system och krascher är bara ren dynga, givetvis kan man inte klocka på hejvilt utan att stöta på hinder, alla komponenter, vare sig det är grafikkort, processor eller minnen svarar olika bra på överklockning.

Att ditt kort inte klarar av någon vidare överklockning tyder bara på otur i kisellotteriet, samt att du inte ger det någon vidare skjuts i spänningsökning för att kunna kräma ur mer potential. Givetvis är ett kort som baserar sig på referensutförande något som har minst chans att svara bra på överklockning.

Själv har jag ett EVGA GTX 780 Classified, ett kort som är till för personer som vill klocka på med högre mål än normalt. Det kommer med en fabriksöverklock på 993Mhz, upp från 863Mhz från referensutförandet. Kortet ska kunna bosta upp till strax under 1100Mhz.

Själv har jag vattenkylning och voltmod för kortet vilket innebär att spänningen ligger på 1.35V när jag spelar. Det innebär att jag kan spela med en boostclock på 1397Mhz i spel som inte är superkrävande medans jag f´år nöja mig med 1371Mhz i mer krävande spel som t ex The Division.

Jag kan lova dig att det ger en rätt rejäl prestandaskjuts som innebär att jag i 1080p hänger med väldigt bra och tom kan maxa flera spel i den upplösningen fortfarande. Om du är intresserad av att klocka ditt kort till max så krävs det till en början att du ökar på spänningen så mycket som bios på kortet tillåter vilket är 1.21V. Vill du ha ut max av kortet så behöver du ladda ned och flasha ditt vbios på kortet med en hemmsnickrad variant från proffsmoddare som du kan hitta i forumdelen på overlock.net.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Goa repliker!

Det är sant, 34 C grader. Har investerat i två styckna 240 radiatorer med 4 fläktar. CPU:n ligger ca 5 C varmare just nu.

Tror nog, som vissa andra säger, att jag har har otur med min 780Ti. Men jag ska försöka hålla i hoppet att nästa kort jag köper ska bli ett bra överklockningskort. Antingen blir det ett 1080, eller väntar jag till ett 1080Ti om det kommer någon gång. Men det är svårt att hålla sig. Har funderat på AMD, men har haft dåliga erfarenheter med ATI för länge sedan under Linux. Kanske det har ändras. Ska vänta nån månad eller så och se hur allt utvecklas på nyhetsfronten. Vill gärna finna ett överklockningsvänligt kort, och ha lite tur.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Överklockning ger bra mycket mer än "några extra procent" som inte är märkbar när du kör vattenkylt. Att det skulle leda till instabila system och krascher är bara ren dynga, givetvis kan man inte klocka på hejvilt utan att stöta på hinder, alla komponenter, vare sig det är grafikkort, processor eller minnen svarar olika bra på överklockning.

Att ditt kort inte klarar av någon vidare överklockning tyder bara på otur i kisellotteriet, samt att du inte ger det någon vidare skjuts i spänningsökning för att kunna kräma ur mer potential. Givetvis är ett kort som baserar sig på referensutförande något som har minst chans att svara bra på överklockning.

Själv har jag ett EVGA GTX 780 Classified, ett kort som är till för personer som vill klocka på med högre mål än normalt. Det kommer med en fabriksöverklock på 993Mhz, upp från 863Mhz från referensutförandet. Kortet ska kunna bosta upp till strax under 1100Mhz.

Själv har jag vattenkylning och voltmod för kortet vilket innebär att spänningen ligger på 1.35V när jag spelar. Det innebär att jag kan spela med en boostclock på 1397Mhz i spel som inte är superkrävande medans jag f´år nöja mig med 1371Mhz i mer krävande spel som t ex The Division.

Jag kan lova dig att det ger en rätt rejäl prestandaskjuts som innebär att jag i 1080p hänger med väldigt bra och tom kan maxa flera spel i den upplösningen fortfarande. Om du är intresserad av att klocka ditt kort till max så krävs det till en början att du ökar på spänningen så mycket som bios på kortet tillåter vilket är 1.21V. Vill du ha ut max av kortet så behöver du ladda ned och flasha ditt vbios på kortet med en hemmsnickrad variant från proffsmoddare som du kan hitta i forumdelen på overlock.net.

hur många grafikpoäng i fire strike får du med ett så överklockat gtx 780? ren nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hur många grafikpoäng i fire strike får du med ett så överklockat gtx 780? ren nyfikenhet.

Kan testa och köra en runda, kommer dock inte köra hardcore mode och disabla allt osv för att maxa sista lilla poängen. Återkommer

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Systemet jag kör är automatiskt överklockat av moderkortet och det ger mellan 10% och 15% bättre prestanda. Med en sluten radiator så är normaltemperaturen ca 38 grader vilket innebär att fläktarna är under 500 RPM.

Låter som det gjorde ett bättre jobb än vad mitt moderkort när jag testade automatisk överklockning. Den bedömde att min kylare har en kapacitet på 3306W och ansåg därmed 1.56v var lagom för 4.5GHz, när det är egentligen stabilt med 1.25v... Sista gången jag litar på "automatisk" överklockning, oavsett hur många som förespråkar det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Låter som det gjorde ett bättre jobb än vad mitt moderkort när jag testade automatisk överklockning. Den bedömde att min kylare har en kapacitet på 3306W och ansåg därmed 1.56v var lagom för 4.5GHz, när det är egentligen stabilt med 1.25v... Sista gången jag litar på "automatisk" överklockning, oavsett hur många som förespråkar det.

gick ganska bra när jag testade det när jag hade maximus viii hero. det ställde in 4,75ghz på 2-4 kärnor och 4,85ghz på 1 kärna med rimlig spänning (kommer inte ihåg tyvärr). jag testade tyvärr inte så noga om det var stabilt eller inte. det är dock inget jag är så intresserad av att använda men ville ändå testa. evga z170 ftw har ingen automatisk överklockning, inte för att det gör mig något egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hur många grafikpoäng i fire strike får du med ett så överklockat gtx 780? ren nyfikenhet.

http://www.3dmark.com/3dm/12230606

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Goa repliker!

Det är sant, 34 C grader. Har investerat i två styckna 240 radiatorer med 4 fläktar. CPU:n ligger ca 5 C varmare just nu.

Tror nog, som vissa andra säger, att jag har har otur med min 780Ti. Men jag ska försöka hålla i hoppet att nästa kort jag köper ska bli ett bra överklockningskort. Antingen blir det ett 1080, eller väntar jag till ett 1080Ti om det kommer någon gång. Men det är svårt att hålla sig. Har funderat på AMD, men har haft dåliga erfarenheter med ATI för länge sedan under Linux. Kanske det har ändras. Ska vänta nån månad eller så och se hur allt utvecklas på nyhetsfronten. Vill gärna finna ett överklockningsvänligt kort, och ha lite tur.

Är du intresserad av att utnyttja din vattenkylning skulle jag helt klart rekommendera ett Classified. Kortet kommer med custom PCB, rejält tilltagen strömförsörjning samt två olika vbios som ändras med en fysisk switch. GTX 1080-varianten kommer dessutom med tre olika vbios, det underlättar om något skulle gå fel vid flashning så du enkelt kan flippa switchen och starta om systemet ifall du inte får någon bild t ex.

Andra kort för liknande ändamål är MSI Lightning, Zotac AMP! Extreme t ex eller Galaxy HOF. EVGA har ett till K|ngp|N, men det är mer avsett för LN2-överklockning men lämpar sig givetvis ypperligt även för vattenkylning, däremot brukar det vara rejält dyrt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

tack! enligt tpus test av gtx 1080 så är r9 290x 27% snabbare överlag än gtx 780 i 1080p (fire strike är 1080p). i 1235mhz får jag 14750 poäng mot dina 13000 vilket bara blir 13%. då är 1235mhz högt för 290x och behöver +300mv på mitt kort så inget jag vill använda i praktiken. märks hur mycket bättre gk110 överklockar än hawaii.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av versions:

gick ganska bra när jag testade det när jag hade maximus viii hero. det ställde in 4,75ghz på 2-4 kärnor och 4,85ghz på 1 kärna med rimlig spänning (kommer inte ihåg tyvärr). jag testade tyvärr inte så noga om det var stabilt eller inte. det är dock inget jag är så intresserad av att använda men ville ändå testa. evga z170 ftw har ingen automatisk överklockning, inte för att det gör mig något egentligen.

min ranger ville ha en skyhög volt, över 1.6v om jag inte minns fel, stängde av automatisk överklockning och lärde mig att överklocka själv

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tack! enligt tpus test av gtx 1080 så är r9 290x 27% snabbare överlag än gtx 780 i 1080p (fire strike är 1080p). i 1235mhz får jag 14750 poäng mot dina 13000 vilket bara blir 13%. då är 1235mhz högt för 290x och behöver +300mv på mitt kort så inget jag vill använda i praktiken. märks hur mycket bättre gk110 överklockar än hawaii.

Syntetiska tester som det här finner jag dock tämligen irrelevant, jag kan ha 2000 mer än dig men ditt kort kan ändå vara bättre i spel. Det handlar mycket om drivrutiner och optimeringar i spel. Du får dock tänka på att jag kör mitt kort i 1,35V vilket är 250mV mer än vad som går med vanligt vbios för 780 och 100mV över vad som går att öka spänningen med utan att köra med mjukvara som fulhackar sig förbi det

Nu blir det svårt att översätta 14750 grafikpoäng i spel, men det låter som om kortet jobbar på riktigt bra måste säga! Den här överklocken kör jag dock när jag spelar, så min används även i praktiken, har inget större intresse av att bencha

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Låter som det gjorde ett bättre jobb än vad mitt moderkort när jag testade automatisk överklockning. Den bedömde att min kylare har en kapacitet på 3306W och ansåg därmed 1.56v var lagom för 4.5GHz, när det är egentligen stabilt med 1.25v... Sista gången jag litar på "automatisk" överklockning, oavsett hur många som förespråkar det.

Jag prövade just att dra upp processorn till 4400 (3600 blir 4000 när moderkortet försöker själv) och det fungerar fortfarande med orginalvolt och temperaturen håller i sig så när som på en grad. Kanske klarar man närmare 5000 med högre volt också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Köpte nyligen 2st 290x referenskort, hade tidigare vattenkylda HD7950.

Kan säga att jag fick en chock! När jag försökte spela något så ringde de från grannkommunen och frågade vemfan det var som hade en JAS gripen fastkedjad på uppfarten på fullgas. Fick tag i ett begagnat vattenblock som jag satte på GPU1, nu är allt frid och fröjd för det mesta och man kan lungt sitta och spela på kvällen, om man inte vill spela nåt nyare spel där jag aktiverar crossfire för då är det slutna hörlurar på maxvolym som gäller

Finns all anledning att vattenkyla kort varesig man överklockar eller inte imo

Offtopic;

Men satan vad jag garvade åt din post! xD

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Syntetiska tester som det här finner jag dock tämligen irrelevant, jag kan ha 2000 mer än dig men ditt kort kan ändå vara bättre i spel. Det handlar mycket om drivrutiner och optimeringar i spel. Du får dock tänka på att jag kör mitt kort i 1,35V vilket är 250mV mer än vad som går med vanligt vbios för 780 och 100mV över vad som går att öka spänningen med utan att köra med mjukvara som fulhackar sig förbi det

Nu blir det svårt att översätta 14750 grafikpoäng i spel, men det låter som om kortet jobbar på riktigt bra måste säga! Den här överklocken kör jag dock när jag spelar, så min används även i praktiken, har inget större intresse av att bencha

hade också kört hög spänning om jag kände att det gav mig något. att kunna köra 1235mhz istället för 1200mhz är kul men ger inte tillräckligt i praktiken för att jag ska vilja köra det när jag bara spelar.

och ja, kortet drar på ganska bra faktiskt. ändå lite trött på det och vill ha något nytt. hade nvidia haft stöd för freesync hade jag nog inte kunnat hålla mig från att kasta mig över ett gtx 1080 men som det är är det inte ens ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

hade också kört hög spänning om jag kände att det gav mig något. att kunna köra 1235mhz istället för 1200mhz är kul men ger inte tillräckligt i praktiken för att jag ska vilja köra det när jag bara spelar.

och ja, kortet drar på ganska bra faktiskt. ändå lite trött på det och vill ha något nytt. hade nvidia haft stöd för freesync hade jag nog inte kunnat hålla mig från att kasta mig över ett gtx 1080 men som det är är det inte ens ett alternativ.

Ah, ja har du investerat i en sån skärm förstår jag att det blir svårt att motivera att byta till gröna laget. Bara hoppas att Vega kommer snart och att de piskar 1080!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah, ja har du investerat i en sån skärm förstår jag att det blir svårt att motivera att byta till gröna laget. Bara hoppas att Vega kommer snart och att de piskar 1080!

jo, blir nog lilla vega till oktober om de ryktena stämmer. möjligen att man väntar till nästa år för stora vega men det är så jävla långt borta.

Permalänk
Medlem

Jag kuler cpu och gpu med vatten av två anledningar. Den ena är att jag på vintern kan ha radiatorn på nedervåningen för att värma köket då jag bor i hus och betalar för värmen. Den andra är att jag på sommaren kan ha radiatorn utanför fönstret och slippa ha 30grader inne.

Skickades från m.sweclockers.com