Google gör processor för artificiell intelligens

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av stochastikos:

Jag kan helt instämma i att människorasen håller på utrota sig själv, men jag kan också med väldigt stort självförtroende säga att inte fan kommer det att vara genom skapandet av A.I. Om man tittar sig runt omkring i världen, så ser man en befolkningsökning som är absurd (där alla vill ha platt TV och åka flygplan) och där de mest livsnödvändiga naturtillgångarna sinar allt snabbare eller blir kontaminerade.

A.I. är det sista du behöver oroa dig för.

I ärlighetens namn, OM vi någonsin lyckas skapa varelser byggda av kisel och aluminium (före vi utplånar oss själva), med ett medvetande som tangerar vårt egna, ja då tycker jag gott att de kan få utrota oss.

Befolkningsökningen med dess effekter kommer nog att starta krig för de sista resurserna o så men helt utrota oss..? Tveksam där.
Dock kommer ju de kommande krigen vara tillräckligt förödande för att frasen "västerländsk levnadsstandard" kommer va ett minne blott.

En äldre kompis (53 typ) säger att det stora kommande kriget kommer handla om vatten o då menade han Indien, att de vill åt vad vi har.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Befolkningsökningen med dess effekter kommer nog att starta krig för de sista resurserna o så men helt utrota oss..? Tveksam där.
Dock kommer ju de kommande krigen vara tillräckligt förödande för att frasen "västerländsk levnadsstandard" kommer va ett minne blott.

En äldre kompis (53 typ) säger att det stora kommande kriget kommer handla om vatten o då menade han Indien, att de vill åt vad vi har.

Njä, kanske någon stackars människa kommer att finnas kvar även då "mänskligheten" är borta. Jag ser framför mig hur små "stammar" kommer att bildas som måste jobba ihop för att överleva... bo i bunkrar, bygga vatten/luft-renare, samla energi med sol/vatten/vindkraft o.s.v. Ingenjörerna kommer bli de nya Justin Biebers. Detta låter som Walking Dead jag vet, men glöm inte att verkligheten är betydligt mer lustig än vad den mest pårökta fictionförfattaren kan spotta ur sig.

Det som talar för att vi kommer överleva lång tid är att vi som människor är otroligt kreativa och på ett förträffligt sätt utnyttjar de resurser som finns tillgängliga omkring oss, det som talar emot är att vår fysisk inte direkt är lämpad för knappa resurser (jämför med t.ex. kackerlackorna). Vi är mao väldigt bräckliga, och klarar oss inte utan vatten i mer än ca 2 dagar! (Detta gäller ju såklart de flesta däggdjur...).

Ja vatten är definitivt en av de stora riskerna till krig, och fosfor som är precis lika viktigt som vatten (om man vill göda en stor grupp av människor). Många forskare menar att fosforresurserna kan vara helt uttömda om redan 50 år.