Uppgradering av dator men i76800k och 1080 sli. Hjälp med val av moderkort och grafikort

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator men i76800k och 1080 sli. Hjälp med val av moderkort och grafikort

Hej!

Håller på att planera min nästa dator uppgradering. Tanken är att köpa delar som kommer vara framtidssäker så jag inte behöver uppgradera på flera år (minst 3 år).

Jag kommer använda datorn till spelade just nu i 1080p och senare i 4k när det kommer en skärm med 120hz. Kommer även använda till att rippa blu-ray i 1080p och i 4k när det kommer. Håller på med övercklocking så vill ha det bästa moderkort och grafikkort för just detta ändamål.

Nuvarande har jag:
Fractal Design Define R5
i74970k
Geforce Titan
SSD 128GB
2x 1TB wb black
8 GB ram

Allt är vattenkylt med EK vattenblock

Jag behöver hjälp att hitta ett moderkort och grafikkort som skulle passa mig bäst. Med det chassi är jag begränsad till ATX kort.
Ser detta bra ut?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9435607/

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Förlåt skrev i fel tråd!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha 6800K och dubbla GTX 1080 för att spela i 1080p? Det känns överdimensionerat till och med för 1440p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vill du ha 6800K och dubbla GTX 1080 för att spela i 1080p? Det känns överdimensionerat till och med för 1440p...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är överdimensionerat för att bara spela i 1080p just nu. Men jag vet ju aldrig om jag kommer köpa en 4k skärm. Och då har jag ju korten som fixar det med bra FPS. Sen är det ju lite kul att ha något overkill

Permalänk
Medlem

Känns som att i den budgeten bör du satsa på minst 16GB RAM, helst gärna 32 direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Känns som att i den budgeten bör du satsa på minst 16GB RAM, helst gärna 32 direkt.

Kollade och det skulle kosta 1000 kr mera med 32 så det är helt klart värt att köpa

Permalänk
Medlem

Skulle jag köra X99 skulle jag nog ha 4 stickor...
Och sedan skulle jag nog byta den 500Gb M.2 ssdn mot en 950 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dolabola:

Ja det är överdimensionerat för att bara spela i 1080p just nu. Men jag vet ju aldrig om jag kommer köpa en 4k skärm. Och då har jag ju korten som fixar det med bra FPS. Sen är det ju lite kul att ha något overkill

För 1080p räcker "överdimensionerat" inte. Det är motsvarigheten till att värma lunchen i kremeringsugnen istället för mikron bara för att du kan. Men visst, har du pengarna så... Vad ligger din totala budget på? Har du operativsystem som kommer fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du istället satsar på att uppgradera din nuvarande skärm, innan du köper en dator som är totalt överspeccad för spel i 1080p.

Om jag vore dig skulle jag satsa på att köpa en G-sync/Freesync skärm med 1440p, eller möjligtvis 4k, och grafikkort till att börja med, och om du inte tycker det räcker så kan du uppgradera resterande delar senare.

Vad har du för skärm i dagsläget?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Jag föreslår att du istället satsar på att uppgradera din nuvarande skärm, innan du köper en dator som är totalt överspeccad för spel i 1080p.

Om jag vore dig skulle jag satsa på att köpa en G-sync/Freesync skärm med 1440p, eller möjligtvis 4k, och grafikkort till att börja med, och om du inte tycker det räcker så kan du uppgradera resterande delar senare.

Vad har du för skärm i dagsläget?

Mycket bra input!

Ja den e verkligen totalt overkill för 1080p. Kommer inte sitta med en 1080p skärm så länge. Ska fundera på om att hoppa en grafikkort och ta en ny 1440p skärm istället.

Detta gör det ju inte enklare att bestämma sig

Har en 24" BenQ på 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

För 1080p räcker "överdimensionerat" inte. Det är motsvarigheten till att värma lunchen i kremeringsugnen istället för mikron bara för att du kan. Men visst, har du pengarna så... Vad ligger din totala budget på? Har du operativsystem som kommer fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte satt någon budget med runt 30-35k. Burkar att köpa överdimensionerat varje femte år och det har funkat bra
Sen kommer jag köra windows 10 och troligen någon Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolabola:

Har inte satt någon budget med runt 30-35k. Burkar att köpa överdimensionerat varje femte år och det har funkat bra
Sen kommer jag köra windows 10 och troligen någon Linux

Var 5e år? Den burken du har nu är max 2 år gammal (4790k släpptes i maj 2014)
Känner du att den inte orkar så släng i nytt grafikkort istället för å byta allt.

Skulle du i framtiden köpa en 4k skärm med stöd för 120hz+ så skulle inte den burken du tänkt dig orka med ändå utan att tumma på inställningarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Inköpslista:
- Geforce GTX 1070 -4000Kr
- Vänta tills GTX 1080Ti kommer för att kunna köra 4K-upplösning -8000Kr
- Swisha 5K till mig och 5K till Rädda Barnen
- Weekend i New York på 5-stjärnigt hotell

Mvh