Permalänk

Hjälp mig vid köp av ny dator!

Hej!

Jag har nyligen upptäckt denna underbara sak kallad "gaming". Jag är inte helt nybörjare då jag kan grundläggande information om hårdvara i datorer, men jag har häller inte stenkoll på vad en dator ska innehålla för att det ska få bra "spelprestanda".

Så nu undrar jag om det finns en vänlig själ på detta forum som skulle kunna hjälpa mig hitta en dator som skulle kunna klara av spel som tx. LoL, CsGo, OverWatch på någorlunda bra FPS (kring 100).

Då jag är student så har jag inte den största spargrisen, så budgeten ligger kring 5000 kr.

Jag letar alltså efter antingen begagnade eller helt nya datorer så länge de uppfyller ovanstående krav.

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk
Skrivet av Noobhjälpmig:

Hej!

Jag har nyligen upptäckt denna underbara sak kallad "gaming". Jag är inte helt nybörjare då jag kan grundläggande information om hårdvara i datorer, men jag har häller inte stenkoll på vad en dator ska innehålla för att det ska få bra "spelprestanda".

Så nu undrar jag om det finns en vänlig själ på detta forum som skulle kunna hjälpa mig hitta en dator som skulle kunna klara av spel som tx. LoL, CsGo, OverWatch på någorlunda bra FPS (kring 100).

Då jag är student så har jag inte den största spargrisen, så budgeten ligger kring 5000 kr.

Jag letar alltså efter antingen begagnade eller helt nya datorer så länge de uppfyller ovanstående krav.

Tack för hjälpen på förhand!

med tanke på dina kunskaper och begränsade budget blir det begagnat. 5000kr räcker knappast till ny ihopsatt dator & Windows.
vad har du för skärm nu ?
är det bara Datorn eller andra delar också ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag letar bara efter en dator, det gör inget om den är begagnad.

Och jag har en acer skärm, och har även ett bra tangentbord mus och headset.

Så jag är utte efter en burk (en dator).

Helst hel, då jag inte kan bygga något själv.

Permalänk
Avstängd

begagnat är nog det enda alternativet, iallfall om du ska spela overwatch.

Du får leta runt lite här på sweC marknad, eller blocket. titta efter i5/i7 processorer. Med gtx 6xx 7xx 9xx. 8gb ram minst.

Permalänk

Vad tycker ni om denna

https://www.blocket.se/stockholm/Pc_intel_i7_66829495.htm?ca=...

Är den något att ha eller ska jag leta vidare?

Permalänk
Skrivet av Noobhjälpmig:

Vad tycker ni om denna

https://www.blocket.se/stockholm/Pc_intel_i7_66829495.htm?ca=...

Är den något att ha eller ska jag leta vidare?

Jag skulle definitivt leta vidare. Det är inga monster spel som du vill spela, så nytt skulle funka. Men du skulle helt klart få mer prestanda med begagnat köpte precis själv ett fullt begagnat system.

Permalänk
Medlem

Det var ett fruktansvärt överpris på den. Med en 7 år gammal processor

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Kolla typ efter en dator med i5 3570k och uppåt. Grafikkort så vill du nog ha minst ett gtx 670,

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Okej, Jag ska leta vidare.

Men skulle ni bara kunna säga ungefär vad jag kan få för 5000 om jag nu kollar efter begagnat.

Tack för att ni tar er tid att svara, uppskattar det verkligen!

Permalänk

https://www.blocket.se/stockholm/Prisvard_dator_3_7_GHZ_8_GB_... Den här är i så fall bättre. Även om jag personligen skulle undvika de senaste amd processorna, så är det bättre grafik och även en processor i denna mot vad som var i din annons, plus då 1900 kr billigare.

Men vill du försöka få ut så mycket som möjligt av 5000 eller så billigt som möjligt?

Permalänk
Skrivet av Noobhjälpmig:

Vad tycker ni om denna

https://www.blocket.se/stockholm/Pc_intel_i7_66829495.htm?ca=...

Är den något att ha eller ska jag leta vidare?

leta vidare..

om du hittar nån annons kolla på nummerkoden efter i7 eller i5 (om det är Intel)
i7-8770 är felskrivet det ska vara i7-870 alltså första gen core processorer.

för 5000kr borde du hitta nånting med 3/4gen intel.. var dock noggrann med att kontrollera datorn INNAN köp.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Noobhjälpmig:

Okej, Jag ska leta vidare.

Men skulle ni bara kunna säga ungefär vad jag kan få för 5000 om jag nu kollar efter begagnat.

Tack för att ni tar er tid att svara, uppskattar det verkligen!

tipset är väl att lägga in en bevakning på gtx 970 och r9 380 för det är bra grafikkort med fullt utrustad dator, som går för ca 5000 en bra dag, (iaf när det kommer till gtx 970).

R9 380 ska gå för lägre finns iaf en just nu för ca 4000 kr.

Permalänk

Jag har upp till 5000 kr som jag kan lägga ut, så helst så bra dator som möjligt.

Okej, då ska jag hålla ett öga på det. Aa, det klart. kommer nog be om en provkörning av datorn innan jag införskaffar den.

Permalänk
Medlem

Kan vara supertydlig
I5 eller i7 med numret 3xxx-4xxx bör vara lätt att hitta.

Nvidia grafikkort gtx 670,680,770,780, 780ti,960, 970
Amd. Radeon nånting 290, 290x, 380, 380x, 390, 390x
Alla dessa delar borde duga. Ju högre siffra desto bättre.

RAM minst 8gb
Gärna en SSD
En bra kylare är ett stort plus.

Hoppas det underlättar något.
Sweclockers marknad har bågra kap ibland. Blocket kan vara jobbigt att sålla igenom, med en massa ockerpriser.

EDIT: Det gick en dator nyligen med i5 4690k och gtx 970 + skärm för 5k på marknaden. Men sån tur kanske du inte kommer ha

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Att ge köpråd är såklart tillåtet, faktum är att det uppmuntras. Det är däremot inte tillåtet att försöka sälja varor via forumet:

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: Tack för att du håller koll, jag är ny här så jag kan inte riktigt alla regler.

Permalänk
Skrivet av Noobhjälpmig:

Jag har upp till 5000 kr som jag kan lägga ut, så helst så bra dator som möjligt.
Okej, då ska jag hålla ett öga på det. Aa, det klart. kommer nog be om en provkörning av datorn innan jag införskaffar den.

Hittat något?