”Veckans klipp” stationär NetonNet. Är detta ett bra köp?

Permalänk
Medlem

”Veckans klipp” stationär NetonNet. Är detta ett bra köp?

Hej,
Hittade en stationär dator som skulle passa mig i pris.

https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/lenovo-y700-34ish-90df0018mt/230834.11710/

Saken är den att jag behöver OS och montering och då blir det oftast inte så mycket kvar till delar..

Datorn ska användas till surf, film, skola och spel (Tf2, CS:GO, eventuellt något annat spel i framtiden som kräver lite mer)

Frågor:
Är det ett bra köp? Räcker den något/några år för mig (se ovan)?

Är den inte ovanligt stor och tung? (bara nyfiken, har inte tänkt på det förrän jag såg mått och vikt på denna

Är det några problem att uppgradera i framtiden?

Något som du ser som positivt/negativt med någon del på datorn eller liknande?

Permalänk
Medlem

Inte världens snabbaste processor och grafikkort, men det verkar täcka dina behov ändå.

Viktmässigt väger den ungefär som min egen stationära.

Med tanke på att de inte skrivit någon information om vad det är för moderkort är det svårt att sia om uppgraderingsmöjligheterna. Men att byta moderkort och processor eller grafikkort ska egentligen inte vara några problem.

Negativt att det är Lenovos färdigbyggda och du får deras skitprogram förinstallerade. Positivt att det är ganska bra "bang for the buck".

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av woogi:

Är det ett bra köp? Räcker den något/några år för mig (se ovan)?

För TF2 och CSGO, visst. Jag tror inte den klarar tyngre titlar med ett 750Ti utan att skruva ned inställningarna ganska mycket.

Skrivet av woogi:

Är den inte ovanligt stor och tung? (bara nyfiken, har inte tänkt på det förrän jag såg mått och vikt på denna

Kan inte svara på om 15kg är ovanligt eller inte men det känns som ganska mycket.

Skrivet av woogi:

Är det några problem att uppgradera i framtiden?

Förmodligen, det är det i stort sett alltid med färdigbyggda datorer. Nätagget är på "upp till" 450W enligt Lenovos hemsida, kvalitet okänd. Vilket moderkort det gäller är också okänt, samma hur det ser ut med ventilationen. Räkna inte med att kunna uppgradera problemfritt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om man studerar denna dator på Inets hemsida, som man får tro har ungefär samma komponenter som den du tittat på, så ser man att dess nätaggregat är på 280 W. Detta är väldigt lite och någonting som skulle behövts bytas ut vid framtida uppgraderingar.

Som @Andreaz1 säger, uppgraderingsmöjligheterna är väldigt små, såvida du inte väljer att eventuellt byta ut chassi och nätaggregat i samma veva som moderkort, processor och grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av woogi:

Hej,
Hittade en stationär dator som skulle passa mig i pris.

https://www.netonnet.se/art/veckansklipp/lenovo-y700-34ish-90df0018mt/230834.11710/

Saken är den att jag behöver OS och montering och då blir det oftast inte så mycket kvar till delar..

Datorn ska användas till surf, film, skola och spel (Tf2, CS:GO, eventuellt något annat spel i framtiden som kräver lite mer)

Frågor:
Är det ett bra köp? Räcker den något/några år för mig (se ovan)?

Är den inte ovanligt stor och tung? (bara nyfiken, har inte tänkt på det förrän jag såg mått och vikt på denna

Är det några problem att uppgradera i framtiden?

Något som du ser som positivt/negativt med någon del på datorn eller liknande?

TF2/CSGO duger den gott till kanske inte 300+fps cs men runt 250fps tror jag nog den gör.

Det är alltid problem med dessa datorer när det gäller uppgradering. Dåliga nätagg med lite watt, extremt små och konstigt utformade chassin, konstiga formfaktorer på moderkort, windows är bundet till moderkort osv.

Jag skulle helt klart köpt en begagnad dator för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Om man studerar denna dator på Inets hemsida, som man får tro har ungefär samma komponenter som den du tittat på, så ser man att dess nätaggregat är på 280 W. Detta är väldigt lite och någonting som skulle behövts bytas ut vid framtida uppgraderingar.

Vad en helt annan dator har för nätagg är väl inte särskilt intressant? Datorn som TS kollat på har ett 450W nätagg enligt Netonnets spec. Enligt denna recension så har det även två 6-pin PCIe, så det bör gå att uppgradera till ett hyffsat grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad en helt annan dator har för nätagg är väl inte särskilt intressant? Datorn som TS kollat på har ett 450W nätagg enligt Netonnets spec. Enligt denna recension så har det även två 6-pin PCIe, så det bör gå att uppgradera till ett hyffsat grafikkort i framtiden.

Detta är ju inte heller samma dator.
Så inte säkert att det är 480w.
Kan lika gärna vara 300w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Detta är ju inte heller samma dator.
Så inte säkert att det är 480w.
Kan lika gärna vara 300w.

Nej, som jag skrev står det 450W på Netonnets produktsida som TS länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, som jag skrev står det 450W på Netonnets produktsida som TS länkade till.

Frågan är hur mycket man kan lita på den.
Risken är att NoN tagit uppgiften "upp till 450w" och anger 450w.

Annars är det ett bra pris som inte går att komma ner till även om man bygger själv.
Såg en recension på den där de skrev att Lenovo inte gjort datorn så trång invändigt
som brukligt för att få den mer slimmad.

Vid en eventuell uppgradering av grafikkortet kan man åka på att byta nätdelen om den nu inte är 450w.
Slår man till på denna datorn skulle jag be att få det bekräftat att det är 450w och inte ett 280w som sitter i.

Permalänk
Medlem

Prisvärd är den, går inte att få något billigare som är lika bra. Problemet är väl att uppgraderingsmöjligheterna är dåliga.

Problemet är väl att den är lite väl klen. Jag har en gammal dator som har liknande prestanda och för min del börjar det kännas som det snart är dags att köpa ett nytt grafikkort. I många spel får man sänka grafikinställningarna rejält för att det ska bli 60+ fps.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre med någonting i den här stilen? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9438748/
Visst processorn är sämre men den är fortfarande ok för gaming. Grafikkortet är till och med bättre.
Dessutom så kan man känna sig lugn för man vet vad som finns i datorn och om man kan uppgradera den eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Skulle det inte vara bättre med någonting i den här stilen? https://www.inet.se/kundvagn/visa/9438748/
Visst processorn är sämre men den är fortfarande ok för gaming. Grafikkortet är till och med bättre.
Dessutom så kan man känna sig lugn för man vet vad som finns i datorn och om man kan uppgradera den eller inte.

TS vill ha datorn monterad och då är det 1000kr till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

TS vill ha datorn monterad och då är det 1000kr till.

Om han befinner sig i Helsingborg kan jag göra det gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Om han befinner sig i Helsingborg kan jag göra det gratis.

TS befinner sig i Helsingborg.. Så det skulle du aldrig ha skrivit.. haha

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator kan alla göra! Lägg ner lite tid TS så har du lärt dig nåt nytt och även haft väldigt kul på vägen!

Dessutom sparar det pengar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att den är väldigt värd sina pengar även om den inte är optimerad för spelande.
Men om du funderar på att uppgradera i framtiden, varför inte bygga en egen? Garanti har du på alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woogi:

TS befinner sig i Helsingborg.. Så det skulle du aldrig ha skrivit.. haha

Men om du verkligen känner dig osäker kan jag kanske hjälpa dig att bygga den. Trots det så är det inte alls svårt att det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Men om du verkligen känner dig osäker kan jag kanske hjälpa dig att bygga den. Trots det så är det inte alls svårt att det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte svårt att bygga.
Finns massa guider på exempelvis Youtube.
Det är om det inte fungerar det kan var klurigt.