Synpunkter på datorpaket för spel i 1920x1080

Permalänk

Synpunkter på datorpaket för spel i 1920x1080

Hej.

Min kusin ska skaffa en ny dator. Hans gamla dator är en 4 år gammal laptop som med ålderns rätt har börjat bli ganska långsam. I nuläget spelar han CS:GO, Skyrim och LoL. Min uppfattning är att han inte har jättehöga krav på grafiken, och jag är övertygad om att han inte kommer att överklocka datorn. Min morbror gick till en lokal butik och bad dem om förslag till en dator, och här är vad de föreslog:

Cooler Master N500 Svart Midi-tower Dual USB 3.0 ---------------- 500:-
Corsair CX 500W ATX V2.3 Tyst nätaggregat ------------------------ 750:-
MSI Z170-A Pro, S-1151 Z170 DDR4 M.2 ATX ---------------------- 1125:-
Intel quad core i5-6500 Skylake 3.2Ghz, S-1151 6MB Boxed ---- 2100:-
Crucial DDR4 2133Mhz 8GB (2x4GB)----------------------------------- 400:-
Samsung 850 EVO Series 250GB 2.5" SSD SATA3.0 -------------- 1050:-
Asus Geforce GTX 960 Strix 2GB GDDR5 HDMI DVI 3xDP-------- 2350:-
20X DVD±RW Dual Layer brännare ------------------------------------- - 250:-
Asus 24" LED VN247H 1920x1080, 1ms Speakers VGA/2xHDMI- 1750:-
Microsoft Windows 10 Home 64bit Svensk OEM ----------------------- 1195:-
Montering samt test ------------------------------------------------------------- 500:-
Summa ----------------------------------------------------------------------------- 11 800:- (11970:-)

Min morbror är beredd att betala en del extra för att stödja en lokal butik och för att ha en lokal butik att ta kontakt med om något trasslar, därför är det inte jätteviktigt om man kan komma undan med några hundralappar mindre.

Antagligen kommer en 1TB hdd köpas till. Angående grafikkort så tror jag inte att det finns någon anledning att skaffa ett 970 eller bättre, det skulle i så fall vara om man väntade tills de släpper 1060, men det är inte aktuellt att vänta tills dess såvitt jag har förstått. Ett alternativ är väl förstås att vänta med grafikkort till senare och köra på det inbyggda istället och sen köpa nytt när de släpper 1060.
Corsairs billiga nätaggregat vet jag är lite illa sedda av vissa, så jag vet inte om det är värt att kolla vad det finns för alternativ där.

Jag lutar åt att rekommendera att skaffa 16GB ram, jag kör själv 8GB minne i min Win 10 och tycker att det känns lite snålt. Tills jag satte igång virtuellt minne på min hdd hände det att program stängdes av för att Windows upplevde sig få slut på minne. Min erfarenhet av minneskomprimeringen som Win 10 använder är att det fyller upp minnet fort, och inte alltid frigör det så fort som den borde när minnet behövs.

Tacksam för eventuella svar och kommentarer

Permalänk
Skrivet av Persona non grata:

Hej.

Min kusin ska skaffa en ny dator. Hans gamla dator är en 4 år gammal laptop som med ålderns rätt har börjat bli ganska långsam. I nuläget spelar han CS:GO, Skyrim och LoL. Min uppfattning är att han inte har jättehöga krav på grafiken, och jag är övertygad om att han inte kommer att överklocka datorn. Min morbror gick till en lokal butik och bad dem om förslag till en dator, och här är vad de föreslog:

Cooler Master N500 Svart Midi-tower Dual USB 3.0 ---------------- 500:-
Corsair CX 500W ATX V2.3 Tyst nätaggregat ------------------------ 750:-
MSI Z170-A Pro, S-1151 Z170 DDR4 M.2 ATX ---------------------- 1125:-
Intel quad core i5-6500 Skylake 3.2Ghz, S-1151 6MB Boxed ---- 2100:-
Crucial DDR4 2133Mhz 8GB (2x4GB)----------------------------------- 400:-
Samsung 850 EVO Series 250GB 2.5" SSD SATA3.0 -------------- 1050:-
Asus Geforce GTX 960 Strix 2GB GDDR5 HDMI DVI 3xDP-------- 2350:-
20X DVD±RW Dual Layer brännare ------------------------------------- - 250:-
Asus 24" LED VN247H 1920x1080, 1ms Speakers VGA/2xHDMI- 1750:-
Microsoft Windows 10 Home 64bit Svensk OEM ----------------------- 1195:-
Montering samt test ------------------------------------------------------------- 500:-
Summa ----------------------------------------------------------------------------- 11 800:- (11970:-)

Min morbror är beredd att betala en del extra för att stödja en lokal butik och för att ha en lokal butik att ta kontakt med om något trasslar, därför är det inte jätteviktigt om man kan komma undan med några hundralappar mindre.

Antagligen kommer en 1TB hdd köpas till. Angående grafikkort så tror jag inte att det finns någon anledning att skaffa ett 970 eller bättre, det skulle i så fall vara om man väntade tills de släpper 1060, men det är inte aktuellt att vänta tills dess såvitt jag har förstått. Ett alternativ är väl förstås att vänta med grafikkort till senare och köra på det inbyggda istället och sen köpa nytt när de släpper 1060.
Corsairs billiga nätaggregat vet jag är lite illa sedda av vissa, så jag vet inte om det är värt att kolla vad det finns för alternativ där.

Jag lutar åt att rekommendera att skaffa 16GB ram, jag kör själv 8GB minne i min Win 10 och tycker att det känns lite snålt. Tills jag satte igång virtuellt minne på min hdd hände det att program stängdes av för att Windows upplevde sig få slut på minne. Min erfarenhet av minneskomprimeringen som Win 10 använder är att det fyller upp minnet fort, och inte alltid frigör det så fort som den borde när minnet behövs.

Tacksam för eventuella svar och kommentarer

Onödigt att köpa ett moderkort med stöd för överklockning, när processorn ej har det.
Gtx 970 finns på netonnet för 2490 kr.
850 EVO 250gb finns för runt 800 kr om man söker på prisjakt.
Finns betydligt billigare skärmar än vn247 i dagens läge, gl2450 kostar runt 1k och ger bra kvalitet för priset i min mening.
I övrigt ser de bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Enligt en enkel sökning på nätet så går det visst att överklocka en i5-6500 ända upp till 4,5GHz. Fråga mig dock inte hur. Och ett bättre Z170 moderkort är inte endast för överklockningens skull utan även för att det har bättre ljudkretsar vilket inte minst märks om man ska lyssna på musik eller se på film. Tycker dock ni bör satsa på något bättre nätaggregat, Corsair CX-serien är inget vidare bra kvalitet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gylldevik:

Onödigt att köpa ett moderkort med stöd för överklockning, när processorn ej har det.
Gtx 970 finns på netonnet för 2490 kr.
850 EVO 250gb finns för runt 800 kr om man söker på prisjakt.
Finns betydligt billigare skärmar än vn247 i dagens läge, gl2450 kostar runt 1k och ger bra kvalitet för priset i min mening.
I övrigt ser de bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du ens ts inlägg? Hans farbror ville stödja den lokala butiken så läs om första inlägget igen tack:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Läste du ens ts inlägg? Hans farbror ville stödja den lokala butiken så läs om första inlägget igen tack:)

Jo jag läste den, men jag vet ju ej vad han har för produkter i butiken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Tack för responsen allihopa.

@gylldevik
Skillnaden i pris på SSD är så pass liten att det inte gör någon skillnad. Angående skärm så har du nog rätt. Tack även för tipset angående grafikkortet, det visade sig att de hade ungefär samma pris för 970 som netonnet, så det var en självklar förändring att göra.

@fantomsmurfen
Angående moderkortet så är det inga jättesummor som man skulle spara på att köpa ett icke överklockningsbart, och tänker lite som du gör, att man inte vill få ett allt för dåligt inbyggt ljudkort, usb-kretsar, nätverkskort etc. Dessutom lämnar det kanske lite mer uppgraderingsmöjligheter några år framåt i tiden, men det är jag mer osäker på.

Jag har vidarebefordrat all information, så får vi se vad han väljer att göra med det.

Återigen, tack för all hjälpen, och trevlig sommar

Permalänk
Medlem

Fint paket, men är du säker på processorn? Annars har man en bättre processor för ungefär samma peng som jag tycker är ett bättre val, snabbare och möjlighet för överklockning:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3226023

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk

@Arnzeal:
I den aktuella butiken kostar den processorn tyvärr 400 kr mer, och då ingår ingen fläkt, så då får man köpa till en fläkt för kanske 100-200 kr. Angående överklockningen så är jag ganska säker på att det inte är aktuellt. Jag ska dock upplysa min morbror om alternativet, i slutändan är det ju han som står för pengarna, och 0,3GHz extra klockfrekvens vore antagligen inte ovälkommet. Själv hade jag nog tyckt att det var värt de extra pengarna.

Permalänk
Skrivet av Persona non grata:

Tack för responsen allihopa.

@gylldevik
Skillnaden i pris på SSD är så pass liten att det inte gör någon skillnad. Angående skärm så har du nog rätt. Tack även för tipset angående grafikkortet, det visade sig att de hade ungefär samma pris för 970 som netonnet, så det var en självklar förändring att göra.

@fantomsmurfen
Angående moderkortet så är det inga jättesummor som man skulle spara på att köpa ett icke överklockningsbart, och tänker lite som du gör, att man inte vill få ett allt för dåligt inbyggt ljudkort, usb-kretsar, nätverkskort etc. Dessutom lämnar det kanske lite mer uppgraderingsmöjligheter några år framåt i tiden, men det är jag mer osäker på.

Jag har vidarebefordrat all information, så får vi se vad han väljer att göra med det.

Återigen, tack för all hjälpen, och trevlig sommar

Tack detsamma!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3