Acer demonstrerar högupplösta XZ350CK i 180 Hz

Permalänk
Avstängd

Det är på tiden att ni dammar av extrakanalen nu!

Permalänk

Byt ut TN panelen mot en IPS eller liknande så kommer jag börja spara. Sen kanske om sådär 5-10 år så finns det tillräckligt på banken haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se riktiga blindtester med 120Hz, 144Hz och 180Hz för att se om någon faktiskt prickar rätt rätt tillräckligt många gånger för att det inte ska vara slumpen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yatagarasu:

Beror ju helt på vilka inställningar man kör med.

När jag hade en 144Hz skärm och lirade en massa BF4 så var det snorenkelt med ett GTX 970 att nå 120+ fps (mix av ultra och medium).

Då körde du inte 1440p va? Det är mycket tyngre för GPU än 1080p.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av xcluzive:

Vad är det för sladd som gäller för att driva 180Hz i 1440p DVI-DL?

DisplayPort 1.3 och inget annat. DVI Dual Link klarar inte i närheten av den bandbredden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

,,, aldrig förstått Hertz-hypen? Brorsan har en 144Hz skärm och jag märker då ingen skillnad i något spel. Är jag blind? Flyter tillräckligt bra på 100hz för att jag inte ska bekymra mig. Ser både bra ut på pappret och känns bra, sen om det är någon skillnad mot 60Hz kan jag verkligen inte svara på

Kan hålla med om att allt över 100hz är klart godkänt för Nästan alla spel. men...

Den stora skillnaden är Input delay.
dvs, den tid det tar för dig att se något på skärmen och klicka. På en 60hz monitor så kan du inte reagera snabbare är 16,7ms, för det är så lång tid det tar tills nästa frame visas. Men det som egentligen är viktigast här är upplösningen på inputs. Om du spelar i 60hz så kan du bara tajma i 16,7ms intervaller. dvs om du rör siktet över skärmen för en 'snapshot' , så kanske du missar för att du var för snabb och input inte reggade förens siktet rört sig förbi ditt mål. Detta är varför man brukar stänga av v-sync så inte datorn bara sitter och rullar tummarna medans den väntar på att uppdatera nästa frame. Med resultatet att man får tearing.

Själv spelar jag mycket flipper på datorn, och där spelar det enorm roll med timing. för ett tag sedan så experimenterade jag med att tvinga drivarna till en högre uppdateringsfrekvens i 3D. främst för att 3D normalt ger 60hz , och detta dubblar min input delay (har en 120hz skärm), så jag har inte kört det så mycket. Hur som helst så lyckades jag trycka upp spelet (pinball FX2) till 240fps och det funkade faktiskt med 3D, (dock med viss tearing då skärmen inte hängde med), men jag blev tvungen att begränsa den till 120fps, helt enkelt för att jag är van vid input delay som man får vid 120hz. 240hz fuckade upp min timing så jag ständigt missade det jag siktade på, det gick helt enkelt För Bra! (spelar också pinball arcade som iofs är nerfad till 60fps, men jag tvingat drivarna till skärmens uppdatering 120hz, så att input delay synkar med FX2, så att vänja sig vid 240fps input delay är inge bra då)

Hursomhelst så, till och med skillnaden 120hz och 240hz gjorde så pass enorm skillnad i input delay att jag inte kunde träffa det jag siktade på. Något att fundera på när man köper nästa skärm, så man inte blir sittandes med 5ms Extra delay på skärmen, som vissa skärmar har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är det för sladd som gäller för att driva 180Hz i 1440p DVI-DL?

Skickades från m.sweclockers.com

Displayport.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

RIP min X34............................................................ Vi som valde och köpa Den första generationen av 3440x1440P för 13K får en fet käftsmäll av Acer.

Men vi alla visste ju att med DP1.4 så kommer det bättre skärmar, men vill man vara först får man lida pin sen också

Ska dock inte klaga för mycket, förtränga, aldrig förstått Hertz-hypen? Brorsan har en 144Hz skärm och jag märker då ingen skillnad i något spel. Är jag blind? Flyter tillräckligt bra på 100hz för att jag inte ska bekymra mig. Ser både bra ut på pappret och känns bra, sen om det är någon skillnad mot 60Hz kan jag verkligen inte svara på

Rip din X34 när X34A släpptes och snart X34P.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Rip din X34 när X34A släpptes och snart X34P.

Samma skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tack för era svar. Nu fattar jag tankesättet bättre... Har aldrig kört på en sådan snabb skärm men är lite sugen att testa för att se hur det känns. Min är på 60hz (4k 40") och jag är nöjd men det kanske man är tills man provat bättre.

Om det är philips skärmen så är de några som lyckats bra med att överblicka Hz på den.. Troligen inte rekommenderat då vissa säger att det kan skada skärmen permanent men kan ändå vara värt att googla lite om och se hur det funkar. Att ens gå från 60 till 75 Hz kan göra mycket skillnad..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Då körde du inte 1440p va? Det är mycket tyngre för GPU än 1080p.

Oj glömde skriva att jag körde i 1080p!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av THB:

Snälla, kan inte TN begravas och försvinna snart?
Denna horribla panel-typ borde ha skrotats för länge sen.

Den är väl billig att tillverka helt enkelt?
Och det är jag tacksam för, har använt en BenQ XL2420T i 4 år nu och inte ens funderat på att byta ut den, i alla fall inte för vad det kostar för en uppgradering.

Det är en helt otrolig skillnad mellan den genomsnittliga TN-panelen på en laptop eller en 1000kr's skärm och de som brukar sitta i 120/144Hz-skärmar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Samma skärm?

lite mer ny desgin runt foten och den klarar 100 hz utan överclockning säger dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eucalyptus:

Samma skärm?

Ja, fast X34A har bättre QC samt bugfixes och dylikt.
34P garanterar 100hz.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Om det är philips skärmen så är de några som lyckats bra med att överblicka Hz på den.. Troligen inte rekommenderat då vissa säger att det kan skada skärmen permanent men kan ändå vara värt att googla lite om och se hur det funkar. Att ens gå från 60 till 75 Hz kan göra mycket skillnad..

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp. Det är philipsen. Men jag vågar nog inte. Betalade rätt bra för den och är som sagt nöjd. Ska kolla google för skojs skull ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snälla, kan inte TN begravas och försvinna snart?
Denna horribla panel-typ borde ha skrotats för länge sen.

varför då? IPS har sin plats, MVA har sin, VA har sin, TN har sin. alla fokucerar på olika aspekter av skärmmarknaden. TN är mycket för esport och folk som inte behöver betraktningsvinklarna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

RIP min X34............................................................ Vi som valde och köpa Den första generationen av 3440x1440P för 13K får en fet käftsmäll av Acer.

Men vi alla visste ju att med DP1.4 så kommer det bättre skärmar, men vill man vara först får man lida pin sen också

Ska dock inte klaga för mycket, förtränga, aldrig förstått Hertz-hypen? Brorsan har en 144Hz skärm och jag märker då ingen skillnad i något spel. Är jag blind? Flyter tillräckligt bra på 100hz för att jag inte ska bekymra mig. Ser både bra ut på pappret och känns bra, sen om det är någon skillnad mot 60Hz kan jag verkligen inte svara på

Nej, det är ingen RIP här inte. Det är helt olika skärmar med olika paneler samt andra finesser såsom G-synk som inte lär finnas på denna. Så du kan fortfarande sova gott om nätterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Inaktiv

Fyi voymen på reklamen och introt är mkt högre än själva videon. Var tvungen att sänk höja volymen.