AMD: "Summit Ridge med arkitekturen Zen till tillverkare tredje kvartalet"

Permalänk
Inaktiv

Detta blir intressant, nu när ramminne har gått ner i pris så går det förhoppningsvis bygga en riktig budget server med kommande Zen såvida inte moderkorten är svindyra.

T.ex en sådan här budget maskin, med dessa ungefärliga lägsta priser:

8 core Zen pris ??
32GB ram 1300kr
Nätdel 500kr
Moderkort 700kr (knappast detta pris i början, men efter ett tag)
500GB SSD 1500kr
Chassi 400kr
Vilket blir: 3900kr + zen cpu vad den nu kostar...

Det blir förhoppningsvis riktigt bra, även om prestandan inte motsvarar Intels kan man köpa 2st. Sedan behöver nog de flesta 2st 500GB sdd till sin server, men det blir billigt ändå.

Permalänk
Medlem

Blir hel rött för mig då!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Detta blir intressant, nu när ramminne har gått ner i pris så går det förhoppningsvis bygga en riktig budget server med kommande Zen såvida inte moderkorten är svindyra.

T.ex en sådan här budget maskin, med dessa ungefärliga lägsta priser:

8 core Zen pris ??
32GB ram 1300kr
Nätdel 500kr
Moderkort 700kr (knappast detta pris i början, men efter ett tag)
500GB SSD 1500kr
Chassi 400kr
Vilket blir: 3900kr + zen cpu vad den nu kostar...

Det blir förhoppningsvis riktigt bra, även om prestandan inte motsvarar Intels kan man köpa 2st. Sedan behöver nog de flesta 2st 500GB sdd till sin server, men det blir billigt ändå.

Man får ju också hoppas att moderkortstillverkarna (och även AMD) inte snålar på PCI-e lanes samt saker som SATA-portar. ECC får man ju hoppas blir kvar med. Nu går kanske ECC bort om det är tänkt som ett budget-bygge men möjligheten att köra ECC-minnen är ju sällan en nackdel. Något jag personligen gärna gör med nästa system.

Permalänk
Medlem

Den riktiga zen kommer väl först nästa år det som kommer detta år e väl bara små fjollvarianter med inbyggd gpu, (men det kan ju ha ändrats sig ) ska bli intressant oavsett, dom har mycket att bevisa om det ska bli zen istället för skylake-e (fast vore trevligt med lite konkurans) Det lät även lika bra från AMD s sida när Bulldozer lanserades alla var överlyriska ,så denna gång får dom allt visa att dom fortfarande kan sen får det gå någon månad & om dom fortfarande är bra så blir det AMD men moderkorten ska kunna nåt också sen AMD tog över all kretstillverkning(moderkort) så har den biten inte vart så mycket att hurra för. (usch vad skeptisk man kan vara då)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Den riktiga zen kommer väl först nästa år det som kommer detta år e väl bara små fjollvarianter med inbyggd gpu, (men det kan ju ha ändrats sig )

Läs nyheten igen. Zen släpps till hösten, men APUer med Zen kommer först nästa år. Det är alltså prestandakretsarna som släpps detta år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hjälpsam

Man skall inte underskatta många kärnor, min gamla FX-8350 är måhända inte lika stark per kärna som Intels prollar, men det känns som att jag kan slänga på hur mycket som helst på den, den storknar aldrig, tuffar bara snällt på, mycket minne är givetvis också en förutsättning.
Lite svårt att förklara men jag vet att jag inte är ensam om att känna så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas starkt på amds nya processorer och grafikkort. Kommer att uppdatera så fort jag ser att det är någonting att ha. Sitter på en i5 6400 och ett gtx 960 just nu och jag känner att jag behöver iallafall mer kräm på grafiken

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2 | ASUS Rampage IV Extreme | X79 I7 3820 | 2-way SLI Gigabyte GTX 670 Windforce | Kingston 1600Mhz 16Gb | 128Gb Corsair Force | 800W Fractal Design R2 PSU | 3x 19" LED Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att få köpa en Bristol Ridge till den stationära men det verkar som att AMD inte nämnde något om att de skulle släppa Bristol Ridge till stationärt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Hoppas verkligen det räcker. Detta är givetvis ett medeltal också, så det kan vara både mer och mindre beroende på applikation.

De behöver inte prestera bättre än Intel, men om AMD får ut en CPU med 8 kärnor / 16 trådar med någorlunda likvärdig (inom 10%) prestanda per kärna som t.ex. Haswell, kommer det sätta rejäl press på Intel. Då får vi antagligen se billigare 8-kärniga processorer från Intel också. Intel har ju fått sätta villkoren på marknaden helt själva de senaste 8-10 åren vilket börjar märkas på innovationstakten och prissättningen... Fördelen för AMD är att Intel stått nästan still i flera år, så de vet precis var målet med en ny arkitektur ska vara.

Största bromsklosen är budgetstämpeln. Amd har nämnt det själva att dom kan omöjligt forstätta vara det 'billiga alternativet'.

Får hoppas kunder köper mer amd produkter, men då behöver dom synas mer på mässor (som nvidia gör hos olika tillverkare och lan).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Bara det kommer mITX moderkort till Zen så har de en såld till mig i alla fall. Hade mITX funnits till Bulldozer hade jag nog fortfarande varit kvar på min FX-6300.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på hur liten Zen verkar vara, ser ut att bli en kompakt sockel. Om det nu inte är Lisa Su som har stora händer, viket jag betvivlar
Väntar med spänning på dom första ute i det vilda prestandatesterna, även om det då är på ingenjörs exemplar!
Blir en verkligt intressant höst

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Man skall inte underskatta många kärnor, min gamla FX-8350 är måhända inte lika stark per kärna som Intels prollar, men det känns som att jag kan slänga på hur mycket som helst på den, den storknar aldrig, tuffar bara snällt på, mycket minne är givetvis också en förutsättning.
Lite svårt att förklara men jag vet att jag inte är ensam om att känna så.

Man ska också ha klart för sig att för den stora majoriteten skrivbordsanvändare är enkeltrådprestanda allt, även om man "multitaskar". i3-4130 (Haswell @ 3,4 GHz) matchar FX-8350 även fast man kör fyra relativt CPU-krävande program, Gimp, Handbrake, mplayer, 7-Zip, parallellt.

Sett till aggregerad prestanda var inte Bulldozer-designen en katastrof, problemet är att extremt få program normalanvändare kör använder mer än en, möjligen två, CPU-trådar. Antal personer som sedan kör flera CPU-krävande applikationer samtidigt är statistiskt sett noll. Allt över fyra kärnor med SMT är en nischmarknad, majoriteten klarar sig utmärkt med två kärnor med SMT.

Tvivlar inte på att många är fullt nöjda med prestandan i FX8350. Frågan är hur många av dessa som testat att göra samma saker på en maskin med t.ex. i3-6300, rätt säker på att en sådan maskin skulle kännas minst lika snabb.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Största bromsklosen är budgetstämpeln. Amd har nämnt det själva att dom kan omöjligt forstätta vara det 'billiga alternativet'.

Får hoppas kunder köper mer amd produkter, men då behöver dom synas mer på mässor (som nvidia gör hos olika tillverkare och lan).

Skickades från m.sweclockers.com

Att vara kända som "billiga" är kanske inte så bra eftersom folk associerar billig med dålig kvalitet/prestanda.
Däremot ser jag inget fel i att vara det "prisvärda" alternativet.

Idag är ju AMD inte ens prisvärt, eftersom man oftast får bättre prestanda för pengarna med Intel utom kanske när det gäller de allra, allra billigaste processorerna. Detta leder i sin tur till att tillverkare spär på lågbudget-stämpeln genom att endast sälja AMD-produkter i de absolut billigaste lågbudget-modellerna av laptops och datorer, med långsamma 5400 RPM diskar, för lite RAM, plastig konstruktion o.s.v. där varenda krona räknas. Får AMD ordentligt grepp om mellanskiktet försvinner nog budgetstämpeln då deras produkter börjar dyka upp i fler premium-produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Man skall inte underskatta många kärnor, min gamla FX-8350 är måhända inte lika stark per kärna som Intels prollar, men det känns som att jag kan slänga på hur mycket som helst på den, den storknar aldrig, tuffar bara snällt på, mycket minne är givetvis också en förutsättning.
Lite svårt att förklara men jag vet att jag inte är ensam om att känna så.

Samma för mig, jag är nöjd med min 8350. Som utvecklare gillar jag möjligheten att effektivt arbeta med många trådar.

Går att lasta ganska så mycket program på den innan den strejkar.

Ska bli mycket intressant med ZEN i kombination kanske ett 1080 eller något nytt från AMD

Spännande höst.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Att vara kända som "billiga" är kanske inte så bra eftersom folk associerar billig med dålig kvalitet/prestanda.
Däremot ser jag inget fel i att vara det "prisvärda" alternativet.

Idag är ju AMD inte ens prisvärt, eftersom man oftast får bättre prestanda för pengarna med Intel utom kanske när det gäller de allra, allra billigaste processorerna. Detta leder i sin tur till att tillverkare spär på lågbudget-stämpeln genom att endast sälja AMD-produkter i de absolut billigaste lågbudget-modellerna av laptops och datorer, med långsamma 5400 RPM diskar, för lite RAM, plastig konstruktion o.s.v. där varenda krona räknas. Får AMD ordentligt grepp om mellanskiktet försvinner nog budgetstämpeln då deras produkter börjar dyka upp i fler premium-produkter.

Självklart, när det gäller GPU:er är amd prisvärda och bra. Men marknaden är ju OEM och entusiaster (förstnämnda har amd lyckas dåligt med, som ger den större vinsten). cpu:erna är inte så bra, var orsaken till 2500k åkte in i burken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den Zen "filmsnutten" var den renderad live så visar den kraft. Även om snutten såg enkel ut hade det för 5-10 är sen behövts nästan en renderfarm eller många workstations för att göra det så fort Ska bli intressant och se med Cinebench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man ska också ha klart för sig att för den stora majoriteten skrivbordsanvändare är enkeltrådprestanda allt, även om man "multitaskar". i3-4130 (Haswell @ 3,4 GHz) matchar FX-8350 även fast man kör fyra relativt CPU-krävande program, Gimp, Handbrake, mplayer, 7-Zip, parallellt.

Sett till aggregerad prestanda var inte Bulldozer-designen en katastrof, problemet är att extremt få program normalanvändare kör använder mer än en, möjligen två, CPU-trådar. Antal personer som sedan kör flera CPU-krävande applikationer samtidigt är statistiskt sett noll. Allt över fyra kärnor med SMT är en nischmarknad, majoriteten klarar sig utmärkt med två kärnor med SMT.

Tvivlar inte på att många är fullt nöjda med prestandan i FX8350. Frågan är hur många av dessa som testat att göra samma saker på en maskin med t.ex. i3-6300, rätt säker på att en sådan maskin skulle kännas minst lika snabb.

Jag gick från en pentium anniversary till en 8350 och det var en märkbar skillnad. När man renderade en film (eller vad det kallas efter klippning) så var datorn knappt användbar med inteln, Medan med en 8350 kunde man fortsätta surfa och så medan den höll på Innan jag köpte pentium anniversary satt det just en I3 4130 i burken, och det var bättre än pentiumen men 8350 upplevdes fortfarande mycket bättre. Sen är det ju klart att intel processorerna var mycket enklare att kyla och gav lite bättre FPS i vissa spel.

Men de allra flesta klarar sig nog med en AMD a6 eller intel core i3 som du säger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort flamebait*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...