Köptips för Miditower PC-dator med bra Linux stöd

Permalänk
Inaktiv

Köptips för Miditower PC-dator med bra Linux stöd

Jag skulle vilja köpa en ny stationär dator för hemmabruk, utan stort behov av avancerade spel.
Datorn ska vara billig runt 4000 kr, men ändå snabb och komponenterna klara Linux utan problem.
Jag har kollat runt lite på nätet på PC i delar som hos till exempel komplett.se
Länk: komplett.se
Fungerar denna dator bra med Linux Mint 17.3 XFCE (Ubuntu 14.04 LTS)?
Och kommande version av Linux Mint 18 XFCE (Ubuntu 16.04 LTS)?
Eller kan ni komma med förslag på en dator som är bättre?
Jag tänker inte alls köra någon version av Windows på datorn.
Därav är de flesta avancerade Windows-spel uteslutna.
Förutom några gamla spel som jag ändå kör via Wine.
En sak som jag inte gillar med komplett datorn är
att lådan bara har en plats för optisk enhet.
Tacksam för svar.

Permalänk
99:e percentilen

Behöver du en så stor dator? Behöver du överhuvudtaget en (värdelös) dGPU? Behöver du verkligen en intern ODD?

SSD tycker jag definitivt att du ska ha, annars kan du glömma "snabb" i kravspecen.

Kan en NUC möjligtvis vara vad du söker?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Behöver du en så stor dator? Behöver du överhuvudtaget en (värdelös) dGPU? Behöver du verkligen en intern ODD?

SSD tycker jag definitivt att du ska ha, annars kan du glömma "snabb" i kravspecen.

Kan en NUC möjligtvis vara vad du söker?

Svar Ja. Jag behöver en stationär miditower dator. Inte för att jag tycker den är särskilt stor.
Dels är anledningen att jag vill flytta över komponenter från den gamla miditower datorn.
Chassit för den gamla datorn är illa, så den vill jag också byta ut.
I den gamla lådan finns det lite att tillgå:
Två hårddiskar och två optiska enheter.
Digitalt TV-kort Haupauge PCI
SSD hårddisk tänkte jag köpa senare om jag upplever komplett konfigurationen som för långsam.
Eventuellt att jag lägger till en SSD disk samtidigt som datorköpet.
Att tillägga är att den gamla datorn snart är 8 år gammal.
Den också köpt som paket PC i delar från komplett.

Permalänk
Avstängd

SSD är inte lika viktigt på linux då det ju använder ram-cache, när jag för några år sedan hade ssd på stationära och win7, och mekanisk disk på laptopen med linux mint så kändes ändå laptopen rappare.

Datorn duger säkert fint men kanske en av AMD's apu'er är ett bättre val för dig? Eller en intel CPU och använda IGP

Permalänk
Avstängd

kanske typ såhär? om du redan hade HDD's https://www.inet.se/kundvagn/visa/9440076/

Eller med budget-Intel https://www.inet.se/kundvagn/visa/9440091/

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen. Det är just det här jag tycker är så svårt. Att plocka ihop separata delar för en dator.
Därför har jag två gånger köpt PC i delar i färdiga paket. Hur kan man däremot då veta om alla delar
fungerar tillsammans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon144494:

Tack för tipsen. Det är just det här jag tycker är så svårt. Att plocka ihop separata delar för en dator.
Därför har jag två gånger köpt PC i delar i färdiga paket. Hur kan man däremot då veta om alla delar
fungerar tillsammans?

Jag brukar börja med att välja en CPU jag är intresserad av, så får man titta vilken socket den använder. Sen väljer jag ett passande moderkort med samma socket (och i ditt fall tittade jag också efter ett med PCI-port för ditt TV-kort), sen tittar man på moderkortet vilka ram-minnen det stödjer och så väljer man minne utifrån det. Sen väljer man ett chassi som stödjer formatet man valt (i detta fall mATX då det är minsta för dina krav med PCI-port och plats för 2 optiska enheter) och så tar man ett nätaggregat som känns bra i magen EVGA har väldigt bra rykte och garantier så valde deras billigaste.

Ungefär så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Jag brukar börja med att välja en CPU jag är intresserad av, så får man titta vilken socket den använder. Sen väljer jag ett passande moderkort med samma socket (och i ditt fall tittade jag också efter ett med PCI-port för ditt TV-kort), sen tittar man på moderkortet vilka ram-minnen det stödjer och så väljer man minne utifrån det. Sen väljer man ett chassi som stödjer formatet man valt (i detta fall mATX då det är minsta för dina krav med PCI-port och plats för 2 optiska enheter) och så tar man ett nätaggregat som känns bra i magen EVGA har väldigt bra rykte och garantier så valde deras billigaste.

Ungefär så

Okej, det är liksom en hel djungel av komponenter att välja mellan. Så jag vet inte riktigt vad jag är ute efter.
Förutom ett miditower chassi och att jag kan använda en del gamla komponenterna från gamla datorn.
Priset kan också gå upp till runt 5000 kr om det är bättre stöd och stabilare komponenter för Linux.
Gamla datorn har jag inga problem med att köra Linux Mint på. Ibland så fryser bara datorn fast.
Vet inte vad det beror på, men det kan vara så att datorn har blivit för gammal, kanske.

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att man inte får så många förslag på komponenter till en stationär dator.
De flesta som verkar sitta på Sweclockers och vill bygga en stationär dator tänker
bara på Windows och datorspel för Windows. Löjligt. Finns så mycket annat man kan
använda en dator till förutom bara underhållning och spel. Kanske mest bara ungt folk
i detta forum. Bygga dator = spela.