Powercolor förbereder den externa grafiklådan Devil Box

Permalänk
Melding Plague

Powercolor förbereder den externa grafiklådan Devil Box

Även Powercolor hoppar på tåget med externa grafiklösningar för bärbara datorer, där lådan Devil Box huserar både grafikkort och lagring för anslutning via Thunderbolt 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra! Skapa konkurrens.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Det pratas ju en hel del externa dockningsstationer för bärbara nu Gud vad fint att AMD och Intel kunde komma överens med varandra, och Razer var villiga att pusha ut det! Jag har själv förhoppningen att man i framtiden kanske kan köpa logiken/PCB för dockningsstationer separat och bygga sin egen Det vore något riktigt roligt att leka med, samt så får man använda sina överblivna nätaggregat till något!

Permalänk
Medlem

Älskar idén men när boxarna, denna i synnerhet, uppnår samma storlek som en mini-itx rigg så tror jag hellre att jag satsat på det sistnämnda, även om det kostat lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Måste alla lådor vara så fruktansvärt fula? Jag tycker om konceptet, men ingen av dem ser ut som något jag skulle kunna ha stående framme med hedern i behåll. Jag tänker mig snarare att kundgruppen för den här typen av produkter är arbetande människor som fortfarande bor trångt/är mycket på resande fot i jobbet och vill ha möjlighet att spela. Som de är skapta verkar tillverkarna snarare se kundgruppen som fjortåringarna som fortfarande bor hemma. Men det kan hända att jag är tråkig och missat att lampor och plexi är på väg tillbaka.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

"lilla låda" hade ju fått plats med en hel dator i den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair ringde och ville ha sin tramp stamp tillbaka

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om man hade kunnat köpa sådan box som komponenter som dagens datorer. Man väljer alltså PCB med funktioner efter smak att sätta i en låda man gillar. Eller bygga egen!

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Älskar idén men när boxarna, denna i synnerhet, uppnår samma storlek som en mini-itx rigg så tror jag hellre att jag satsat på det sistnämnda, även om det kostat lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig fullständigt, varför bygga lådor stora som Itx-chassin?! Nej, dom är snett på det här!

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Måste alla lådor vara så fruktansvärt fula? Jag tycker om konceptet, men ingen av dem ser ut som något jag skulle kunna ha stående framme med hedern i behåll. Jag tänker mig snarare att kundgruppen för den här typen av produkter är arbetande människor som fortfarande bor trångt/är mycket på resande fot i jobbet och vill ha möjlighet att spela. Som de är skapta verkar tillverkarna snarare se kundgruppen som fjortåringarna som fortfarande bor hemma. Men det kan hända att jag är tråkig och missat att lampor och plexi är på väg tillbaka.

Det slog mig också, STORA och FULA... Gör något med plexiglas enkelt och stilrent, det tror jag alla, inklusive fjortonåringar hade gått igång på mer. Alternativt en liten aluminium låda utan plexi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Det pratas ju en hel del externa dockningsstationer för bärbara nu Gud vad fint att AMD och Intel kunde komma överens med varandra, och Razer var villiga att pusha ut det! Jag har själv förhoppningen att man i framtiden kanske kan köpa logiken/PCB för dockningsstationer separat och bygga sin egen Det vore något riktigt roligt att leka med, samt så får man använda sina överblivna nätaggregat till något!

Instämmer. Det borde vara möjligt att köpa tomma chassin där elektroniken för själva lösningen ingår (ungefär som på ett vanligt chassi) där allt innehåll i övrigt köps till själv. Perfekt att återanvända gamla delar exempelvis, eller bara stoppa in nya helt enkelt.

2,5" platsen kan nog vara rätt smart med, stoppar man in en rymlig lagringsenhet så kan man ju även ha spelen på denna och flytta med till den dator man ansluter lösningen till och slipper ha spel installerat på alla dessa system.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte är någon tillverkare som verkar få ner storleken. Jag menar, DAN A4 är ju för sjutton betydligt mindre (ser så ut i alla fall) och då får man dessutom plats med ett helt mITX-system!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att stoppa GPU:n i typ en docka på skrivbordet bara? Dagens grafikkort är ju så inramade som de är redan, behöver de verkligen stoppas i en låda till?

Skrivet av pellen:

Corsair ringde och ville ha sin tramp stamp tillbaka

xD

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Borde det inte gå att stoppa GPU:n i typ en docka på skrivbordet bara? Dagens grafikkort är ju så inramade som de är redan, behöver de verkligen stoppas i en låda till?

Jag förstår din tanke men det känns inte som en vidare bra idé. Åtminstone jag skulle inte vilja ha snurrande fläkt öppet då jag, dottern, prylar eller hund/katt skulle kunna komma åt den. Att något företag skapar en mindre låda än det här känns dock som det borde vara väldigt aktuellt!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

Konstigt att det inte är någon tillverkare som verkar få ner storleken. Jag menar, DAN A4 är ju för sjutton betydligt mindre (ser så ut i alla fall) och då får man dessutom plats med ett helt mITX-system!

Det verkar vara nätdelen som lägger på mycket utrymme. Se baksidan:

Där är det ändå en relativt liten nätdel som används. Sedan I/O som också tar upp en del utrymme samt allt bortkastat utrymme runt om. Bättre lösningar bör komma så fort fler tillverkare hoppar på, noterar kritiken och försöker förbättra produkten. Känns allmänt som att många stressar ut produkter för att vara tidiga där man inte bryr sig så mycket om hur vettig produkten nu är.

Får hoppas redaktionen planerat att göra något test på ett par olika lösningar framöver, detta borde vara något som intresserar många och ett område vi lär se mer utveckling på de kommande månaderna (och förmodligen också åren).

Skrivet av Dafydd:

Borde det inte gå att stoppa GPU:n i typ en docka på skrivbordet bara? Dagens grafikkort är ju så inramade som de är redan, behöver de verkligen stoppas i en låda till?

Det borde gå bra. Blir ju som att köra den i ett öppet chassi. Sådanna lösningar lär nog också kunna komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Åtminstone jag skulle inte vilja ha snurrande fläkt öppet då jag, dottern, prylar eller hund/katt skulle kunna komma åt den.

Ah, det förstås, det tänkte jag inte på (prylar har jag men inte de andra sakerna du nämnde) :/

Vore schysst att kunna hänga GPU:n bakpå skärmen också så att det inte behöver ta någon plats på skrivbordet alls. Så, en GPU med VESA-fäste...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ulanddanne:

Det slog mig också, STORA och FULA... Gör något med plexiglas enkelt och stilrent, det tror jag alla, inklusive fjortonåringar hade gått igång på mer. Alternativt en liten aluminium låda utan plexi.

För stilrena datorer som ser ut som om att de kommer ifrån ikeas köksavdelning är ju så snyggt att ha.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar som denna lösning dyker upp då och då, typ vartannat år, och sen blir det i stort sett ingenting av det hela, delvis kanske på att det är försvinnande få laptops med rätt anslutningar, och dom som har är rejält dyra.

Om TB3 blir vanligare på mainstreem laptops typ 8-12000:- klassen så kan detta slå dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Älskar tanken på dockningsstationer av det här slaget! Överväger starkt om jag ska överge stationära formatet nästa gång och satsa på en rejäl dockningslösning istället.

Personligen hade nog dock föredragit om det fanns monteringsplats för ett grafikkort direkt i skärmen, så som det ryktas att nya 5K-Mac-skärmen ska ha. Minimerar antalet grunkor som behövs på skrivbordet

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Vore schysst att kunna hänga GPU:n bakpå skärmen också så att det inte behöver ta någon plats på skrivbordet alls. Så, en GPU med VESA-fäste...

Här har vi en som borde jobba med datorprylar!

Antingen hänger man den bakom monitorn i arbetsrummet eller så blir det bakom TVn. Sedan drar man kablarna i samma kabelränna som från skärmarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Tycker det verkar som denna lösning dyker upp då och då, typ vartannat år, och sen blir det i stort sett ingenting av det hela, delvis kanske på att det är försvinnande få laptops med rätt anslutningar, och dom som har är rejält dyra.

Om TB3 blir vanligare på mainstreem laptops typ 8-12000:- klassen så kan detta slå dock.

Skillnaden nu är att det finns en standard. AMD, Intel och Razer sammarbetade vilket bådar gott för att det kan bli en seriös satsning och att vi faktiskt får se lösningar i verkligheten denna gång. Jag förväntar mig att AMD ser till att möjlighet att använda detta på alla laptops baserade på deras produkter och Intel kommer nog vilja använda detta iallafall i dyrare modeller.

Stödet bör gå att hitta i de flesta system då kravet mer eller mindre är Thunderbolt 3, stöd för tekniken i UEFI/BIOS samt ett kompatibelt operativsystem.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21859-amd-standardiserar-ext...

Skrivet av TuHack:

Här har vi en som borde jobba med datorprylar!

Antingen hänger man den bakom monitorn i arbetsrummet eller så blir det bakom TVn. Sedan drar man kablarna i samma kabelränna som från skärmarna.

Standardisera kylarfästet på PCB och göra den kompatibel med någon lämplig VESA-standard. Hänga grafikkorten med grafikkortets baksida mot skärmen där fästanordningen på kylaren hakas på VESA-fästet på skärmen dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

För stilrena datorer som ser ut som om att de kommer ifrån ikeas köksavdelning är ju så snyggt att ha.

Folk köper ju fractal design chassin så det finns ju ett behov av tråkiga lådor också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Älskar idén men när boxarna, denna i synnerhet, uppnår samma storlek som en mini-itx rigg så tror jag hellre att jag satsat på det sistnämnda, även om det kostat lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Min tanke också fast en laptop, två grafikkort och en lysande låda kostar nog mer än en vanlig dator.

Ed; aha fick bara plats ett grafikkort, men det gör ingen skillnad. Ännu sämre kanske

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Konstigt att det inte är någon tillverkare som verkar få ner storleken. Jag menar, DAN A4 är ju för sjutton betydligt mindre (ser så ut i alla fall) och då får man dessutom plats med ett helt mITX-system!

Det känns som att det borde komma fler alternativ med mindre psu del så som razers dockningsstation iof kanske den inte är speciellt mindre ändå

Jag är ingen expert men skulle det inte gå att ha psun på kabeln så man slipper ha den i dockningsstationen?

edit: hittade denna bild:

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Antingen hänger man den bakom monitorn i arbetsrummet eller så blir det bakom TVn. Sedan drar man kablarna i samma kabelränna som från skärmarna.

Ja, jag hade en NUC på jobbet ett tag som satt bakom skärmen med VESA-fäste. Det blev väldigt prydligt jämfört med vad jag har hemma, med en stor låda på golvet och ett dussin sladdar upp till skrivbordet.

Skrivet av Ekzzor:

Det känns som att det borde komma fler alternativ med mindre psu del så som razers dockningsstation iof kanske den inte är speciellt mindre ändå
http://images.anandtech.com/doci/10137/CoreCar2_678x452.jpg

Jag är ingen expert men skulle det inte gå att ha psun på kabeln så man slipper ha den i dockningsstationen?

Det tråkiga är väl att strömkabeln ska in i GPU:n på motsatt sida, och man vill gärna ha alla kontakter till dockan på en och samma sida... Men en honkontakt på dockningsstationen och en förlängningssladd inuti borde ju funka.

Borde väl också gå att göra en enklare, mindre PSU som bara ska kunna driva en GPU, eller? Vad jag har sett är det mest luft i PSU:er och mycket av elektroniken inuti borde ju gå att kasta ut om den bara ska kunna driva en sorts apparat istället för flera olika med olika spänning och grejor som en fullvärdig PSU måste kunna.

Nu börjar det likna något! Ser mest ut som ett kabinett för en väldigt stor extern hårddisk. Mer sånt!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det tråkiga är väl att strömkabeln ska in i GPU:n på motsatt sida, och man vill gärna ha alla kontakter till dockan på en och samma sida... Men en honkontakt på dockningsstationen och en förlängningssladd inuti borde ju funka.

Borde väl också gå att göra en enklare, mindre PSU som bara ska kunna driva en GPU, eller? Vad jag har sett är det mest luft i PSU:er och mycket av elektroniken inuti borde ju gå att kasta ut om den bara ska kunna driva en sorts apparat istället för flera olika med olika spänning och grejor som en fullvärdig PSU måste kunna.

jo precis det jag tänkte en enklare psu som sitter på kabeln lite likt hur det är med bärbara datorer och dess laddningskabel. jag hann inte få med bilden på det som ser ut att vara någonting i den stilen.

man kan ta det steget vidare och ha lite olika storlekar på "gpu kabel psun" beroende på hur pass energikrävande grafikkort/dockningsstation man vill köra

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Det pratas ju en hel del externa dockningsstationer för bärbara nu Gud vad fint att AMD och Intel kunde komma överens med varandra, och Razer var villiga att pusha ut det! Jag har själv förhoppningen att man i framtiden kanske kan köpa logiken/PCB för dockningsstationer separat och bygga sin egen Det vore något riktigt roligt att leka med, samt så får man använda sina överblivna nätaggregat till något!

Du är välkommen att sätta igång Alternativt vänta på att denna börjar säljas utan ssd'n.
Kan rekommendera denna som alternativ till ett fullstort nätaggregat.

EDIT. 3000 inlägg, men dåså Dags att uppdatera signaturen då..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

@Itchy Trojan:
Det verkar som ett fint alternativ, och jag ska faktiskt kika vidare på det! Riktigt smutt case också

Jag hade gärna sett någon mindre tillverkare (kanske något litet Kinafusk?) som häver ur sig ett PCI-E X4 till Thunderbolt kontrollerkort som säljs billigt på eBay, så att jag själv får bygga mitt eget chassi till den och leka runt lite! Det är projektet jag är ute efter Om vi snackar om saker man kan leka med i den stilen så finns ju dessa lösningar, men vad jag har förstått så fungerar de inte så optimalt.

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

@Itchy Trojan:
Det verkar som ett fint alternativ, och jag ska faktiskt kika vidare på det! Riktigt smutt case också

Jag hade gärna sett någon mindre tillverkare (kanske något litet Kinafusk?) som häver ur sig ett PCI-E X4 till Thunderbolt kontrollerkort som säljs billigt på eBay, så att jag själv får bygga mitt eget chassi till den och leka runt lite! Det är projektet jag är ute efter Om vi snackar om saker man kan leka med i den stilen så finns ju dessa lösningar, men vad jag har förstått så fungerar de inte så optimalt.

Går utan problem att skruva ur de två PCB-korten och montera det i något annat, och så länge de får runt 60W så kan du köra med vilket nätaggregat som helst.

Min plan var att först använda mig av denna men den har en ripple på minst ca 120mW vilket jag inte skulle vilja utsätta ett dyrt grafikkort för. Köpte mig istället ett begagnat Dell DA-2 på ebay för 15$, lödde om kontakten till att passa en 8 pin PCI-e samt en kabel till kretskortet för att strömförsörja det. Fungerar finfint, tyvärr lite coil whine från aggregatet, men det är fläktlöst också.

Aliexpress-lösningen där tror jag nog inte på

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekzzor:

jo precis det jag tänkte en enklare psu som sitter på kabeln lite likt hur det är med bärbara datorer och dess laddningskabel.

Aha, nu fattar jag. Jo, visst, det skulle ju också funka. Fast jag gillar egentligen inte lösa laddarklumpar som ligger och skräpar, särskilt med tanke på att dockan väl i första hand är tänkt att vara stationär, till skillnad från en bärbar dator som blir mycket större och tyngre av att ha en inbyggd laddarklump som ju bara används just när man ska ladda den.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12