GOG ger användarna möjlighet att ladda ned DRM-fria versioner av deras Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Steam borde erbjuda DRM-fritt också.

Det gör de också, DRM på Steam är valfritt för spelutvecklarna. Här är en lista på alla DRM-fria spel på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det gör de också, DRM på Steam är valfritt för spelutvecklarna. Här är en lista på alla DRM-fria spel på Steam.

Var faktiskt en rätt lång lista.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kom i kontakt med GOG för första gången för ca 1år sedan då jag köpte Witcher 3. Det var dock då en funktion som jag saknade vilket jag tyckte att deras plattform skulle kunna ha någon form av, cloud saving. Lång historia kort, datorn min blev stulen och lusten att börja om från början var noll. Vet inte om GOG har lagt till det sedan dess då jag inte använt plattformen sen i december.

OT: Har Steam någon cloud saving? Eller hade det varit samma visa där?

Betalar hellre GOG än Steam

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Samma sak gällde ju alla DRM-spel fram tills Denuvo. Knäcktes ofta vid lanseringen eller innan och lades upp. Nu är det förvisso extra fult att lägga upp spelen direkt... men ja.
Märks ganska väl att Denuvo förändrat piratmarknaden. Nu kanske jag bara är dålig på att hitta spelen men verkar inte som några av de nyligen lanserade storspelen som kör Denuvo crackats.

Frågan är om inte Denuvo också är ett hot mot GOG som plattform. Dock har den hittills klarat sig bra under de ca åtta år butiken varit öppen. Sedan är Denuvo rätt dyr att licensiera, och dyrare lär den bli när utgivarna gör sig beroende av lösningen. Vilket vi kunder såklart också får betala.

Sedan är det såklart skönt att veta att jag själv kan ansvara för de produkter jag faktiskt köpt. Mina 855 spel på Steam försvinner i samma stund som Valve lägger ner. Money well spent.

Därför jag skrev det sista stycket, att även redan knäckta spel kommer i ny upplaga (där det även står GOG som källa), min teori är att folk idag vill undvika crack för att slippa virus (som kan följa med). Det ger ju gog dåligt ryckte och förstör hela deras grundidé, att folk sen inte kan hålla fingrarna i styr är annat problem.

Denuvo senaste spel vad jag hört har inte crackas än, men man har dåligt med tid för varje spel (inom ett halvår annars har intresset försvunnit), dessa bakom cracken säger två saker, ena sidan att det tar före lång tid och sen ändrar sig till att försöka cracka spelen när det blir publicitet.

GOG måste ju utvecklas, går ju inte bara att leva på gamla spel. För att ha trogna kunder behövs både och, hoppas dom fortsätter fixa gamla spel.

Vore fint om det kommer vulkan stöd för GOG spel (ja det är väl inte troligt på äldre spel dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av MexxII:

Kom i kontakt med GOG för första gången för ca 1år sedan då jag köpte Witcher 3. Det var dock då en funktion som jag saknade vilket jag tyckte att deras plattform skulle kunna ha någon form av, cloud saving. Lång historia kort, datorn min blev stulen och lusten att börja om från början var noll. Vet inte om GOG har lagt till det sedan dess då jag inte använt plattformen sen i december.

OT: Har Steam någon cloud saving? Eller hade det varit samma visa där?

Betalar hellre GOG än Steam

Steam har det, men tror det också beror hur speltillverkaren har stöd för detta (om jag inte har fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Kom i kontakt med GOG för första gången för ca 1år sedan då jag köpte Witcher 3. Det var dock då en funktion som jag saknade vilket jag tyckte att deras plattform skulle kunna ha någon form av, cloud saving. Lång historia kort, datorn min blev stulen och lusten att börja om från början var noll. Vet inte om GOG har lagt till det sedan dess då jag inte använt plattformen sen i december.

OT: Har Steam någon cloud saving? Eller hade det varit samma visa där?

Betalar hellre GOG än Steam

Tror inte de har det ännu tyvärr. Du kan dock fixa egen cloudsave väldigt enkelt, om du använder antingen dropbox, cloud-drive, box eller någon annan molntjänst.

Peka om dina dokument till mappen som synkas, sen är det bara att spela som vanligt.
Alternativt kan du peka om just Witcher 3-mappen i mina dokument bara.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Därför jag skrev det sista stycket, att även redan knäckta spel kommer i ny upplaga (där det även står GOG som källa), min teori är att folk idag vill undvika crack för att slippa virus (som kan följa med). Det ger ju gog dåligt ryckte och förstör hela deras grundidé, att folk sen inte kan hålla fingrarna i styr är annat problem.

Denuvo senaste spel vad jag hört har inte crackas än, men man har dåligt med tid för varje spel (inom ett halvår annars har intresset försvunnit), dessa bakom cracken säger två saker, ena sidan att det tar före lång tid och sen ändrar sig till att försöka cracka spelen när det blir publicitet.

GOG måste ju utvecklas, går ju inte bara att leva på gamla spel. För att ha trogna kunder behövs både och, hoppas dom fortsätter fixa gamla spel.

Vore fint om det kommer vulkan stöd för GOG spel (ja det är väl inte troligt på äldre spel dock).

Spelen kommer alltid att försöka crackas, oavsett hur gamla de har blivit. Finns alltid parasiter som under inga omständigheter kan betala och göra rätt för sig.

Att spel släppta DRM-fritt på GOG kan piratkopieras var känt redan vid lanseringen av tjänsten då spelen såklart dök upp på diverse piratsidor. Det är en medveten risk att spelet kommer piratas om det släpps på GOG. Men det är lika på övriga tjänster med. Steam-spel innan Denuvo crackades som sagt på direkten och fanns redo att laddas ner. Svårt att komma ifrån piratkopieringen, bortsett från svårknäckta och lyckade lösningar som just Denuvo. Visst, några Denuvo-spel knäcktes (efter väldigt lång tid) men det ser ut att vara slut för det roliga för piraterna nu. Vilket nog är bra.

GOG utvecklas ständigt, är den plattform man faktiskt ser mest utveckling på idag. Och nu senast med GOG Connect i veckan. GOG säljer idag spel, oavsett om de är nya eller gamla. Det mesta är nya titlar då de gamla spel de kan få tag i redan är återlanserade. Igår släpptes gamla D men det hör till ovanligheterna idag tyvärr. Svårt med AAA då dessa är rädda för just piratkopiering, plattformen är annars stor nog att det vore korkat att inte lansera sina spel här. Vem vet, när Denuvo tillslut oskadliggjorts eller intresset för lösningen svalnat så kanske chansen ökar igen.

Hade bara AAA-titlar dykt upp på GOG oftare än de gör så hade jag slutat använda, eller iallafall köpa, nya spel på Steam. Då jag mest intresserar mig för AAA så blir det tyvärr svårt i dagsläget. :/

Om spelen använder Vulkan så kommer även GOGs utgåvor att använda det. Eller DirectX 12 eller vad som nu används. Det enda som inte säljs är just DRM-infekterad mjukvara.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag fått problem med ett steam spel (Dark Messiah of Might & Magic) är när steam var inställt på svenska istället för engelska. Konstigt att språkinställningarna ska hindra ett spela från att starta. Det gällde dock enbart multiplayerdelen av spelet som hade en egen startfil

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det här är Goodwill, bra PR, smart, snällt, och trevligt... Men egentligen är det synd att man känner så då DRM hör hemma i forntiden och DRM-fritt borde vara en självklarhet 2016.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med DRM och har varit kund hos GOG längre än hos Steam. Tycker detta bara kan bli bra samt ge yngre folk möjlighet att ta del av lite spelhistoria för en billig penning. Har väl ett dussin spel på GOG och kanske 30 på Steam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta känns ju bra.. steam hade väl något pack med alla äldre Id Software spel.
Undrar om det kan inkluderas

Har visserlingen Quake och Doom spelen, men Heretic, Hexen, Commander Keen, Wolfenstein och Spear of Destiny vore ju nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

GOG satsar inte ens på samma spel som Steam så det är två helt olika tjänster, GOG läger mer vikt på att få äldre spel att fungera på nyare datorer. Utöver det så behöver du inte använda GOG klienten du kan helt enkelt ladda ner spelet via hemsidan och installera som man gjorde förr utan att behöva ha en klient igång när man spelar eller för att ladda ned.

GOG satsade enbart på äldre spel, idag gör de inte det, idag tillåter dom de flesta utvecklare att publicera spel med vist undantag då de inte tillåter alla spelkategorier.

Det stora problemet är dock att dom enbart säljer DRM Fria spel, och väldigt många utgivare vägrar släppa drm fria spel, förutom ett få undantag samt stor del av indie scenen, vilket är varför du inte ser stora AAA titlar där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

GOG satsade enbart på äldre spel, idag gör de inte det, idag tillåter dom de flesta utvecklare att publicera spel med vist undantag då de inte tillåter alla spelkategorier.

Det stora problemet är dock att dom enbart säljer DRM Fria spel, och väldigt många utgivare vägrar släppa drm fria spel, förutom ett få undantag samt stor del av indie scenen, vilket är varför du inte ser stora AAA titlar där.

Om nya spel inte släpps på GoG på dag 1 är väl förståligt då det är lätt att spelen hamnar på diverse torrent sidor.
Men om spelen släpps 6mån senare på GoG är ju trevligt.. då spelen antagligen redan är knäckta och spridda för länge sedan iaf.
Så dom som vill kan köpa DRM-fritt.

Permalänk
Inaktiv

Slutade köpa nya spel på Steam för längesedan. Nu är mitt bibliotek betydligt större på GOG än den jag har på Steam. Har för det mesta köpt äldre spel som inte finns på Steam och de som finns på Steam ska man helst undvika på Steam. GOG är väldigt duktiga på att fixa så att äldre spel fungerar dagens moderna OS och spel som kör DOS körs oftast på DosBox.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Steam har det, men tror det också beror hur speltillverkaren har stöd för detta (om jag inte har fel).

Det beror på om det är implementerat för den titeln av tillverkaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul, jag vet inte riktigt om det kommer få mig att använda GoG mer flitigt i framtiden, har just nu lite över 600 titlar på steam så att byta platform är det inte tal om.
Men GoG är perfa för lite nostalgi spel som ännu inte finns på steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Man kan gå in i Offline mode om man var inloggad på kontot innan man stängde av datorn.

Även om steam stödjer offline mode så gör inte alla spel det. Detta inkluderar även gamla singelplayerspel som man kan tycka borde gå att köra offline

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderad i enlighet med §1.1/§1.6 i forumreglerna*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tror inte de har det ännu tyvärr.

Visst har GoG cloud save. Däremot varierar stödet från spel till spel.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.