Tips och ideer runt nya datorn uppskattas! Budget runt 20K

Permalänk

Tips och ideer runt nya datorn uppskattas! Budget runt 20K

Tänkte bygga en ny dator då min gamla börjar bli lite för seg och skulle uppskatta lite feedback med tankar och ideer från folk som kan mer än mig själv, då jag senast satte mig in i detta 6 år sedan har jag tappat en del insight i byggandet.

Målet är att bygga en dator som är rätt kraftig tyst och har ett vit tema! Vill lägga mig någonstant under 20,000kr

Så här ser går mina tankar just nu

https://www.inet.se/produkt/6901571/cooler-master-stryker-vit...
Den burken gillar jag! någon som vet något om den är bra? Tyst osv?

http://pcpartpicker.com/p/xGpJ7h
Vilket moderkort jag borde ha är jag lite kluven på
http://pcpartpicker.com/part/asus-motherboard-z170a
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3440049
Är det värt att gå upp i högre pris och få bättre eller spara pengar.

När de kommer till kylning av CPU vill jag även där ha tyst och de jag sett är de luftkylning som är tystast? Men tycker personligen att de kan se snyggare ut med en vattenkyld. Vill de ska se bra ut i burken också så praktiskt och snyggt är slutmålet

Tänkte vänta tills Nvida 1070 kortet kommer ut som GPU känner att 1080 är lite overkill för min del.

All feedback och smakråd är välkomna och uppskattas!

Permalänk

Chassit kanske inte är det viktigaste prestandamässigt i en dator men jag gillar det här chassit väldigt mycket och speciellt utseendet! väldigt bra chassi och lite billigare

https://www.inet.se/produkt/6910100/nzxt-noctis-450-vit/#spec...

ska kolla vidare på resten av specen!

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

Du ska inte ha en HDD?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@davidvirus: Jo de chassit har jag också kollat på! Men fasta lite för CM stryker, chassit är ju rent för syns skull men man vill ju ha ett som är relativt ljudisolerat! Temat är ju vit så de chassit passar ju fint också!

Jo en hdd för mass storage är tanken! ska även ha en till ssd cachad för hdd disken.

Tack för din input!

Permalänk

Sista titt på nya burken Åsikter välkomnas

Skulle vilja ha lite av folks sista åsikter och tankar innan jag beställer min nya dator!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9436893/ek-black
Är mitt svarta bygge som jag lutar mest mot nu

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9437556/
Ifall jag vill gå vit.

Alla tankar och ideer om ändringar är välkomna! Kan ha missat saker som ni kanske ser.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har inga åsikter egentligen. Två saker som jag fastnade på var väl att både RAM-minne och nätagg är väldigt dyra, men samtidigt väldigt välpresterande. Men det vet du såklart redan :-).

Permalänk
Medlem

@Killroy1991: naturligtvis vit , alltid snyggare än tråkigt svart.

Ser ut som ett bra bygge i övrigt, dock skulle inte jag ta en WD Red till en stationär dator (NAS-disk), ta en WD Green istället

Permalänk
Medlem

åsikter är väl fifan vilket tungt grafikkort du kommer ha där!
Vad ska du köra för skärm av nyfikenhet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är ju inte särskilt bra prestanda per krona men det kanske inte är det viktigaste för din del eller?
Känns som du borde kunna spara in en hel del utan att förlora märkvärd prestanda eller kvalité.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Har inga åsikter egentligen. Två saker som jag fastnade på var väl att både RAM-minne och nätagg är väldigt dyra, men samtidigt väldigt välpresterande. Men det vet du såklart redan :-).

Ram minnet är lite dyrt! Vet ej hur mycket de ger mer än lite billigare men gillar nätagget då de är tyst och hört bra saker om de!
Har du någon åsikt om svart eller vit?

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

åsikter är väl fifan vilket tungt grafikkort du kommer ha där!
Vad ska du köra för skärm av nyfikenhet?

Finns risk att jag byter ner mig till 1070 kortet istället! kommer köra primärt på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=539896 men funderar på byta skärm lite senare eventuellt.

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

Det är ju inte särskilt bra prestanda per krona men det kanske inte är det viktigaste för din del eller?
Känns som du borde kunna spara in en hel del utan att förlora märkvärd prestanda eller kvalité.

Vilka delar tänker du på mer specifikt? Vill både ha en kraftul och prisvärd dator, vill ha den ett tag så vill ha delar som håller länge både i prestanda och kvalite! Har du några ideer vad du anser mer prisvärt?

Permalänk
Skrivet av cfwin:

@Killroy1991: naturligtvis vit , alltid snyggare än tråkigt svart.

Ser ut som ett bra bygge i övrigt, dock skulle inte jag ta en WD Red till en stationär dator (NAS-disk), ta en WD Green istället

Från början va vit tanken! Men såg den i svart och fick besluts ångest... Just hårddisken har jag inte kollat upp jätte mycket så de är tacksam input! Också hört att red inte är vägen att gå, dock har jag inte kollat upp ännu vad skillnaden är riktigt mellan de olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killroy1991:

Ram minnet är lite dyrt! Vet ej hur mycket de ger mer än lite billigare men gillar nätagget då de är tyst och hört bra saker om de!
Har du någon åsikt om svart eller vit?

Nätagget har jag också bara hört gott om :-).
Om man får till det med vitt så brukar det blir riktigt snyggt, men det kräver ofta lite mer av kabeldragning etc.
Jag har under de senaste åren gått mot mer stilrena byggen, så nästa bygge kommer bli i ett vitt/grått Ncase M1, men då är det smått också :-D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killroy1991:

Finns risk att jag byter ner mig till 1070 kortet istället! kommer köra primärt på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=539896 men funderar på byta skärm lite senare eventuellt.

En helt vanlig 1440p skärm i 60 hz.. Då gör du definitivt ett dåligt köp IMO med 1080 .. Overkill.. Även om du byter skärm i framtiden så tjänar du nog mer på att uppgradera grafikkortet i framtiden då...
Hade köpt ett begagnat kort på marknaden istället för ett splitter nytt 1080 för 7500 kr varjefall.. Tatt dom extra pengarna och lagt på något annat..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Nätagget har jag också bara hört gott om :-).
Om man får till det med vitt så brukar det blir riktigt snyggt, men det kräver ofta lite mer av kabeldragning etc.
Jag har under de senaste åren gått mot mer stilrena byggen, så nästa bygge kommer bli i ett vitt/grått Ncase M1, men då är det smått också :-D!

Ja vit är snyggt! Men föll för båda chassin tyvärr Stilrent är nice! Sleevingen va dyr... 1000kr för färdig sleevat vet du om va de kostar att göra själv?

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

En helt vanlig 1440p skärm i 60 hz.. Då gör du definitivt ett dåligt köp IMO med 1080 .. Overkill.. Även om du byter skärm i framtiden så tjänar du nog mer på att uppgradera grafikkortet i framtiden då...
Hade köpt ett begagnat kort på marknaden istället för ett splitter nytt 1080 för 7500 kr varjefall.. Tatt dom extra pengarna och lagt på något annat..

Jo jag känner också de kan va lite overkill med 1080 därav funderar jag på 1070 istället. Förväntar mig att ha denna burkern i över 5 år iaf dock så skärmen kommer bytas innan nästa dator del isf.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har tänkt ha datorn till innan man rekommenderar några komponenter?
Har du tänkt spela i 1080p eller högre upplösning?
Har du tänkt streama?
Kommer du överklocka dina komponenter?

Permalänk
Skrivet av Wezter96:

Får man fråga vad du har tänkt ha datorn till innan man rekommenderar några komponenter?
Har du tänkt spela i 1080p eller högre upplösning?
Har du tänkt streama?
Kommer du överklocka dina komponenter?

Absolut!

Jag kommer ha den preliminärt för spel och just nu är min huvudskärm på 1440p men blir kanske ett byte om jag hittar någon jag gillar sen.
Men jag sysslar även en lite med film redigering och specialeffekter samt 3d rendering men kommer och går i vågor när jag gör de.
Streama har jag haft tankar på så det finns en risk att jag testar på de med.
CPU kommer jag överklocka, GPU och minnena vet jag inte troligen inte.

Permalänk
99:e percentilen

Inte särskilt snyggt chassi IMO och dessutom stort som ett hus. Du klarar dig enkelt på halva volymen. mATX borde vara värt att överväga om du inte planerar att köra tre grafikkort (och då borde du ha gått för X99).

Sedan hade jag kastat hårddisken all världens väg till förmån för dubbelt så mycket SSD som du har nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Inte särskilt snyggt chassi IMO och dessutom stort som ett hus. Du klarar dig enkelt på halva volymen. mATX borde vara värt att överväga om du inte planerar att köra tre grafikkort (och då borde du ha gått för X99).

Sedan hade jag kastat hårddisken all världens väg till förmån för dubbelt så mycket SSD som du har nu.

Chassit är ju helt klart en smak sak! Men jag gillar de även om de inte är de optimala de verkar lätt att jobba med och relativt tyst.

Jag gillar möjligheten att kunna uppgradera med ett grafik kort till i framtiden, troligen blir de aldrig 3 men 2 finns kanske möjlighet till och då är de skönt att slippa byta moderkortet.

Känns inte som de är så värt att gå upp för mycket i prisklass på moderkortet?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9440120/ <--- så ser det ut just nu i mina tankar

För min del är de inte värt mycket mer än att ha så stor ssd disk! för mycket pengar för det du får jag behöver en del lagringsutrymme och mina spel och program får utan problem plats på 256gig.

Har du några synpunkter på det jag skrivit nu eller annat i datorn uppskattar jag de!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Killroy1991:

Jag gillar möjligheten att kunna uppgradera med ett grafik kort till i framtiden, troligen blir de aldrig 3 men 2 finns kanske möjlighet till och då är de skönt att slippa byta moderkortet.

Det går bra att köra två grafikkort på mATX, särskilt om man väljer ett kort med en extra slot mellan de snabba PCIe-slottarna, alltså följande konfiguration:

[====== x16 ======] [ w/e ] [ w/e ] [====== x16 ======]

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det går bra att köra två grafikkort på mATX, särskilt om man väljer ett kort med en extra slot mellan de snabba PCIe-slottarna, alltså följande konfiguration:

Tjänar man något på att köra på mATX? är de bara billigare är prestandan lika bra?

Permalänk
Hedersmedlem

@Killroy1991 *trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med datorköpet!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Killroy1991:

Tjänar man något på att köra på mATX? är de bara billigare är prestandan lika bra?

Prestandan är identisk. De är ofta något dyrare än ATX-korten, eftersom de flesta köper ATX av gammal uråldrig vana, trots att mycket få vanliga användare behöver det.

Fördelen är att man kan bygga en mindre dator utan några nämnvärda nackdelar (för en vanlig användare). Datorer behöver egentligen inte vara i närheten av så stora som de oftast är; paradigmen att en dator ska vara en stor, klumpig koloss hänger nog bara kvar av tradition.

Naturligtvis finns det anledningar att köpa ATX, men om man behöver det vet man redan det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers