Permalänk
Medlem

Gamingdator Budget 30K

Tjena!

Väntat på GTX 1080 så nu är det dags!
Jag hade faktiskt bestämt mig och lagt ordern nedan, insåg i efterhand att inte moderkortet kan köra 4st minnen, eller att de fungerar sämre iallafall.
Inser helt enkelt att jag inte kan tillräckligt för bränna 30 000 och få något som inte ens är kompatibelt.

Jag vill gärna köra Genome chassit då jag verkligen fastnat för det.
Dvs begränsad till ATX på det. Enligt måtten på chassit ska dock vissa E-ATX passa, men vågar inte chansa. Någon som vet?
Är det värt med denna budget att titta på en S-2011 istället?

Har plockat ihop detta:
Genome Deepcool Genome Svart
Strix Gaming ASUS Strix Gaming Nvidia GeForce GTX 1080 8GB
RMx Series RM1000x Corsair RMx Series RM1000x 1000Watt 80 PLUS Gold
HyperX Savage Kingston HyperX Savage 32GB 3000MHz DDR4 Ej ECC
Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake Intel Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake S-1151
950 PRO Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
850 EVO Samsung 850 EVO 1024GB 2.5" SATA-600 − 1
Maximus VIII Formula Z170 ASUS Maximus VIII Formula Z170 S-1151 ATX
28250:-

Började få en massa lagg när jag böt skärm till Asus Rog Swift.
Jag vill kunna spela det senaste och det kommande. Samt riktigt bra VR maskin för framtiden. Haft min tidigare burk i ca 6 år, den låg på ungefär detsamma som jag tänkt lägga ut nu.

Kom med tips! (ta inte fram motorsågen).

/Inte kung på Data!

felstavning
Permalänk
Medlem

varför har du två olika SSD:er? du kanske borde köpa en större istället
varför tusen watt, 2 kort klarar sig på mycket mindre (ifall du nu vill köra 2 och inte fler)
du behöver kylare till CPU:n, följer inte med från låda.
överdrivet dyrt moderkort
överdrivet mycket ram skulle jag också säga men vet inte hur mkt du använder så kan inte säga något egt.

men du verkar ha det jävligt soft ekonomiskt så det är väl bara o köra om du är nöjd

Permalänk
Medlem

@qaaka: Köpt en SSD till tvdatorn och är så nöjd med den, har strul med min stationära mekaniska. Så vill ha ssd på båda, operativ och spel på m2an och lagring på den större.
Jag antog bara att det krävdes 1000w för att driva det och ifall man någon gång vill köra sli slipper man byta nätdel.
Men det är ju därför jag vill ha lite hjälp
Det följer med vattenkylning för CPU på chassit.

Byter väldigt sällan grejor och när jag byter vill jag att det ska hålla länge. Som svar på budgetfrågan.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av sammeb:

Tjena!

Väntat på GTX 1080 så nu är det dags!
Jag hade faktiskt bestämt mig och lagt ordern nedan, insåg i efterhand att inte moderkortet kan köra 4st minnen, eller att de fungerar sämre iallafall.
Inser helt enkelt att jag inte kan tillräckligt för bränna 30 000 och få något som inte ens är kompatibelt.

Jag vill gärna köra Genome chassit då jag verkligen fastnat för det.
Dvs begränsad till ATX på det. Enligt måtten på chassit ska dock vissa E-ATX passa, men vågar inte chansa. Någon som vet?
Är det värt med denna budget att titta på en S-2011 istället?

Har plockat ihop detta:
Genome Deepcool Genome Svart
Strix Gaming ASUS Strix Gaming Nvidia GeForce GTX 1080 8GB
RMx Series RM1000x Corsair RMx Series RM1000x 1000Watt 80 PLUS Gold
HyperX Savage Kingston HyperX Savage 32GB 3000MHz DDR4 Ej ECC
Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake Intel Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake S-1151
950 PRO Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
850 EVO Samsung 850 EVO 1024GB 2.5" SATA-600 − 1
Maximus VIII Formula Z170 ASUS Maximus VIII Formula Z170 S-1151 ATX
28250:-

Började få en massa lagg när jag böt skärm till Asus Rog Swift.
Jag vill kunna spela det senaste och det kommande. Samt riktigt bra VR maskin för framtiden. Haft min tidigare burk i ca 6 år, den låg på ungefär detsamma som jag tänkt lägga ut nu.

Kom med tips! (ta inte fram motorsågen).

/Inte kung på Data!

Hmm om du endå bara ska köra 1 grafikkort varför inte gå ner till MATX/MITX? Onödigt att ha ett så stort chassi. Sen kanske jag inte skulle välja just dom diskarna eller ddr4 minnena. Skulle köra på vanliga billiga 2133mhz då de rapporterats att funka bäst med z170 platformen. Sen kanske trappa ner och gå för X99 system istället? Det lanserades alldeles nyss broadwell-E !

Eller iallafall gå för lite mer premium chassin som kommer hålla långt.
NCASE-m1
Hexgear R40/R80
osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av sammeb:

@qaaka: Köpt en SSD till tvdatorn och är så nöjd med den, har strul med min stationära mekaniska. Så vill ha ssd på båda, operativ och spel på m2an och lagring på den större.
Jag antog bara att det krävdes 1000w för att driva det och ifall man någon gång vill köra sli slipper man byta nätdel.
Men det är ju därför jag vill ha lite hjälp
Det följer med vattenkylning för CPU på chassit.

Byter väldigt sällan grejor och när jag byter vill jag att det ska hålla länge. Som svar på budgetfrågan.

Du har hittat till Sweclockers, så ta och utnyttja möjligheten att läsa tester gratis.
Tredje fliken från vänster. De testar strömförbrukning.
1080 är en ny generation byggd med mycket mindre tillverkningsteknik, så strömförbrukningen är lite lägre än vad den brukar vara för toppkorten. Tänker vi oss ett lite hungrigare grafikkort gånger två (vilket jag inte rekommenderar, SLI kan innebära en hel del krångel) så satsa på ett nätaggregat på 600 watt för att vara på säkra sidan.

För att ha bra prestanda även om några år så är det viktiga inte att köpa så snabbba komponenter som möjligt, utan att installera om operativsystemet då och då samt även pilla lite på grafikinställningarna i olika spel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

ok bygge. kan inte anklagas för att vara prisvärt men bryr man sig inte så mycket om det så är det inga dåliga komponenter eller kompatibilitetsproblem med det du har valt. du har dock ingen processorkylare vilket du behöver.

Permalänk
Medlem

@sammeb: Kan du och ska du överklocka? Isf skulle jag kört på socket 2011-3 med nya processorerna där. Om du tänkte behålla den i fem/sex år skulle jag satsat på en överklockad 6-kärnig Intel Core i7 6800K.

Men det förutsätter att du kan överklocka den. Antar att chassit (kylningen i det) kyler så pass bra så det inte vore något problem... annars är det ett rätt kasst chassi.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@andra94: Tjena! Kör gärna ett stort chassi, då jag har gott om plats! Jag har fått för mig att X99 är dyrare system? dvs 2011v3.
har du några andra förslag på diskar/minnen?
Dock kikade jag på sweclockers video på Genome chassit, tyckte det såg plastigt ut. Så blir lite osäker faktiskt.

@heatm: Nej det kan jag inte. Om det blir aktuellt tar jag hjälp. Men det tror jag inte jag kommer göra.

@versions har du några tips på hur man kan göra det mer prisvärt? Följer med förinstallerad vattenkylare för cpun med deepcool chassit.

Kingston HyperX Savage 32GB 3000MHz DDR4 Ej ECC är alltså 4st minnen x 8gb.
ASUS Maximus VIII Formula Z170 Minnesfunktioner Dual channel memory architecture
Det är väl problem?

namn
Permalänk
Medlem
Skrivet av sammeb:

@andra94: Tjena! Kör gärna ett stort chassi, då jag har gott om plats! Jag har fått för mig att X99 är dyrare system? dvs 2011v3.
har du några andra förslag på diskar/minnen?
Dock kikade jag på sweclockers video på Genome chassit, tyckte det såg plastigt ut. Så blir lite osäker faktiskt.

@heatm: Nej det kan jag inte. Om det blir aktuellt tar jag hjälp. Men det tror jag inte jag kommer göra.

@versions har du några tips på hur man kan göra det mer prisvärt? Följer med förinstallerad vattenkylare för cpun med deepcool chassit.

Kingston HyperX Savage 32GB 3000MHz DDR4 Ej ECC är alltså 4st minnen x 8gb.
ASUS Maximus VIII Formula Z170 Minnesfunktioner Dual channel memory architecture
Det är väl problem?

det är inte ett problem, nej. de kommer bara köras i dual channel istället för quad channel då det inte finns stöd för quad på skylake.

här är lite du kan spara.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225846-asus_m...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3281463

Permalänk
Medlem

@sammeb: Om du inte kan överklocka, varför köpa ett chassi med vattenkylning? Är det enbart för utseendets skull? För dom pengarna finns det vääääldigt bra chassin om du är villig att släppa vattenkylningen som du inte behöver.

Personligen så skulle jag tagit ett Phanteks Enthoo evolv med tempererat glas. Lätt det snyggaste chassit idag. (Finns snart i butik iaf)

Skippa 2011-3 om du inte kan överklocka.

Och det är helt ok att köra fyra stickor trots att det är dual channel. Betyder bara att trafiken får åka på två lite mindre vägar, istället för en stor. Typ.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sammeb:

Tjena!

Väntat på GTX 1080 så nu är det dags!
Jag hade faktiskt bestämt mig och lagt ordern nedan, insåg i efterhand att inte moderkortet kan köra 4st minnen, eller att de fungerar sämre iallafall.
Inser helt enkelt att jag inte kan tillräckligt för bränna 30 000 och få något som inte ens är kompatibelt.

Jag vill gärna köra Genome chassit då jag verkligen fastnat för det.
Dvs begränsad till ATX på det. Enligt måtten på chassit ska dock vissa E-ATX passa, men vågar inte chansa. Någon som vet?
Är det värt med denna budget att titta på en S-2011 istället?

Har plockat ihop detta:
Genome Deepcool Genome Svart
Strix Gaming ASUS Strix Gaming Nvidia GeForce GTX 1080 8GB
RMx Series RM1000x Corsair RMx Series RM1000x 1000Watt 80 PLUS Gold
HyperX Savage Kingston HyperX Savage 32GB 3000MHz DDR4 Ej ECC
Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake Intel Core i7 6700K / 4 GHz processor Skylake S-1151
950 PRO Samsung 950 PRO 512GB M.2 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
850 EVO Samsung 850 EVO 1024GB 2.5" SATA-600 − 1
Maximus VIII Formula Z170 ASUS Maximus VIII Formula Z170 S-1151 ATX
28250:-

Började få en massa lagg när jag böt skärm till Asus Rog Swift.
Jag vill kunna spela det senaste och det kommande. Samt riktigt bra VR maskin för framtiden. Haft min tidigare burk i ca 6 år, den låg på ungefär detsamma som jag tänkt lägga ut nu.

Kom med tips! (ta inte fram motorsågen).

/Inte kung på Data!

Om du vill ha ett nätagg som är stabilt och i framtiden skulle palla SLI är det 750W som gäller. Även en dator med dubbla grafikkort drar ungefär 500W från väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta blir det:

Phanteks ENTHOO EVOLV ATX GLASS
Intel Core i7-6850K
Corsair Dominator Platinum 16GB DDR4 2x288, 3200MHz, Red Top Bar
ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Grafikkort
ASUS ROG Strix X99 Gaming, Socket-2011-3
Crucial MX 200 500GB m.2 SSD
Toshiba 2TB SATA 3.0
Corsair Hydro H115i
Corsair RM850X 850W

26956:-

Jag är helnöjd med detta och lär försöka lära mig mera om att överklocka.
Har lite kunnigt folk som kan så får se hur det blir med det!

Tack för alla tips.