min kod funkar inte korrekt (Game Maker)

Permalänk

min kod funkar inte korrekt (Game Maker)

ammo = 3 maxammo = 3 if (keyboard_check(vk_right)) && ammo > 0 instance_create(x,y,obj_fireball){ ammo -= maxammo/3 } if (keyboard_check(vk_left)) && ammo > instance_create(x,y,obj_fireball_L){ ammo -= maxammo/3 }

denna kod ska vara ett system för hur mycket ammo som finns samt hur mycket ammo som tas för projektilen men min karaktär kan skjuta hur mycket som helst. vad kan jag ha gjort fel?

Permalänk
Medlem

Ser väl ut som att du stänger if-villkoren på fel ställe?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är bra om du också talar om vilket språk du använder, så slipper vi gissa. Det ser ut som Game Maker, men om så är fallet har du så mycket syntaxfel att koden inte borde fungera alls.

Med förbehåll för att jag inte alls kan Game Maker så bör det nog se ut ungefär så här:

if (keyboard_check(vk_right)) && ammo > 0) { instance_create(x, y, obj_fireball); ammo -= maxammo / 3; } // Samma för vk_left

Permalänk

det är via game maker

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ser väl ut som att du stänger if-villkoren på fel ställe?

vad menar du? hur borde jag skriva istället?

Permalänk
Medlem

@Ericenjoy: if (keyboard_check(vk_right) && ammo > 0)

Tror jag. Men jag har heller aldrig kodat Game Maker.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@Ericenjoy: if (keyboard_check(vk_right) && ammo > 0)

Tror jag. Men jag har heller aldrig kodat Game Maker.

det provade jag men fick inga resultat

Permalänk
Medlem

@Ericenjoy:

if (keyboard_check(vk_right) && ammo > 0) { instance_create(x,y,obj_fireball) ammo -= maxammo/3 }

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H