Gigabyte GA-X99-Designare EX är påkostat moderkort med RGB-belysning

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte GA-X99-Designare EX är påkostat moderkort med RGB-belysning

Under Computex passar Gigabyte på att fräscha upp sitt sortiment av X99-moderkort. I toppskiktet syns GA-X99-Designare EX, med imponerande anslutningsmöjligheter och flashig belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Veckan efter Computex - Jonas diagnostiseras med epelepsi.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns ingen poäng med RGB ifall moderkortet har färg på sig. Det måste antingen vara shades of gray + svart eller shades of gray + vit för att det ska finnas en poäng med RGB imo.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara nyårsafton varje dag?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

"Bästa pris på Gigabyte Aivia Osmium MX Brown (Nordisk)" Även det med belysning för er som undrar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är RGB belysning årets försäljningsargument? Det roliga är att en del av dessa produkter har rätt så hög prislapp...inget en ung "gamer" köper och det är väl dessa personer som gillar massa blingbling?

Permalänk
Medlem

rgb belysning kan vara kul om man har ett fönster & det är vad man är ute efter, själv vill jag ha skylake-e utan rgb, pci-e 4 och fler pci-e linor .
Allt bling gör inget för mig, ge mig ett kort med 16 minnes platser( med tanke på Intels 3d xpoint) 7 pci-e-4 x16, u.2 (4st ),2 sata 3 , sas, ingen m.2 då blir jag nöjd (jag bygger inte en laptop)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
99:e percentilen

Snyggt moderkort, tycker jag. Kan se ett blåvitt bygge baserat på det framför mig. Hade dock gärna sett att det släpptes fler X99 mATX-kort – i synnerhet snygga sådana – eftersom väldigt få behöver större moderkort än så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

hur många kommer vara funktionella?

Permalänk
Medlem

Detta moderkort kommer absolut sälja mindre än Asus ROG Rampage V Edition 10 moderkortet som ni länkade iförgår.

Kan inte se många med ett vitt/blått bygge.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Men jag vill inte ha ett påkostat moderkort med extra allt och krimskrams.

Jag vill ha ett bara med Intels styrkrets, sen inga extra kretsar för USB, Bluetooth, Wi-Fi, SATA, etc.
Påkostad ljudkrets som är elektriskt isolerad, högkvalité DAC ampar, strömförsörjning, och kondensatorer.

Permalänk
Medlem

@rektor: Nästintill samtliga X99 moderkort har dom kvalitéer du efterfrågar, eftersom dom även i basutförande håller högre kvalité än dom normalt dyraste korten för ex. Z170 gör.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men jag vill inte ha ett påkostat moderkort med extra allt och krimskrams.

Jag vill ha ett bara med Intels styrkrets, sen inga extra kretsar för USB, Bluetooth, Wi-Fi, SATA, etc.
Påkostad ljudkrets som är elektriskt isolerad, högkvalité DAC ampar, strömförsörjning, och kondensatorer.

Meanwhile at Gigabyte

Men ja, varför finns inte dessa kort? Det måste ändå finnas en rätt stor skara entusiaster som vill ha "delux-bräden" men utan allt estetiskt tjafs.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Meanwhile at Gigabyte

https://media1.giphy.com/media/Fn7q3cMgPZmqk/200.gif

Men ja, varför finns inte dessa kort? Det måste ändå finnas en rätt stor skara entusiaster som vill ha "delux-bräden" men utan allt estetiskt tjafs.

Inte bara det estetiska.
Men även annat som onödiga extrakretsar som dom använder för att erbjuda något mervärde eller differentiera sig eller nåt.
X99 stödjer 14 USB portar, jag behöver ingen extra USB-krets.
X99 stödjer 10 SATA portar, jag behöver ingen extra SATA-krets.

Färre komponenter är billigare, mindre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, färre antal komponenter som kan fallera, strula, bråka, bugga, krocka eller vara inkompatibla eller ostabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Inte bara det estetiska.
Men även annat som onödiga extrakretsar som dom använder för att erbjuda något mervärde eller differentiera sig eller nåt.
X99 stödjer 14 USB portar, jag behöver ingen extra USB-krets.
X99 stödjer 10 SATA portar, jag behöver ingen extra SATA-krets.

Färre komponenter är billigare, mindre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, färre antal komponenter som kan fallera, strula, bråka, bugga, krocka eller vara inkompatibla eller ostabila.

Å andra sidan finns det mer användning för fler komponenter, men jag förstår vad du menar. Vem behöver 14 USB-portar? 10 SATA-portar, absolut om du har tänk köra någon form av lagringsserver eller dylikt men för en vanlig konsument? Bra ljud som du nämner borde vara intressant för alla... utom de som kör server. De som vill ha en server köper nog knappast konsumentmoderkort.

Man skulle ju kunna tycka att med alla dessa förton olika kort med samma styrkrets att det fanns lite mer spartanska kort, men de billigare är oftast samma fast med sämre komponenter. Men det är klart, extra portar och lite coolare design kanske är mycket billigare än en bra ljudkrets.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Färger är over rated säger jag som är färgblind. Men coolt för alla som inte är färgblind och faktisk har glädje av det.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk

Termen "färgblindhet" är något vilseledande eftersom det är sällsynt med total färgblindhet där färger endast upplevs i gråskala, istället används den generella termen defekt färgseende (eller färgsinnesdefekt). Personer med normalt färgseende förleds att tro att färgblinda inte ser färger alls eller ser samtliga färger mycket dåligt när det i själva verket sällan förhåller sig på det viset. Det kan därför vara frustrerande för en person med defekt färgseende att bli behandlad som färgblind när denne i själva verket ser flertalet färger utan problem.

Defekt färgseende är i de allra flesta fall ärftligt, och vanligast hos män. Det uppskattas att defekt färgsinne förekommer hos minst 8 % av den manliga befolkningen, men endast 1 % av den kvinnliga.

Just så.