Permalänk
Medlem

Död HDMI-port på ps3

Hej!

Jag har en ps3:a av den äldre, bakåtkompatibla versionen som verkar ha fått sig en kyss av senaste åskvädret. Konsolen verkar i övrigt fungera normalt och jag kan få bild via komposit, men efter test med tre olika HDMI-kablar kan jag konstatera att det inte går att få bild den vägen (porten på TV:n är det inga problem med). Finns det något att göra åt detta eller är det bara att säga tack och adjö och köpa en ny konsol? Jag är tillräckligt teknisk för att byta ut enheter inne i en stationär dator men jag misstänker att PS3:an är betydligt mindre användarvänligt konstruerad än så.

Info och förslag mottages med tacksamhet.

Permalänk
Medlem

Om HDMI-porten är död är mitt bästa förslag att köpa en komponentkabel. Då kan du fortfarande få skarp bild och hög upplösning, men du får dra ljudet separat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Du har provat att tvinga den att byta utgång? En polare hade problem med detta för länge sedan.

http://www.neoseeker.com/forums/30444/t1168067-how-to-change-...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Permalänk
Medlem

@PMJ: Ja, det har jag. Med enbart hdmi:n inkopplad hände ingenting, med både hdmi och den vanliga standard AV multi out får jag bild via den senare och systemet säger "An available HDMI device was detected. Do you want to output video and audio using HDMI?" Väljer jag Yes så slocknar skärmen, och när jag då byter input-kanal på TV:n till den port ps3:an är kopplad till så får jag bara upp "No signal" på skärmen.

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Tror du kan mata ljud via optisk ut om du inte vill köra RCA.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Kanon, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

@sniglom: Kanon, tack för hjälpen!

Se till att du köper bra komponentkablar bara. Billiga lågkvalitetskablar ger ofta rejält med ghosting.

Annars föreslår jag att du låter din PS3 stå strömlös något dygn (koppla bort samtliga kablar) ifall det är någon automatsäkring som kan återställas å lösa problemet (inte så troligt kanske men skadar inte att prova).

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Okej, har du något tips på bra kablar? Jag vill naturligtvis hålla kostnaden nere i möjligaste mån men absolut inte köpa skräp.

Permalänk

Prova att hålla inne startknappen när du startar ps3.

Permalänk
Medlem

Kolla på ifixit.com dom har en hel del instruktioner på hur man byter och reparerar olika saker i bland annat PS3 Dom har även en affär för att köpa olika reserv delar i. Du kanske hittar något där.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laeriel:

@s0sdaf: Okej, har du något tips på bra kablar? Jag vill naturligtvis hålla kostnaden nere i möjligaste mån men absolut inte köpa skräp.

Tror det är svårt att hitta tredjeparts som håller extra hög kvalitet, skulle möjligtvis vara om du hittar Sonys originalkablar på ebay, för att undvika det sämsta kinaskräpet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB