Permalänk
Medlem

Feedback kring datorkomponenter!

Tjenare Sweclockers!

Hade tänkt o fixa en ny dator och har gjort en lista på lite olika grejer då som ni kanske hade kunnat kolla upp och sen möjligtvis komma med nya förslag? Tänker även på ett nytt grafikkort eller var säger ni? Tackar för detta så länge ha en fortsatt trevlig helg!

- CPU: Intel Core i5-6500 3.20GHz (Skylake) Socket LGA1151 Processor
- GPU: ASUS STRIX NVIDIA GTX 970 4GB GDDR5 ( Funderar då på ett 1080?)
- RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz
- Motherboard: ASUS Z170-E
- Power Supply: 850W - Corsair CX850M 80+ Bronze Modular Power Supply
- Case: AeroCool Aero-800 Windowed Midi Tower
- HDD: 1TB Seagate Barracuda SATA III HDD / 250GB SK hynix Canvas SL301 Solid State Drive
- DVD Drive: 24x Samsung Internal DVD Re-Writer
- CPU Cooler: Thermaltake Contac 21 CPU Air Cooler

Permalänk
Medlem

Du har valt en icke-K CPU med ett Z170 moderkort. Om du planerar att överklocka CPU:n så måste du välja t.ex. i5-6600K, annars kommer du dessvärre inte kunna göra det!

Undvik Corsar CX nätagget och köpt ett som är av lite högre kvalité, t.ex. EVGA G2 750W, något av Corsair AX/RMx nätaggen m.fl.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag skulle kikat på i5 6600k istället. Den kostar ungefär samma som i5 6500 och eftersom du valt ett Z170 moderkort kan du överklocka den! Sen tycker jag att du valt ett alldeles för kraftfullt nätaggregat, såvida du inte tänkt köra 2 grafikkort. Annars räcker 550/650W mer än nog. Gärna kvalitets agg i form av Supernova eller RM/x/i

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tackar för feedbacken, är väldigt okunning kring komponenterna så tackar verkligen för förslagen, Har inga planer på överklockning så länge det räcker. Så ett annat nätaggregat och annat processor möjligtvis? Ni får gärna länka med något ifall ni syftar på något speciellt Tack återigen.

Permalänk
Medlem

@Lunatiz: Ja, du ska under inga omständigheter köpa ett nytt 970 nu. Behöver du ett grafikkort så köp något begagnat medan du väntar. Har du råd med ett 1080 så köp ett sånt när partnertillverkarnas kort kommer. Annars vänta på Radeon 480 eller Gtx 1070.

Sen som ovan poster sagt. Ta ett nätagg med mindre watt men bättre design och en K-processor.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tackar för det Heat, några förslag ett nätaggregat med bättre design? räcker 600w? Ska jag jag fortsätta med en i5:a? Eller ska jag upp till en i7:a?

Permalänk
Medlem

- CPU: Intel Core i5-6600K 3.50GHz (Skylake) Socket LGA1151 Processor
- GPU:
- RAM: 8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz
- Motherboard: ASUS Z170-E
- Power Supply: 850W - Corsair CX850M 80+ Bronze Modular Power Supply
- Case: 600W - AeroCool Integrator 80+ 85% Eff Power Supply
- HDD: 1TB Seagate Barracuda SATA III HDD / 250GB SK hynix Canvas SL301 Solid State Drive
- DVD Drive: 24x Samsung Internal DVD Re-Writer
- CPU Cooler: Thermaltake Contac 21 CPU Air Cooler

Om vi säger så här som helhet då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag lär inte behöva båda dock va? Funderar isånafall på 650, tack för svar bengti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatiz:

Har inga planer på överklockning så länge det räcker.

En överklockningsbar processor är bra att ha i framtiden, eftersom du då kan överklocka den lite istället för att köpa en ny (+ moderkort troligtvis). De har också lite bättre begagnatvärde p.g.a. det.

Du har för övrigt hittat lite udda komponenter när det gäller kylare och SSD, och med det menar jag att det är komponenter som knappt säljs i Sverige. När det gäller kylaren så skulle jag nog hellre rekommendera Cooler Master Hyper 212 Evo eller Be-Quiet! Pure Rock, som båda har en 120mm fläkt jämfört med 92mm som den du hittat har. De presterar ganska lika, så det spelar ingen större roll vilken av dem du väljer.

När det gäller SSDn så ser det ut att vara ännu en 16nm TLC-SSD med tveksam livslängd. Jag rekommenderar en Samsung 850 EVO istället, som för tillfället ligger i en egen klass tills dess att andra tillverkare kommer med 3D-NAND.

Permalänk
Medlem

@Lunatiz: Nej du behöver bara ett agg per dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En överklockningsbar processor är bra att ha i framtiden, eftersom du då kan överklocka den lite istället för att köpa en ny (+ moderkort troligtvis). De har också lite bättre begagnatvärde p.g.a. det.

Du har för övrigt hittat lite udda komponenter när det gäller kylare och SSD, och med det menar jag att det är komponenter som knappt säljs i Sverige. När det gäller kylaren så skulle jag nog hellre rekommendera Cooler Master Hyper 212 Evo eller Be-Quiet! Pure Rock, som båda har en 120mm fläkt jämfört med 92mm som den du hittat har. De presterar ganska lika, så det spelar ingen större roll vilken av dem du väljer.

När det gäller SSDn så ser det ut att vara ännu en 16nm TLC-SSD med tveksam livslängd. Jag rekommenderar en Samsung 850 EVO istället, som för tillfället ligger i en egen klass tills dess att andra tillverkare kommer med 3D-NAND.

Perfekt, ja hade tänkt o köpa från en hemsida som verkade bra, Men om jag kan få ihop allt på tex inet hade det ju varit perfekt. Ska se jag kan försöka fixa ihop något.

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om ni tog eran tid och hjälper mig också när ni ändå håller på

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1429298-stationar-dator...

Permalänk
Medlem

Tankar kring processor? Vad är skillnaden på tex skylake och det vanliga? Har ni någon vagn som är klar får ni gärna länka den tack återigen för tid och svar Dessutom hur funkar det med moderkort?

Permalänk
Medlem

Netonnet har 650W G2 Supernova för 799kr.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...
Och jag som tyckte jag gjorde ett kap när jag köpte min för 888kr

Angående Skylake så är det Intels senaste arkitektur med stöd för bland annat DDR4 RAM. Ska man köpa processor idag så är min personliga åsikt att köpa den senaste tekniken. Du får alla nya finesser och en liten prestandaökning till samma pris som föregående generation. Så kör på Skylake!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Netonnet har 650W G2 Supernova för 799kr.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...
Och jag som tyckte jag gjorde ett kap när jag köpte min för 888kr

Angående Skylake så är det Intels senaste arkitektur med stöd för bland annat DDR4 RAM. Ska man köpa processor idag så är min personliga åsikt att köpa den senaste tekniken. Du får alla nya finesser och en liten prestandaökning till samma pris som föregående generation. Så kör på Skylake!

Perfekt tack för svar, kör nog på det då Köper helst allt under samma levrantör Förmodligen inet eftersom det är första datorn vet inte om jag vågar sätta ihop den själv haha tack för tipsen iallafall ha en fortsatt trevlig helg