Hemmaserver, främst NAS, dubbelkoll och förslag?

Permalänk
Medlem

Hemmaserver, främst NAS, dubbelkoll och förslag?

Jag har väldigt länge gått i tankarna att köpa en NAS av något slag och har kommit fram till att en vanlig PC blir mest prisvärt och öppnar upp för mycket annat. Och dessutom har jag lite pengar över att slösa på sånt här meningslöst.
Jag har valt ett paket hos inet som jag tycker verkar väldigt bra.
Det enda jag på rak arm inte är helt nöjd med är att chassit inte har något bra dammfilter, men då den kommer att stå på en byrå i hallen så blir det lite viktigt att den ser okej ut.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9442024/

Jag är inte intresserad av att bygga ihop den själv, jag har byggt nog med datorer i mina dagar och betalar mer än gärna 800 kronor extra för att slippa.

Processorn är billigaste 4-kärniga och har dessutom lite lägre TDP vilket känns bra.

M.2 SSD känns lite onödigt men jag vill ha alla 6 SATA-portar tillgängliga för hårddiskar så då får det kosta lite extra på den punkten.
Några andra kommentarer, förslag eller något jag borde tänka på?

Minnena så finns även Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz Ballistix Sport för samma pris men dom har något sämre timings.
Något jag borde tänka på där?

EDIT: Just det, jag har tänkt köpa hårddiskar så småning om, inledningsvis kommer jag använda mig av diskar jag redan har hemma.
Är WD Red värda sitt pris? Har dom verkligen bättre hållbarhet vid 24/7 användning eller är det bara försäljningssnack? Finns det någon statistik att titta på?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag kört på en i3'a.
Dom drar mindre ström såklart och är riktigt snabba ändå.
T.o.m. snabbare än en 6400 i enkeltrådat då i3'an klockas betydligt högre (upp till 3.9 vs 3.3)
Och kanske ett FD node 304 ?

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilken SSD du kan köra som inte gör en SATA-port obrukbar. 850-Evo gör en port obrukbar på mitt ASUS-moderkort.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Själv skulle jag kört på en i3'a.
Dom drar mindre ström såklart och är riktigt snabba ändå.
T.o.m. snabbare än en 6400 i enkeltrådat då i3'an klockas betydligt högre (upp till 3.9 vs 3.3)
Och kanske ett FD node 304 ?

Jo, jag funderar också på det med en i3a istället.
Men det känns liksom tryggare och skönare att ha en 4-kärnig i längden då det öppnar upp för bredare användningsområden i framtiden.
Som eventuellt en del omkodning av film och så.
Hur mycket skiljer det i strömförbrukning vid idle eller mycket låg belastning?

Och jag hade ett FD Node 304 tidigare till en liten strömsnål gamingburk och det är ett bra chassi, men som NAS gillar jag det inte riktigt, mycket omständigt med hårddiskarna och det känns allmänt mycket trängre än vad Bitfenix Prodigy/Phenom verkar vara vilket passar bättre om jag ska hålla på och byta hårddiskar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kolla upp vilken SSD du kan köra som inte gör en SATA-port obrukbar. 850-Evo gör en port obrukbar på mitt ASUS-moderkort.

Ah, har det med SSDn att göra eller är det moderkortet som avgör deta?
Måste man isåfall köpa en PCIe M.2 SSD för att den inte ska användas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, har det med SSDn att göra eller är det moderkortet som avgör deta?
Måste man isåfall köpa en PCIe M.2 SSD för att den inte ska användas?

Det är korrekt så vitt jag har förstått det. Moderkort med stöd för NVMe SSD och en sådan SSD. De flesta m.2 SSD använder SATA-gränssnitt och det blir därför ett val mellan att använda en m.2 eller en SATA port för att ansluta en enhet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Som eventuellt en del omkodning av film och så.
Hur mycket skiljer det i strömförbrukning vid idle eller mycket låg belastning?

Där är ytterst liten skillnad vid idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det är korrekt så vitt jag har förstått det. Moderkort med stöd för NVMe SSD och en sådan SSD. De flesta m.2 SSD använder SATA-gränssnitt och det blir därför ett val mellan att använda en m.2 eller en SATA port för att ansluta en enhet.

Typiskt, den billigaste PCIe SSDn hos Inet kostar också 1700 kronor, det känns lite väl onödigt dyrt.
Då är det ju lika bra att köpa en vanlig SATA-SSD och sen nöja mig med 5 SATA-portar för lagringsdiskar, men 6 är precis vad jag hade velat ha i dagsläget. :/

Skrivet av Svensktiger:

Där är ytterst liten skillnad vid idle.

Jag tänkte det, då är det nog inte värt att gå ner till en i3a.

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha många SATA-anslutningar och låg energiförbrukning har du här 12st SATA (8st SATA3 och 4st SATA2) samt 14W TDP https://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i/#specs

Har du spenderbyxorna på finns även en octa-core version https://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-oct...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om du vill ha många SATA-anslutningar och låg energiförbrukning har du här 12st SATA (8st SATA3 och 4st SATA2) samt 14W TDP https://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i/#specs

Har du spenderbyxorna på finns även en octa-core version https://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-oct...

Intressant alternativ, men jag behöver egentligen bara 1 SATA-port till för sen får jag inte plats med fler diskar i chassit.
Det är synd att jag inte har några el-uttag i förrådet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Typiskt, den billigaste PCIe SSDn hos Inet kostar också 1700 kronor, det känns lite väl onödigt dyrt.
Då är det ju lika bra att köpa en vanlig SATA-SSD och sen nöja mig med 5 SATA-portar för lagringsdiskar, men 6 är precis vad jag hade velat ha i dagsläget. :/

Jag tänkte det, då är det nog inte värt att gå ner till en i3a.

Sjukt onödigt om du endast behöver en extra sataport, men om du ändå har en PCI-E 16x slot över så kanske en sådan här vore en bra ide då du i framtiden kan ansluta upp till 8 extra hårddiskar... Tänk dock på att flasha om det till "IT mode" så att den beter sig som en HBA och inte RAID-kort. Köpte själv en sådan + 2x SFF-8087 kablar och plötsligt var antalet sataportar som moderkortet hade inte lika viktigt...

http://www.ebay.co.uk/itm/271573727626?_trksid=p2057872.m2749...

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Sjukt onödigt om du endast behöver en extra sataport, men om du ändå har en PCI-E 16x slot över så kanske en sådan här vore en bra ide då du i framtiden kan ansluta upp till 8 extra hårddiskar... Tänk dock på att flasha om det till "IT mode" så att den beter sig som en HBA och inte RAID-kort. Köpte själv en sådan + 2x SFF-8087 kablar och plötsligt var antalet sataportar som moderkortet hade inte lika viktigt...

http://www.ebay.co.uk/itm/271573727626?_trksid=p2057872.m2749...

Då jag i dagsläget bara behöver 1 port så känns det också lite onödigt.

Men ingen som har några andra tankar kring nätagg eller så t.ex.?

Permalänk
Medlem

Hmm, en sista grej jag tänker på är fläkten i fronten.
Vad har ni för erfarenheter av 230mms fläktar ifrån Bitfenix?
Hur mycket låter den vid 900 rpm? Och funkar det bra att köra den på lägre volt om det låter för mycket för det känns som den inte behöver blåsa på för fullt även med fullt med diskar.

Vore det bättre att köra med 2st 120 fläktar i fronten istället?