Permalänk

Hjälp att uppgradera dator

Tjo!

Köpte en dator av en polare för 500 kr bara för att han köpt en ny och har som mål att kunna lira WoW på den, kanske inte laggfritt på ultra direkt men på fair/good med bra flow iaf. Jag kan inte överdrivet mycket om datorer. Började plocka isär och ihop datorer för två dagar sen så vet vart grejerna sitter osv men inte direkt vad som behöver bytas på den nuvarande för att den ska bli bättre helt enkelt

Skulle vilja ha hjälp med vad som är det absolut sämsta i datorn jag sitter på nu, som behöver bytas i första hand för ett mer lagfritt spelande. Kan tillägga att jag gick in på WoW idag och det laggade förjävla mycket, vad beror det på? På sämsta grafiken alltså, fick värsta chocken

Bifogar print från speccy och hoppas på hjälp.
Tack!

http://imgur.com/ah4UvIC

Permalänk
Avstängd

på Cpu så är nog en oc bra och 3200-3400mhz bör ger ett skapligt lyft vilket borde vara rätt enkelt 4gb ram kommer man rätt långt på så det är lungt sen klocka grafikkortet så bör du ha ett ganska rejält lyft i prestanda om du har kylning som pallar med oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ursäkta att jag framstår som korkad, men vad är OC?

Permalänk
Skrivet av MrAdriano:

Ursäkta att jag framstår som korkad, men vad är OC?

Overclock ( Överklockning innebär att man kör en datorkomponent i en högre klockfrekvens än specificerat av tillverkaren med avsikt att höja datorns prestanda, för att till exempel hålla jämna steg med ökande systemkrav utan att behöva köpa ny hårdvara )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

Overclock ( Överklockning innebär att man kör en datorkomponent i en högre klockfrekvens än specificerat av tillverkaren med avsikt att höja datorns prestanda, för att till exempel hålla jämna steg med ökande systemkrav utan att behöva köpa ny hårdvara )

Skickades från m.sweclockers.com

Låter spännande, hur gör man det då?

Permalänk
Skrivet av MrAdriano:

Låter spännande, hur gör man det då?

https://youtu.be/Ivtj5lD2LEU
Sök även på din processors namn och overclock så hittar du säkert mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Avstängd

Är lite svårt att förklara allt utan det blir en halv bok men för att du ska ha nått att gå på kan vi köra enkla versionen lite snabbt och man har fsb som är en bas frekvens för t.e.x cpu minne och tror din är 333mhz och 8x multiplier och multiplier x fsb = mhz din processor har 2670mhz

Och det man gör är att gå in i bios och höjer fsb från 333 till 350 då har man 350 x 8 = 2800mhz men på din modell är även minnet bundet till fsb så när du klockar processorn ökar även minnets hastighet så man måste sänka hastigheten på minnet så mycket det går och testa hur mycket ökning cpu´n klarar och när datorn börjar hänga sig kan man öka volten v-core för att få ännu mer ur cpu´n och sen när den är maxxad ställer man in minnet på högsta hastighet som är stabil och får på så vis en rätt mycket snabbare dator ...men en ökning av mhz/volt ger även mer värme så en vettig kylning är bra att ha även om man kan göra enklare oc med enkla kylare

men det är mer som hör till som stabilitets testning på cpu/minne värme så börja kolla lite guider men i det stora hela är det vad jag sagt som man gör och är rätt enkelt och gör man fel så datorn inte startar alls är det bra att kunna hur man nollar/resetar bios och kunna saker som max temp/volt och förstå hur sakerna man ändrar hör ihop så kolla lite guider

Grafiken är enklare och bara köra ner msi afterburner och klocka igenom det eller liknande program

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

jag skulle inte betala för det du har där. Snarare få betalt, hade en sådan burk för ca 10år sedan och har den fortfarande hemma någonstans, skulle kunna betala någon för att bli av med skräpet.
Vet inte ens om grejerna funkar längre. Gick knappt att surfa med XP och Internet explorer.

Vet inte vad för polare du har där som säljer det skräpet för 500kr. Har han använt den datorn tidigare tycker jag synd om honom.

köp nytt mobo, cpu, och minnen tycker jag. Sen kan du köra med den inbyggda grafiken som säkert är bättre än ditt grafikkort. (klarar kanske wow, vad vet jag)

Edit: kanske över driver lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holman21:

jag skulle inte betala för det du har där. Snarare få betalt, hade en sådan burk för ca 10år sedan och har den fortfarande hemma någonstans, skulle kunna betala någon för att bli av med skräpet.
Vet inte ens om grejerna funkar längre. Gick knappt att surfa med XP och Internet explorer.

Vet inte vad för polare du har där som säljer det skräpet för 500kr. Har han använt den datorn tidigare tycker jag synd om honom.

köp nytt mobo, cpu, och minnen tycker jag. Sen kan du köra med den inbyggda grafiken som säkert är bättre än ditt grafikkort. (klarar kanske wow, vad vet jag)

Edit: kanske över driver lite.

Kanske överdriver bara lite ..vist det är en skit dator men ändå ganska kapabel och spel som skyrim och liknande funkar rätt bra på en sån och är en hel del rätt ok spel som funkar att köra på den om man kör låga inställnigar och 500kr vad är det för pengar egentligen och gpu prestandan motsvarar ungefär gtx 750 och med oc kanske når runt 750ti prestanda och kanske inte är nått för tripple a spel men man kan få ganska mycket att funka på den och cpu med max oc kanske kommer rätt nära g3258 prestanda så det mesta bör vara möjligt att spela på den om man kör snälla inställnigar och en oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Skulle någon kunna komma med några länkar på delar som skulle passa och öka prestandan? Och som inte kostar typ 6000 Min budget är inte överdrivet fet i nuläget men tänkte att man kan byta en del åt gången med det viktigaste först Tack!

Permalänk
Medlem

Att bara uppgradera enstaka delar kommer inte göra dig så mycket nytta då allt i din nuvarande setup är på gränsen att klara de enklare spelen.

Har du möjlighet att få tillbaka pengarna så försök med det.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Äh, sluta lölja er 500 kr är inga pengar och detta är ingen gamingdator i första hand. Jag har den till skolarbete, photoshop och för att kunna surfa eftersom min förra dator la ner helt. Sen om jag skulle ha möjlighet att byta lite delar för att kunna spela på den vill jag göra det liksom, därför jag hör med er om ni kan hjälpa mig med det. Dryga kommentarer för att era datorer är betydligt bättre är onödiga och uppskattas inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdriano:

Äh, sluta lölja er 500 kr är inga pengar och detta är ingen gamingdator i första hand. Jag har den till skolarbete, photoshop och för att kunna surfa eftersom min förra dator la ner helt. Sen om jag skulle ha möjlighet att byta lite delar för att kunna spela på den vill jag göra det liksom, därför jag hör med er om ni kan hjälpa mig med det. Dryga kommentarer för att era datorer är betydligt bättre är onödiga och uppskattas inte

Om man vill kan man slänga i andra delar som en quad cpu t.e.x och ett värre grafikkort men då kommer frågan om agg klarar det och uppgraderingarna skulle kostar mer än du gav för datorn och prestandan kommer ändå inte bli så spännande och vist en quad cpu kan du få för ett par hundringar men för att ha nån användning för den så behöver du en snabbare gpu och ev kylning och man får nog räkna med en femhundring för en hyfsad gpu och det är helt enkelt inte värt att spendera några större pengar på den ....cpu´n du har klockar bra 2600mhz och har sett ökningar mot 3800mhz men tänker man mer medel så 3200-3400 är oftast lätt och gpu´n är skaplig med oc potensial och tänker man 720p med låga settings är den då vass nog att spela dom flesta moderna spel med 30fps vilket får anses som bra för dom pengarna och äldre spel med högre settings

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w