Klarar min dator av ett GTX1080? Vilket ska man välja?

Permalänk
Medlem

Klarar min dator av ett GTX1080? Vilket ska man välja?

Hejsan jag undrade om min dator.

Kan den ha ett Gtx 1080 utan problem?

(tänkte med ström och sånt, modekort)

specs: Mina specs

fråga nummer två: vart kan man köpa en sån i sverige med klarna?

Jag tänkte på det fanns så många. GTX 1080

Fläktarna jag har och sånt

Rubrik förtydligad, lagt till bild (specs) /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Borf:

Hejsan jag undrade om min dator.

Kan den ha ett Gtx 1080 utan problem?

(tänkte med ström och sånt, modekort)

specs: Mina specs
fråga nummer två: vart kan man köpa en sån i sverige med klarna?

Jag tänkte på det fanns så många. GTX 1080

Fläktarna jag har och sånt

Ja

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

inga problem, ett gtx 1080 drar inte mer än ett 780 så baserat på det så bör det inte va några problem

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Välja 1080

Är denna bra? https://www.komplett.se/product/890663/datorutrustning/grafik...
är den pålitlig? tänkte med vilket företag och sånt. vilken man ska sträva efter.

Permalänk
Medlem

Om man tittar på renodlade specifikationer tror jag Asus variant i Strix-utförandet är den som har fläskigast kylare och högst boost clock, alltså hastighet. Överklockar man själv spelar det ju inte skitstor roll. Den hade dessutom två anslutningar för PWM-fläktar om man vill ha chassifläkt som styrs i enlighet med grafikkortets temperatur utan att behöva jävlas med en mjukvara emellan - riktigt intressant idé tyckte jag.

Finns väl en estetisk aspekt också, och vilka varumärken man haft bra erfarenhet av garantier och sånt och där vet andra bättre än jag. Men jag läste mig till att Asus Strix-varianten såg mest intressant ut iaf, så den tänker jag köpa själv.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Satt och försökte läsa mig till exakt samma sak idag, det finns inte så mycket recensioner och sådär ute ännu. Jag köpte Asus Strix-version till slut. Men det är mest för att jag har ett GTX 980 i strixutförande och det kortet har varit ett absolut monster.

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Har du redan fått den?
Ledfråga: är den bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Om man tittar på renodlade specifikationer tror jag Asus variant i Strix-utförandet är den som har fläskigast kylare och högst boost clock, alltså hastighet. Överklockar man själv spelar det ju inte skitstor roll. Den hade dessutom två anslutningar för PWM-fläktar om man vill ha chassifläkt som styrs i enlighet med grafikkortets temperatur utan att behöva jävlas med en mjukvara emellan - riktigt intressant idé tyckte jag.

Finns väl en estetisk aspekt också, och vilka varumärken man haft bra erfarenhet av garantier och sånt och där vet andra bättre än jag. Men jag läste mig till att Asus Strix-varianten såg mest intressant ut iaf, så den tänker jag köpa själv.

Undvik asus, Deras support är överlägset sämst av alla tillverkare. EVGA har nog den bästa supporten.

Det har också visat sig att korten inte verkar klocka något bättre bara för du har en custom PCB eller liknande. Mitt tips är att sikta på det billigaste kortet med en bra kylare då du nog ändå kommer få upp dem till Strix nivå utan större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Undvik asus, Deras support är överlägset sämst av alla tillverkare. EVGA har nog den bästa supporten.

Fy fan? Tack, skall undersökas.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Karazhan: men om man skiter i support då och bara vill ha kortet sen fixar man resten själv så är Strix asus Nummer 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Undvik asus, Deras support är överlägset sämst av alla tillverkare. EVGA har nog den bästa supporten.

Nu vet jag inte om supporten skiljer sig mellan olika asus komponenter. Men tex nu när min asus skärm gick sönder så lämmnar de en ny vid dörren i utbyte mot den gamla utan kostnad för mig.

Det skulle jag kalla för gaska bra support, så de kan nog skilja sig från fall till fall..

Permalänk
Medlem

@Borf: Nej, det är leverans 14:e tyckte jag det stod.

Permalänk
Medlem

@Karazhan: Asus Strix är tredje billigast hos Inet.

Permalänk

Verkar stämma att korten inte klockar så väl, och även om de skulle göra det så får du inte ut så mycket extra av det. Personligen så gillar jag msi korten som har Twin frozr då den kylaren är extremt tyst. Blir nog en sån för mig denna gång.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Karazhan: Asus Strix är tredje billigast hos Inet.

Komplett hade tidigare ett kort från EVGA för 6500 kronor, de tog bort det då så många beställde det men något sådant skulle jag sikta på.

Det finns säkert bra historier om Asus support men fråga runt så blir det uppenbart att enormt många har problem med den och när det gäller en produkt för 7000 kronor så tänker inte jag chansa på att asus vägrar göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Nu vet jag inte om supporten skiljer sig mellan olika asus komponenter. Men tex nu när min asus skärm gick sönder så lämmnar de en ny vid dörren i utbyte mot den gamla utan kostnad för mig.

Det skulle jag kalla för gaska bra support, så de kan nog skilja sig från fall till fall..

har också haft mycket bra respons från asus supporten

har en beställning på ett asus strix själv

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Jag har haft urdåliga erfarenheter från Asus support, haft kontakt med dem i 3 olika ärenden över 3 år.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

EVGA <3

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Nu vet jag inte om supporten skiljer sig mellan olika asus komponenter. Men tex nu när min asus skärm gick sönder så lämmnar de en ny vid dörren i utbyte mot den gamla utan kostnad för mig.

Det skulle jag kalla för gaska bra support, så de kan nog skilja sig från fall till fall..

Jag tror det är i det närmaste standard för alla större märken på skärmar och TV-apparater i dagsläget. Man byter, eller lagar på plats.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Nu har många pratat ur från personliga intryck.
Jag är rätt säker på att när computex är över kommer sweC och resten av internet punga ut grafiktester.
Bästa är alltid siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Undvik asus, Deras support är överlägset sämst av alla tillverkare. EVGA har nog den bästa supporten.

Det har också visat sig att korten inte verkar klocka något bättre bara för du har en custom PCB eller liknande. Mitt tips är att sikta på det billigaste kortet med en bra kylare då du nog ändå kommer få upp dem till Strix nivå utan större problem

I Sverige är det viktigare att köpa från rätt återförsäljare snarare än ett märke som har internationell status. Det är absolut inga problem att köpa Asus-kort från bra återförsäljare som Inet, Komplett och Webhallen. Du får mest troligt bättre service från dessa ställen än du får från EVGA.

Asus kanske är skit om du läser på internationella sidor. Jag har också läst en hel del skräckhistorier om dem, men Asus Sverige har riktigt bra support. De är dessutom aktiv här på Sweclockers med egen avdelning i forumet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

I Sverige är det viktigare att köpa från rätt återförsäljare snarare än ett märke som har internationell status. Det är absolut inga problem att köpa Asus-kort från bra återförsäljare som Inet, Komplett och Webhallen. Du får mest troligt bättre service från dessa ställen än du får från EVGA.

Asus kanske är skit om du läser på internationella sidor. Jag har också läst en hel del skräckhistorier om dem, men Asus Sverige har riktigt bra support. De är dessutom aktiv här på Sweclockers med egen avdelning i forumet.

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av Asus sverige tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstroMeow:

...
Bästa är alltid siffror

Samt huruvida mycket coilwhine som förekommer...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Karazhan:

Jag har bara haft dåliga erfarenheter av Asus sverige tyvärr

Det är mycket tråkigt att höra. Vilka produkter har dina ärenden gällt?

Jag har sett på senare tid att det råder lite missförstånd kring vilka produkter som ASUS Nordic tar direkt och vilka som går via återförsäljare. Allt som _inte_ listas här går via ÅF: https://eu-rma.asus.com/pick_eu/s/

Grafikkort som diskuteras här går alltså via återförsäljare i Sverige. Givetvis kan man också ta sin bärbara dator eller skärm direkt till ÅF om hellre vill det

Skicka gärna ett ärendenr i ett PM, är intresserad av vad vi kan förbättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borf:

Är denna bra? https://www.komplett.se/product/890663/datorutrustning/grafik...
är den pålitlig? tänkte med vilket företag och sånt. vilken man ska sträva efter.

Sweclockers skrev en bra liten artikel om några tillgängliga kort här http://www.sweclockers.com/nyhet/22167-bilder-pa-geforce-gtx-...

Och här kan du läsa om MSI's kort, http://www.sweclockers.com/nyhet/22221-msi-visar-nya-kyllosni...

Permalänk
Hedersmedlem

@Borf *trådar sammanfogade*

Tänk på att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne, se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Samt huruvida mycket coilwhine som förekommer...

Påverkar ju inte prestandan.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Det finns redan två utförliga recensioner av MSI 1080 Gaming X och det har i båda två fått mycket goda omdömen. Tyst, svalt och inget coil whine. Och det throttlar heller ingenting i motsats till FE. Finns en utförlig recension av Asus 1080 Strix ROG och enligt den så är tyvärr det kortet lika högljutt som FE. MSI 1080 Gaming X verkar därmed vara det klart bästa alternativet av de recensioner som finns hittills.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är mycket tråkigt att höra. Vilka produkter har dina ärenden gällt?

Jag har sett på senare tid att det råder lite missförstånd kring vilka produkter som ASUS Nordic tar direkt och vilka som går via återförsäljare. Allt som _inte_ listas här går via ÅF: https://eu-rma.asus.com/pick_eu/s/

Grafikkort som diskuteras här går alltså via återförsäljare i Sverige. Givetvis kan man också ta sin bärbara dator eller skärm direkt till ÅF om hellre vill det

Skicka gärna ett ärendenr i ett PM, är intresserad av vad vi kan förbättra.

Vill notera att jag PMat och skrivit i Asus del av Swec men inte fått svar av någon, som sagt, Asus suppoirt är inte den bästa

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Karazhan:

Vill notera att jag PMat och skrivit i Asus del av Swec men inte fått svar av någon, som sagt, Asus suppoirt är inte den bästa

Ber om ursäkt för att jag missat ditt PM. Har svarat på det nu.