Bästa All-in-one-datorn för 8-12 000

Permalänk
Medlem

Bästa All-in-one-datorn för 8-12 000

Hej,

Pappa behöver en all-in-one-dator, eftersom den ska plockas fram och bort rätt ofta (och han vill inte ha en bärbar). Vi har kollat på fyra stycken än så länge, är det någon ni känner är bättre än någon annan? Budgeten från början var 8-10 000, så om det inte finns något som ger en rejäl prestandaskjuts över 10 000 så håller vi oss helst där.

Lenovo 700-24ISH - Nedsatt pris just nu. i7, DDR4 och hyfsat stor SSD.
ASUS Vivo AIO V230ICUT-BF034X - IPS-skärm, DDR3 och bara SSHD.
Lenovo S500z - Dyrare. i7 och DDR4, men ingen hårddisk, bara 192GB SSD.
HP 27-n102n - Vet inte riktigt vad det var vi såg i den här.

Det är mest mailande, skrivande och möjligtvis lite bildbehandling (inte prioriterat) som är aktuellt. Han har en kass dator nu cå nu vill han ha lite fart.

Har ni några åsikter? Det är lite halvbråttom att beställa.

Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Hej,

Pappa behöver en all-in-one-dator, eftersom den ska plockas fram och bort rätt ofta (och han vill inte ha en bärbar). Vi har kollat på fyra stycken än så länge, är det någon ni känner är bättre än någon annan? Budgeten från början var 8-10 000, så om det inte finns något som ger en rejäl prestandaskjuts över 10 000 så håller vi oss helst där.

Lenovo 700-24ISH - Nedsatt pris just nu. i7, DDR4 och hyfsat stor SSD.
ASUS Vivo AIO V230ICUT-BF034X - IPS-skärm, DDR3 och bara SSHD.
Lenovo S500z - Dyrare. i7 och DDR4, men ingen hårddisk, bara 192GB SSD.
HP 27-n102n - Vet inte riktigt vad det var vi såg i den här.

Det är mest mailande, skrivande och möjligtvis lite bildbehandling (inte prioriterat) som är aktuellt. Han har en kass dator nu cå nu vill han ha lite fart.

Har ni några åsikter? Det är lite halvbråttom att beställa.

Mvh

Tänk på att alla de här typerna är bara glorifierade laptops med en skärm, finns inga fördelar med det här gentemot en stationär dator med separat skärm
Likaså laptop har sina nackdelar, får man fråga varför det är just en AIO ni söker, har pappa begränsat med utrymme därhemma?

En stationär med separat skärm kan man ju alltid byta ut delar som går sönder på, laptops och AIO går det sällan nåt vidare eller öht att göra det på

Edit:
Hade tagit den första lenovon om det prompt måste vara en AIO maskin iaf, baserat på att han får en separat SSD och mekanisk disk och om han inte spelar så är det nog det vettigaste

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tänk på att alla de här typerna är bara glorifierade laptops med en skärm, finns inga fördelar med det här gentemot en stationär dator med separat skärm
Likaså laptop har sina nackdelar, får man fråga varför det är just en AIO ni söker, har pappa begränsat med utrymme därhemma?

En stationär med separat skärm kan man ju alltid byta ut delar som går sönder på, laptops och AIO går det sällan nåt vidare eller öht att göra det på

Edit:
Hade tagit den första lenovon om det prompt måste vara en AIO maskin iaf, baserat på att han får en separat SSD och mekanisk disk och om han inte spelar så är det nog det vettigaste

Han kommer behöva plocka undan allt ganska ofta, och då har AIO faktiskt en väldigt stor fördel mot stationärt.

Vi har väl främst tittat på de båda från Lenovo också, men är det någon större skillnad förutom grafikkortet?

Vad är skillnaden mellan I7-6500U och i7-6700?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

En Intel NUC som fästes bakom en skärm låter som en lösning.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seigmenn:

En Intel NUC som fästes bakom en skärm låter som en lösning.

Ger det bättre prestanda än de jag länkade till?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Han kommer behöva plocka undan allt ganska ofta, och då har AIO faktiskt en väldigt stor fördel mot stationärt.

Vi har väl främst tittat på de båda från Lenovo också, men är det någon större skillnad förutom grafikkortet?

Vad är skillnaden mellan I7-6500U och i7-6700?

Plocka undan ganska ofta, vad är skillnaden att bära väck en skärm och en stationär, bara 1 sak ytterligare att bära?^^

6500u är U prefixet att den är strömsnål och långsammare som resultat av det, sämre prestanda än en ren i7:a förstås men frågan är om din far behöver den extra prestandan?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Plocka undan ganska ofta, vad är skillnaden att bära väck en skärm och en stationär, bara 1 sak ytterligare att bära?^^

Två sladdar, en extra låda, tar extra plats på skrivbordet, tar extra plats undanställt. Blir ganska stor skillnad om man måste montera ner allt 3 gånger i veckan.

Skrivet av godspeed:

6500u är U prefixet att den är strömsnål och långsammare som resultat av det, sämre prestanda än en ren i7:a förstås men frågan är om din far behöver den extra prestandan?

Nej, men Lenovon med u:et var ju dessutom dyrare, så då känns det inte motiverat.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Vad är skillnaden mellan I7-6500U och i7-6700?

Prestandamässigt enormt stor skillnad. Det är på grund utav saker som detta Intel Core markeringen inte säger ett skit och man aldrig bör benämna enbart dem. En I7-6500U är rejält mycket klenare än en I3-6100. En I7-6700 presterar i runda slänger dubbelt så bra som en i3-6100 i program som kan tråda. Fördelen med U processorerna är väl att de drar mindre ström och är även lättare att kyla. Deras syfte är däremot bärbara datorer där strömförbrukning är viktigt eller i situationer där kylning är ett problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Två sladdar, en extra låda, tar extra plats på skrivbordet, tar extra plats undanställt. Blir ganska stor skillnad om man måste montera ner allt 3 gånger i veckan.

Nej, men Lenovon med u:et var ju dessutom dyrare, så då känns det inte motiverat.

Okej, jag ger mig, ni gör vilket ni känns bäst, riskerna med tappning och skador är bara större om man måste bära runt på en AIO framför en separat skärm vilket egentligen är det som gör att jag mest motsatte mig tanken bakom en AIO, men som sagt, du efterfrågade vilka maskiner av de du länkat som vore att föredra
Just pga separat SSD och en icke U cpu

Jag kanske skulle specificerat att det var denna jag menade, som du själv länkat till , den finner jag som bäst alternativ av de maskinerna

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/240088-l...

De flesta intel nuc har en U processor också, vilket ger sämre prestanda.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(