Permalänk
Medlem

Köpråd, gaming dator max 20K

Hej, jag tänkte köpa en ny gamingdator.

Jag tänkte inte köpa nya skärmar utan kör på 2 1920x1080 skärmar.

Spelar mest Dota2 och Overwatch i dagens läge men tänker att den ska klara singelplayer spel som kommer de närmsta åren på relativt höga inställningar.

Är berred att lägga 20k så jag tänker att det inte är någon mening med att vänta på 1070.

Hur ser det ut med GTX1080, är det värt att vänta ett tag på att alla olika tillverkares versioner är ut för att hitta det mest prisvärda?

Om det är lika bra att köpa nu så tar jag tacksamt imot köpvagnsråd på prylar som landar på typ 15-20k med ett chassi och allt som ska in i chassit, dvs allt utom skärmar, tangentbord mus o så. Även bara en ssd disk, behöver inget lagringsutrymme.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tittade lite vad andra hade fått för förslag i liknande prisgrupper, och efter några ändringar hamnade jag med denna varukorg

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9443826/

Någon som ser något misstag/skulle göra några förändringar?

Skulle kunna vänta i upp till två månader om det är något annat nytt trevligt som kommer eller om saker kommer bli billigare. Men jag anar att det är ganska optimal tid att investera i en ny dator?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vet inte men jag körde på asus z170 gaming pro och 16gb 3000mhz ram. Men det erbjudandet byttes nu mot ett annat asus moderkort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Hmm okej, hur mycket gör klockfrekvensen på ram egentligen, är det kanske värt att kolla på högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grandin:

Hmm okej, hur mycket gör klockfrekvensen på ram egentligen, är det kanske värt att kolla på högre?

Läste att sweet spot är 2400~2666. Efter det blir det marginellt på spel.

Annars är det bra med fetare fart om man kör med winrar o 7zip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Okej, man tjänar ju inte jättemycket på paketet, kanske värt att byta moderkort och ram, helt okunnig dock, så ingen anning till vad? =/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Okej tack!

En kompis påstod att tredjeparts 1080 kommer gå ner med typ en tusenlapp om en månad eller så. Någon som vet om det stämmer?

Känns okej att vänta en månad för 1k då det ändå är sommar=)

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på om ryktet om svårtillgänglighet stämmer för som tredje tillverkare med ett kort som ingen har hade jag ALDRIG sålt för 1000kr mindre än alla andra tillverkare. Hade inte räknat med det.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

Okej, Tack så mycket för all hjälp.

Min ändrade kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9444237/

Insåg att jag får windows10 educational från universitetet så ingen mening att köpa windows, så då kändes ihopbygget också onödigt.

Men prylarna i kundvagnen ser okej ut tillsammans? så sjukt nojjig varje gång jag ska köpa dator =D

Än en gång tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ser läckert ut 😊

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD