Ang att baka moderkort och grafikkort i ugn.

Permalänk
Medlem

Ang att baka moderkort och grafikkort i ugn.

Jag har ett par defekta moderkort och grafikkort jag tänkte att jag skulle blåsa liv i.

Är dock lite rädd för att smutsa ner min ugn med diverse otrevligheter som flamskyddsmedel osv, jag tänkte då:
Hade det fungerat om man lindade in korten lufttätt i aliminium-folie?

Tänker att det borde gå, men jag antar att det ändrar tiden och temperaturen som korten ska vara inne i ugnen?
Har ni några goda råd?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Skrivet av antonbj:

Jag har ett par defekta moderkort och grafikkort jag tänkte att jag skulle blåsa liv i.

Är dock lite rädd för att smutsa ner min ugn med diverse otrevligheter som flamskyddsmedel osv, jag tänkte då:
Hade det fungerat om man lindade in korten lufttätt i aliminium-folie?

Tänker att det borde gå, men jag antar att det ändrar tiden och temperaturen som korten ska vara inne i ugnen?
Har ni några goda råd?

Bara vädra ur ugnen ordentligt efteråt för det luktar allt annat än gott när man bakat hårdvara men det är inget som sitter kvar och luktar illa i fortsättningen efter du vädrat ur.

Permalänk
Medlem

@lanbonden:

Nu var ju inte frågan om det luktar illa eller inte. Utan om värmen frigör ohälsosamma kemikalier som sedan blir kvar i ugnen och sen i maten. Hade det bara varit ett enda grafikkort hade jag kanske inte brytt mig så mycket, men i detta fall är det plural.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Bakplåtspapper är isåfall bättre än folie.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skippa att kasta hårdvaran i ugnen, det är i bästa fall en väldigt temporär lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lufttätt lär det aldrig bli hur du än gör. Kommunens återvinningsstation är ett bra alternativ om du vill slippa otrevligheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Lufttätt lär det aldrig bli hur du än gör. Kommunens återvinningsstation är ett bra alternativ om du vill slippa otrevligheter.

Kanske inte 100%, men bör gå att få det hyfsat tätt med bakplåtspapper som nämndes här ovan.

Dem har någon form av ugn där menar du?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Vad jag sett så är rekommendationen att slänga ungen efter en bakning.
Själv blev jag lite yr av lukten så bra lär det inte vara.
Tror inte det är nån risk att få nått bestående i ugnen då det är så pass låg temperatur, så bara att skrubba ur den ordentligt borde räcka.
Om man vill vara säker och inte bara slänga alla kort så kan man ju alltid skaffa en camping ugn och köra det utomhus. Naken med gasmask för grannarnas skull också kanske?

Permalänk

vet inte såg någon stans på tuben någon hårdvarukille som snackade om att "bakning" är bullshit iaf av den anledningen som linustech m.f. anger dvs att det smälter om lödningarna.

och hade själv funderat på det innan jag såg videon därför jag tror att hans argument är legit då de fläst lödtenner jag använt har en smältpunkt på ca 250°c det som kommer från fabriken på kretskort brukar vara betydligt mer svårsmällt och kräva en del värmande med lödkolven för att smälta och bakningen ska göras på 175-200°c nånting vilket i mitt huvud iaf inte får ihop matten riktigt.

hittade klippet
https://youtu.be/E9aZZxNptp0

här är linustech´s svar på videon
https://youtu.be/Shn7LdIrViQ

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Han gjorde senare en colaboration med Linus Tech tips som har videon han blev sur på. Där han visade hur man faktiskt reparerade saker (ligger på Linus kanal) och han släppte senare en video efter han umgåtts med Linus.

Men till ts. Detta är en temporär lösning och om du verkligen vill göra det så finns ett alternativ utan ugn. Linda in i aluminiumfolie och värm med värmepistol

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14