Köpa nytt med Intel 1150+DDR4 eller uppgradera befintligt kit? Budget 10-11k

Permalänk
Medlem

Köpa nytt med Intel 1150+DDR4 eller uppgradera befintligt kit? Budget 10-11k

Hej,
Jag tänkte passa på att köpa varsin dator till mig o sambon då de börjar få ett par år på nacken. Budgeten är per dator så totalt 20-22k.
Bådas datorer är snarlika så jag skriver bara min i korthet, sambon har 1600Mhz RAM istället:
Intel i5-3450
16GB DDR3 1333Mhz
Nvidia Geforce GTX 650

Vi spelar främst Path of Exile + Fallout-serien med mods. Dock så springer man ju iväg och prövar nya saker varje steamrea.

Instinktivt känner jag att det borde räcka med att uppgradera grafikkortet till ett nyare, vänta ett år till och sedan köpa lite värre datorer för mer pengar. Men det är där jag behöver hjälp, är det värt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort nu och vänta eller ska vi hoppa upp till nya generationen CPU+RAM på en gång?

Om jag bara ska köpa nytt grafikkort var tanken ett ASUS GeForce GTX 950 2GB STRIX DC2 OC

Annars har jag plockat följande från Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9444794/

Vad tycker ni som kan?

Permalänk
Medlem

@Atrixiex:

Att köpa ett nytt 970 just nu är inte att rekommendera.
för lite över 3k släpper AMD 490x som ska prestera som ett 980 TI så jag hade väntat då releasen ryktas komma i slutet av juni.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22049-rykte-radeon-r9-490x-l...

Är det ett 970 du vill ha ändå så köp ett begagnat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Men du rekommenderar att köpa nytt istället för att uppgradera GPU på befintligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atrixiex:

@hakd: Men du rekommenderar att köpa nytt istället för att uppgradera GPU på befintligt?

Gör det enkelt för dig själv, köp din GPU först så märker du om din cpu flaskhalsar dina spel..
Om så är fallet så kan du ju i så fall välja att uppgradera resten med, annars inte

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atrixiex:

@hakd: Men du rekommenderar att köpa nytt istället för att uppgradera GPU på befintligt?

Förslag: Eftersom du redan har 2 datorer och kanske kan återanvända dessa chassi, beställ de övriga delarna och montera själv. Du skulle spara ca 1500/dator.

Permalänk
Avstängd

@Atrixiex: mITX moderkort och ATX chassi rimmar dåligt, även ett 750w nätaggregat är i överkant. Med dagens strömsnåla datorkomponenter duger ett 550w.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atrixiex:

@hakd: Men du rekommenderar att köpa nytt istället för att uppgradera GPU på befintligt?

Jag rekommenderar helt klart att vänta tills AMD RX480 är släppt och skaffa ett sånt vardera.

CPU m.m. ni har nu i övrigt funkar nog ett tag till även om de inte är K-modellen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@hakd:
Det är en väldigt bra tanke och eftersom vi ändå väntar på att grafikkorten skall släppas så blir det nog så.
@bosteed:
Tanken var att ha kvar de gamla datorerna som reserv/skänka till familjemedlemmar för att uppmuntra deras spelande så därav nya chassin.
Jag har inte handlat av Inet på ganska länge men om det räcker med en st montering för båda datorerna köper jag av dem. Blir det en per dator så blir det att montera själv.
@Peppar2014:
Jag har justerat moderkortet, tyvärr fanns det inget kit som hade i5 6600k så det blev lösa komponenter. Har även bytt nätaggregatet till ett 600W.
@blackeagle:
Jo, hakd sade samma sak. Det blir nog så.

Ny lista på dator, dock kommer det att bli att vi köper nya AMD RX480 när det släpps och köper det andra i efterhand/vid behov.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9450544/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Atrixiex:

Att köpa ett nytt 970 just nu är inte att rekommendera.
för lite över 3k släpper AMD 490x som ska prestera som ett 980 TI så jag hade väntat då releasen ryktas komma i slutet av juni.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22049-rykte-radeon-r9-490x-l...

Är det ett 970 du vill ha ändå så köp ett begagnat.

Det där är gamla rykten.
RX480 (Polaris 10) ryktas släppas i slutet av juni för 199 dollar (4GB) och 229 dollar (8GB). Prestandan verkar bli över 980 men under 980 Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?