Uppgradering utav min nuvarande dator!

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav min nuvarande dator!

Hejsan!

Har länge endast spelat CS:GO på låg upplösning osv så har aldrig haft några problem med denna datorn. Men nu har jag börjat lira Overwatch som kräver lite mer. Spelet flyter på bra men kylningen är totalt värdelös, datorn krashar några gånger pga överhettning, ligger på 50°C i alla fall. Är även sugen på att kanske börja streama så skulle vela uppgradera datorn så det är möjligt.

Min nuvarande dator:

1TB Western Digital Caviar Green
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Vit
Intel Core i5 3570K 3,4 GHz (Ivy Bridge)
MSI Z77A-G43 ATX
PowerColor Radeon HD7870 2048MB Ghz Edition (V2)
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
XFX Core Edition 550W 80+ Bronze

Hur mycket skulle jag behöva byta ut för att den skulle fungera bra till streaming tror ni? Annars så kanske jag bara uppgraderar med ett par fläktar för att undvika överhettningsproblemet.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

50 grader är ingenting så att den överhettar har jag svårt att tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

50 grader är ingenting så att den överhettar har jag svårt att tro på.

Aaah då kanske den är varmare. Ska kolla, trodde bara att det var 50 grader men var inte säker

Permalänk
Medlem

Kom upp i 60 grader nu. Men den har inte stängts av pga överhettning på ett tag nu. Men jag antar att det är det när det väl händer. Händer när jag spelar en stund på högre upplösningar osv.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att bara uppgradera med ett ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC? Skulle det fungera bra eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog också börjat med grafikkort i ditt fall. Dock är det ingen bra idé att köpa ett 970 just nu eftersom 1070 är så nära och redan har visat sig skåpa ut 970 rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om datorn faktiskt överhettar så bör du fixa det problemet först, för det finns ingen anledning till att din dator ska ha värmeproblem med de komponenterna. 60°C är inget konstigt med den CPUn och kylaren, du måste upp mot 80-90°C för att processorn ska få riktiga problem. Belasta processorn ordentligt, t.ex. med Prime95 och kolla vad den faktiskt kommer upp i.

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet, vilket kort är värt att köpa med min nuvarande setup?

Skrivet av Andreaz1:

Jag hade nog också börjat med grafikkort i ditt fall. Dock är det ingen bra idé att köpa ett 970 just nu eftersom 1070 är så nära och redan har visat sig skåpa ut 970 rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Har som sagt problem med mitt grafikkort och funderar på om jag kan köpa ett nytt för att förlänga livstiden. Vilket grafikkort är tillräkligt bra men som inte gör resten av min rigg till en flaskhals?

Rigg nedan.

Tack på förhand!

Visa signatur

\\System: Chassi: Antec Performance One P183 // PSU: Corsair HX 1000W 80+ // Grafik: Sparkle GeForce GTX 470 1280MB // HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // SSD-OS: Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB // SSD: Samsung 830 Series 120GB // Mobo: Gigabyte GA-P55A-UD4 // RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1333Mhz// CPU: Intel Core i5 760, 2.8GHz // Kylning: Noctua NH-U12P SE2 // 4x Nexus 120mm \\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag hade nog också börjat med grafikkort i ditt fall. Dock är det ingen bra idé att köpa ett 970 just nu eftersom 1070 är så nära och redan har visat sig skåpa ut 970 rejält.

Skickades från m.sweclockers.com

Aah okej! Då blir det väl att vänta på det istället!

Skrivet av perost:

Om datorn faktiskt överhettar så bör du fixa det problemet först, för det finns ingen anledning till att din dator ska ha värmeproblem med de komponenterna. 60°C är inget konstigt med den CPUn och kylaren, du måste upp mot 80-90°C för att processorn ska få riktiga problem. Belasta processorn ordentligt, t.ex. med Prime95 och kolla vad den faktiskt kommer upp i.

Håller på att testa just nu. Varit igång i kanske 15 minuter och är uppe i 60-67 grader. Men det bör väl vara överhettning som gör att min dator kraschar när jag spelar. För det händer bara på högra upplösningar och grafikinställningar, sänker jag däremot så har jag inga problem. Samma gäller när jag lirar CS:GO, kör jag lite bättre settings så kraschar datorn också.

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor som snurrar i 4.4ghz med en Coolermaster 212 och den ligger på ca 70 grader när jag lirar.

Mitt tips är att byta kylare, klocka processorn och antingen köpa ett begagnat grafikkort eller vänta på nya generationen.

Jag kör med ett 970 och kan hålla mellan 120-150 fps i Overwatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne9108:

Jag har samma processor som snurrar i 4.4ghz med en Coolermaster 212 och den ligger på ca 70 grader när jag lirar.

Mitt tips är att byta kylare, klocka processorn och antingen köpa ett begagnat grafikkort eller vänta på nya generationen.

Jag kör med ett 970 och kan hålla mellan 120-150 fps i Overwatch.

Jag kör just nu på Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 som kylare till processorn. Stor skillnad på den och Coolermaster 212?

Har aldrig klockat något förr men antar att det är ganska så enkelt och inte mycket som kan gå fel.

Blir att köpa 1070 när det kommer ut.

Vad lirar du med för settings då?

Permalänk
Medlem

Men måste det vara CPU som blir överhettad för att datorn ska krascha? Kan det inte vara grafikkortet? Hört att PowerColor Radeon HD7870 2048MB Ghz Edition (V2) blev ganska varmt osv innan jag köpte det för ett bra tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Men måste det vara CPU som blir överhettad för att datorn ska krascha? Kan det inte vara grafikkortet? Hört att PowerColor Radeon HD7870 2048MB Ghz Edition (V2) blev ganska varmt osv innan jag köpte det för ett bra tag sen

Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturerna efter någon timmas spelande/benchmark!

Det du kan göra ifall det är processorn som överhettar är att du monterar om kylaren och byter kylpasta i samma veva

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Aah okej! Då blir det väl att vänta på det istället!

Håller på att testa just nu. Varit igång i kanske 15 minuter och är uppe i 60-67 grader. Men det bör väl vara överhettning som gör att min dator kraschar när jag spelar. För det händer bara på högra upplösningar och grafikinställningar, sänker jag däremot så har jag inga problem. Samma gäller när jag lirar CS:GO, kör jag lite bättre settings så kraschar datorn också.

Baserat på vad du skriver här skulle jag snarare tro att ditt nätagg gör att datorn krashar.
När du höjer grafikinställningar och kör högre upplösning så är det grafikkortet du sätter press på som i sin tur kräver mer från nätagget, pressas grafikkortet för hårt resulterar det ofta bara i att grafikdrivrutinen krashar eller så får du en blåskärm.
Pallar inte nätagget med oavsett om det är för klent eller om det är på väg att dö så stängs datorn av.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@MANDER:
Missade att du inte hade stock kylaren. Om det är dåliga temps kan du testa montera om den med ny pasta vilket kan hjälpa lite. Jag kör på "ultra" i 1080p men allt är inte ultra utan det är optimerat efter GeforceExperience, så lite skuggor osv är neddraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Ladda ner HWMonitor och kolla temperaturerna efter någon timmas spelande/benchmark!

Det du kan göra ifall det är processorn som överhettar är att du monterar om kylaren och byter kylpasta i samma veva

Har kollat temperaturen med HWMonitor, kommer upp till runt 50-55 grader på grafikkortet. Men då testade jag bara med medium inställningar och lite practice mode. Brukar dö annars efter ett tag spelande men svårt att se exakta grader när datorn kraschar. Men ska försöka hålla lite mer koll idag när jag spelar.

Skrivet av TiasE:

Baserat på vad du skriver här skulle jag snarare tro att ditt nätagg gör att datorn krashar.
När du höjer grafikinställningar och kör högre upplösning så är det grafikkortet du sätter press på som i sin tur kräver mer från nätagget, pressas grafikkortet för hårt resulterar det ofta bara i att grafikdrivrutinen krashar eller så får du en blåskärm.
Pallar inte nätagget med oavsett om det är för klent eller om det är på väg att dö så stängs datorn av.

Okej, då är det kanske det. Men borde det vara några problem med ett XFX Core Edition 550W 80+ Bronze till ett PowerColor Radeon HD7870 2048MB Ghz Edition (V2)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne9108:

@MANDER:
Missade att du inte hade stock kylaren. Om det är dåliga temps kan du testa montera om den med ny pasta vilket kan hjälpa lite. Jag kör på "ultra" i 1080p men allt är inte ultra utan det är optimerat efter GeforceExperience, så lite skuggor osv är neddraget.

Okej, får testa att montera om den också! Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Okej, då är det kanske det. Men borde det vara några problem med ett XFX Core Edition 550W 80+ Bronze till ett PowerColor Radeon HD7870 2048MB Ghz Edition (V2)?

Normalt sett nej, men det kan ju vara skadat.
Låter iaf inte som att det är överhettning av CPU som orsakar dina krasher, men kan ju även vara grafikkortet, ser inget i tråden om HUR dina krasher visar sig, dör datorn, är det spelen som krashar, får du blåskärm, svartskärm?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Normalt sett nej, men det kan ju vara skadat.
Låter iaf inte som att det är överhettning av CPU som orsakar dina krasher, men kan ju även vara grafikkortet, ser inget i tråden om HUR dina krasher visar sig, dör datorn, är det spelen som krashar, får du blåskärm, svartskärm?

Den hänger sig och skärmen blir helt svart. Det senaste ljudet som var kvar hänger sig typ, fryser och man hör det hela tiden medan skärmen är svart och man kan inte göra något förutom att starta om den. Vettefan om det var bra förklarat men vet inte hur jag ska förklara det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Den hänger sig och skärmen blir helt svart. Det senaste ljudet som var kvar hänger sig typ, fryser och man hör det hela tiden medan skärmen är svart och man kan inte göra något förutom att starta om den. Vettefan om det var bra förklarat men vet inte hur jag ska förklara det annars.

Då är det gissningsvis grafikkortet även om det inte måste vara överhettning av detta. Så nytt grafikkort borde göra susen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då är det gissningsvis grafikkortet även om det inte måste vara överhettning av detta. Så nytt grafikkort borde göra susen.

Okej! Då väntar jag på 1070, kan ju fortfarande spela i lägre upplösning och grafik än så länge. Nätagget borde väl klara av ett 1070 också om det nu inte är något fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MANDER:

Okej! Då väntar jag på 1070, kan ju fortfarande spela i lägre upplösning och grafik än så länge. Nätagget borde väl klara av ett 1070 också om det nu inte är något fel på det?

Det ska räcka och även ge lite utrymme för lättare överklockning om så önskas.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det ska räcka och även ge lite utrymme för lättare överklockning om så önskas.

Okej kanon! Ska försöka ge mig på att överklocka processorn nu! Heja mig! =D

Permalänk
Medlem

En liten snabb fråga bara för er mer kunniga. Börjat kolla på detta med överklockning nu, läser på lite osv. Så skulle bara se med CPU-Z vad allt låg på nu och märkte att Core Speed hoppar runt. Är det normalt eller något som är galet?

Permalänk
Medlem

Så, har nu slängt ihop en liten uppdateringskundvagn

Tycker ni att det ser bra ut? Tycker ni att man ska köra på 1070, eller är det mer prisvärt med ett 970 om man kan hitta ett billigare? Ganska stor prisskillnad ändå.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9456251/