Ducky gör miniräknare med Cherry MX RGB

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

@warmerspy: SSsshh ge inte tillverkarna några dåliga idéer. Vi behöver absolut inte fler RGB leds på varenda pryl

Jo då RGB på allt till och med hunden.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den här kan inte stå sig mot en riktig miniräknare som TI-84 Plus serien, TI-Nspire serien eller HP Prime.

Det är en riktig miniräknare, däremot ingen grafräknare.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Undrar om jag är ensam att tycka rgb är negativt. I teorin så alstrar det onödig värme. Samma sak på gpu mobo och allt annat. Inget för mig.

Då är LED-belysning, tangentbord och datorer överhuvudtaget negativt eftersom det alstrar onödig värme. Tangentbordsbelysning är en smaksak där kostnaderna avgör; vill man inte ha det väljer man bort det och det blir således alltid en positiv effekt som mångdubbelt överväger den negativa.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Det är för varmt för att vara första April.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Då är LED-belysning, tangentbord och datorer överhuvudtaget negativt eftersom det alstrar onödig värme. Tangentbordsbelysning är en smaksak där kostnaderna avgör; vill man inte ha det väljer man bort det och det blir således alltid en positiv effekt som mångdubbelt överväger den negativa.

Tror du missförstod mig. Ser ingen nytta i ljusfunktionen när det intehjälper huvudfunktionen. Ett mobo får ju inte mer portar eller pci-kanaler för det är belyst. Skulle således föredra ifall kostnaden och energi förbrukningen allokerades till något som gav nytta. Vilket jag inte tycker belysning i ett stängt chassi gör.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Tror att ducky gjorde en miss med att göra en miniräknare av den. Tror som många andra att den är rätt svårsåld som just miniräknare. Jag (och säkerligen en hel del till) uppskattar däremot flera lösa numpads för att föra tangentbordet närmare musen/musmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tror att ducky gjorde en miss med att göra en miniräknare av den. Tror som många andra att den är rätt svårsåld som just miniräknare. Jag (och säkerligen en hel del till) uppskattar däremot flera lösa numpads för att föra tangentbordet närmare musen/musmattan.

http://i.imgur.com/XETx213.jpg

Har aldrig riktigt tänkt i dom banorna tidigare men det är väldigt sällan man använder knapparna till höger om enter. Nästa tangentbord blir nog ett utan och som du har gjort, köpa till en separat numpad att ha på högersidan.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tror du missförstod mig. Ser ingen nytta i ljusfunktionen när det intehjälper huvudfunktionen. Ett mobo får ju inte mer portar eller pci-kanaler för det är belyst. Skulle således föredra ifall kostnaden och energi förbrukningen allokerades till något som gav nytta. Vilket jag inte tycker belysning i ett stängt chassi gör.

Naturligtvis gör extra LED-lampor ingen "nytta", eftersom själva grejen handlar om estetik. Vill man ha belysningen aktiverar man den, annars behöver man inte. Vill man att den ska synas installerar man plexiglas, annars behöver man inte. Det är helt enkelt ingen anledning att bojkotta en funktion som användaren själv kan styra över, även om det är lite av en trend att "hata" allt som lyser här på Swec.

Att belysningen drar c:a 0.0000001mW i avstängt läge är ju naturligtvis priset man får betala för att den finns där, precis som med överflödiga USB-portar, PCI-kanaler, fläktar etcetera. Använder du alltid varenda kontakt på ditt moderkort, och behöver du allt du har kopplat in?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tror att ducky gjorde en miss med att göra en miniräknare av den. Tror som många andra att den är rätt svårsåld som just miniräknare. Jag (och säkerligen en hel del till) uppskattar däremot flera lösa numpads för att föra tangentbordet närmare musen/musmattan.

http://i.imgur.com/XETx213.jpg

Har också en sådan Filco Tenkeypad till en dator.
Har ett tenkeyless tangentbord till den datorn och ibland saknade jag verkligen numpad delen.
Gick att hitta lösa numpads på typ Kjell och Co och diverse andra ställen. Att hitta någon med bra kvalitet var det värre med.
Hittade till slut sån Filco tenkeypad, om jag inte minns fel så var det på Ebay och någon säljare från Japan.
Blev nog över femhundringen tot inkl frakt.

Lyckas Ducky göra dessa med bra kvalité, hyfsad tillgång och ett pris under 500kr så hade en sådan här varit ett bättre köp.
För egen del behövde jag en för ett år sen och det kan Ducky inte uppfylla, även om den skulle kosta under 200kr som en del här i tråden sagt att de skulle köpa den för.
Filcon var lite svår att få tag på och lite dyr. Annars är det bra kvalité och den använder Cherry MX brown switches.

Angående att den kan användas som miniräknare är det väl mest en prisfråga. Om priset skulle vara ungefär samma för en ren numpad som för en kombinerad miniräknare/numpad så ser jag inte det som en nackdel att den även kan användas som miniräknare.
Däremot tror jag inte att den kommer kosta under 200kr (ens om den bara varit numpad). Med mekaniska brytare så riktar den sig troligtvis mot folk som inte är speciellt priskänsliga och/eller verkligen vill ha en bra numpad.
Men någonstans runt femhundringen så börjar det bli en fråga om man inte bara ska köpa ett nytt mekaniskt tangentbord med numpad istället (imho).

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tror att ducky gjorde en miss med att göra en miniräknare av den. Tror som många andra att den är rätt svårsåld som just miniräknare. Jag (och säkerligen en hel del till) uppskattar däremot flera lösa numpads för att föra tangentbordet närmare musen/musmattan.

http://i.imgur.com/XETx213.jpg

Var köpte du ditt numpad ifrån Filco, och finns den med bruna eller clears?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var köpte du ditt numpad ifrån Filco, och finns den med bruna eller clears?

Jag köpte den på marknaden här faktiskt, mx browns är det enda jag vet. Topre har också gjort en - båda kostar väl runt 1000kr på eBay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att separate numpads som den ifrån Filco, eller som denna ifrån Ducky, inte följer normal numpadstandard på layouten. Blir mycket svårare att byta ut tangenterna emot PBT eller andra customvarianter då. Idoti det här med dubbelnollan som Ducky/Filco kör med (fast bara på deras lösa numpad - inte på deras vanliga inbyggda)!

Hade skippat sådana dumheter så hade helt klart blivit ett köp för min del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/