Permalänk
Medlem

Vilken corsair aio till en 980ti

Fick tag på ett begangnad MSI 980ti referens kort. Har aldrig haft ett referens kort, men dom sägs vara högljudda samt när MSI har samma garanti villkor som evga. Man får byta kylare utan att garantin blåser. I och med detta kommer den att utrustas med en aio från corsair och endast corsair för deras "leak garanti"

Ett Corsair HG10 bracket kommer på kortet, ifall nån har använt den så dela gärna erfarenhet.

Men hur kraftig aio behövs för kortet? Är en h55 tillräckligt, att den går upp till en mid 70 gör mig inget.
Vill att kortet går så tyst som möjligt, i detta fall skulle jag vilja veta ifall pump ljudet skiljer sig från varandra i serien, vilken är den tystaste? Fläkten kommer att bytas till en av mina Be quite.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att prova kortet först?
Ställ in en egen fläktkurva och pressa det.

Finns filmer på youtube om just detta samt om du kollar upp hybridkylarna så kan du se vilka dom har använt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag körde med H55 på mitt 980ti, hade Noctua NF-F12 på den låg ca 65 grader med lågt inställd fläkt och pumpen lät inte mer än någon annan aio jag haft.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

This

Corsair H90 med dubbla Bitfenix 140mm
works for me

idle 29
load gaming - The Division 50 grader

Kumbuster (MSI afterburner) 47 grader

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

kortet kommer att testas med stock kylaren helt klart. Samt så lägger jag en chassi fläkt några cm från kortet för maximalt luftflöde.

När man läser på nätet så får man en förväntning av en damsugare skulle sättas i datorn, fast vissa säger på stock clocks så är dom inte så farliga.

Planen är att köra med kortet tills 1080ti, hade planerat på en 1080 först. Men pris/prestanda jämfört med ett begangnat 980ti så var den inte värt det.

Nice att man fick veta att den billigaste aio är mer än tillräckligt, så blir att hålla ögonen öppna för en begangnat eller vänta på nå bra rabatt tills vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

This

http://i.imgur.com/4hVx7Yn.jpg

Corsair H90 med dubbla Bitfenix 140mm
works for me

idle 29
load gaming - The Division 50 grader

Kumbuster (MSI afterburner) 47 grader

Hur fäste kylflänsarna för vram? Hålls dom med thermal pads, eller måste det limmas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Hur fäste kylflänsarna för vram? Hålls dom med thermal pads, eller måste det limmas?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/5322225/varmeledande-dubbelhaftad...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@kettu92: Faktiskt väldigt jobbig
Det skulle värmas upp och limmat väldigt fast...Men det gör det aldrig. Nudda de så lossna och ramla!
Kanske den tejpen som visas på inlägget skulle jag investera i..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@darrenj Detta skrämmer mig lite, ifall nån skulle lossna och kortsluta kortet eller överhetta modulen.
Samt tanken på vatten läkage söndrar största delen av komponenterna har börjat srämma mig också.. Fast chansen är liten så är jag den paranoida personen

Så tror jag kommer att lämna på den säkra sidan med orginal kylaren. Ifall den stör mig alltför mycket kan jag alltid ersätta min halv söndriga g35 med någon ljud isolerande headset.

I surfandet är referens kylaren helt superb, tystare än min 380 strix som inte kunde köra passivt utan att tempen steg till 70.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

@kettu92: NEJ NEJ
Ingen kortslutning, överhettning eller läckage . Bara irriterande. Det kan fastna i fläkten när den snurra OCH SEN har du ett problem..
Jag är väldigt nöjd..
Jag är mest orolig för VRAM chipset som behöver koppar kylflans. Enligt nVidia tål dem 90 grader!!!
När man ta bort original kylaren, ta man bort dessutom mellanplåten som täcka över och kyla VRM och VRAM chips, då behöver man kylflans. Men lösning finns över allt.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@kettu92: NEJ NEJ
Ingen kortslutning, överhettning eller läckage . Bara irriterande. Det kan fastna i fläkten när den snurra OCH SEN har du ett problem..
Jag är väldigt nöjd..
Jag är mest orolig för VRAM chipset som behöver koppar kylflans. Enligt nVidia tål dem 90 grader!!!
När man ta bort original kylaren, ta man bort dessutom mellanplåten som täcka över och kyla VRM och VRAM chips, då behöver man kylflans. Men lösning finns över allt.

Med en Corsair HG10 behöver du inte tänka på kylningen till vrm och minne för den har samma bottenplatta som originalkylaren bara att kyldelen till gpun är borttagen och har fäste för en aio kylare, Kraken G10 kräver det dock som du säger att du har kylning till vrm, sen är det lite olika vilket kort du har med om du har en lös kylplatta eller en som sitter fast i kylaren.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kettu92:

Fick tag på ett begangnad MSI 980ti referens kort. Har aldrig haft ett referens kort, men dom sägs vara högljudda samt när MSI har samma garanti villkor som evga. Man får byta kylare utan att garantin blåser. I och med detta kommer den att utrustas med en aio från corsair och endast corsair för deras "leak garanti"

Ett Corsair HG10 bracket kommer på kortet, ifall nån har använt den så dela gärna erfarenhet.

Men hur kraftig aio behövs för kortet? Är en h55 tillräckligt, att den går upp till en mid 70 gör mig inget.
Vill att kortet går så tyst som möjligt, i detta fall skulle jag vilja veta ifall pump ljudet skiljer sig från varandra i serien, vilken är den tystaste? Fläkten kommer att bytas till en av mina Be quite.

Nej!

HG10 har varit ett extremt misslyckande från första stund. PCB som blir böjd, skruvar som går sönder, dålig kylning. Satsa istället på en EVGA Hybrid kylare. den var extremt lätt att montera och håller sig runt 50-53c i Witcher 3 1440p Ultra. EVGA hybrid är också AIO. Kolla på Corsairs support forum så får du se den mindre än nådiga kritiken. Att det fungerar väl är undantagsfall.

Permalänk
Medlem

Läst att HG10 skulle komma med ny revision som skulle lösa dom problemen. Vet dock inte hur det blev.

Men i min ivrighet hann jag köpa 1.5 månader gammal H110i GTX, den får åka i hyllan tills jag kommer fram ifall jag byter eller ej..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kettu92:

Läst att HG10 skulle komma med ny revision som skulle lösa dom problemen. Vet dock inte hur det blev.

Men i min ivrighet hann jag köpa 1.5 månader gammal H110i GTX, den får åka i hyllan tills jag kommer fram ifall jag byter eller ej..

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar om det inte är rev. 2 eller rent av rev. 3 nu. Först så kunde den inte monteras korrekt, sedan gick skruvar sönder etc. Vad gäller chassin så gör dom ett bra jobb men jag hade personligen inte använt HG10. Dock så har du ju en kompetent kylare till CPU om inget annat

Permalänk
Medlem

En sålänge leva jag vidare med min full vattenkyla, koppar flansad 980ti modd. >Helt nöjd.. jag älska att pilla,..

När jag köpa en 1080 kommer gör samma sak...

https://drive.google.com/folderview?id=0B0giiHxo-C34YndQREhtL...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

jaa, nästan det roligaste med dator är ju att bygga den ;P

att modda komponenter är skojj, tills nått pajar. Pajade en gtx 970 förra året då jag byggde en custom loop. Den höll 1 månad sen fick den nå vram fel, vet inte om ja spände skruvarna för hårt, eller lade fel storlek thermal pads på fel ställe, eller annars faila bara. Hur som helst var det inte vatten läcka. ;P

Du kan ju pröva custon loop ifall intresse finns, en liten djungel tillförst. Men ändå rätt simpellt i slutändan. Mycket skojj att bygga

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2