Permalänk
Medlem

Vad behövs bytas ut?

Vad behövs bytas ut!?

Jag och ett par kompisar har det eviga kriget efter att kunna prestera bäst i spel och laddningstider.
Återigen har jag börjat halka efter och känner att det är dags för en uppgradering.

Jag har dessvärre svårt att övgöra vad det är som behöver bytas ut i min nuvarande gaming dator och vädjar därför om lite hjälp.
Mitt internet är telia 100/100 fiber och inget fel på utan det är snarare Lan spelen jag fokuserar på.

Lite spel som jag spelar i nuvarande stund.

Warhammer Total War
Dota 2
Arma 3
Heroes 7
osv.
------------------------------------------------

Min nuvarande burk:

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
Moderkort: M5A987 LE Asus
Processor: AMD FX 8350-Eight Core 4ghz
Grafikort: Geforce 770 Gtx
Ram: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB
SSD: (Operativsystem only) Crucial BX100 250GB SATA SSD 2.5” 7mm
Hårdisk: (Intern) WD Intern Hårddisk Green 3TB (IntelliPower / 64MB Cache / WD30EZRX)

------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@Atharol:

Var är det du känner att du främst vill öka prestandan? Laddningstid? fps på lägsta inställningar? Eller fps på ultra?

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för snabbt svar.

Hej! Tack för snabbt svar.

Jag kan fortfarande spela dom mer krävande spelen med högsta grafik utan några problem.
Vad jag behöver är att datorn presterar snabbare främst i laddningstider då det är mest det vi "tävlar" om.

Vad jag försöker att hitta är the black sheep ibland mina delar. Vilken utav dessa som inte håller den "standard" som behövs

Det mina vänner tycker är att jag ska focusera på grafkortet alltså byta ut gtx 770 emot ett gtx 970-980 och det skulle skjuta upp datorns prestanda enormt.

För mig känns det mer som processorn behöver bytas ut, och därmed ett uppgraderings paket då moderkortet garanterat inte kommer stödja det jag kommer att behöva.

Skulle behöva lite expert hjälp här så jag vet vad som behöver bytas ut.
Tacksam för svar!

Permalänk

Något som är fantastiskt på att korta tider i t.ex CS-GO vad gäller laddningstider är att ställa ner FPSen..
För er som tvekar skriv:
fps_max 999
fps_max_menu 999
Kolla tiden

Sedan ändra båda till 60

(Krävs naturligtvis att du har v-sync off osv så fpsen får springa löst...)

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag spelar inte så mycket CS längre och letar därmed inte efter program som skjuter ner fpsen utan mer efter hårdvara råd.

tackar för svar ialla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atharol:

Hejsan!
Jag spelar inte så mycket CS längre och letar därmed inte efter program som skjuter ner fpsen utan mer efter hårdvara råd.

tackar för svar ialla fall!

läs vad han skrev en gång till

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt att du enbart har operativsystemet på SSD:n och spelen på din mekaniska? Isf kommer du vinna mycket laddningstid på att även installera spelen på en SSD.

Permalänk
Medlem

Vad har du på SSD:n respective HDD:n? Låter som att du har spelen installerade på den senare och det därför blir segare laddningstider.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Att uppgradera grafikkort kommer troligtvis göra extremt lite för laddningstiderna i spel. Processor kan göra lite men borde fortfarande inte göra några underverk. Installera spel på SSD istället, det borde hjälpa om du verkligen vill åt snabbare laddningstider.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag använder SSD:n till operativsystemet vilket jag fortfarande använder det trogna x64 Windows 7 på :P. Antar det inte är optimalt men kan verkligen inte vänja mig vid 10.
Allt på datorn köptes in samtidigt och inget program var installerat innan,
alla spel är installerade ifrån clienter som steam,uplay och diverse annat bröte.

ssd hårdisken vill jag helst inte använda till något annat en mitt operativsystem om jag verkligen inte måste.

Men är alla mina delar verkligen up to date? om man måste hitta ett fel i mitt hemmabygge var skulle felet ligga?

Tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem

När du säger processorn kan det vara att jag gjorde det dumma misstaget och gick amd 8 core istället för intel i5/i7? som troligen presterar bättre i spel?

Permalänk
Medlem

Herregud människa, har du lite svårt att ta till dig information eller gör du dig till?

För snabbare laddningstider bör du installera spelen på SSD, detta leder till följande: Köp en till SSD att installera dina spel på!

Detta är den överlägset bästa uppgradering du kan göra för att få ner dina laddningstider.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atharol:

Hejsan!
Jag använder SSD:n till operativsystemet vilket jag fortfarande använder det trogna x64 Windows 7 på :P. Antar det inte är optimalt men kan verkligen inte vänja mig vid 10.
Allt på datorn köptes in samtidigt och inget program var installerat innan,
alla spel är installerade ifrån clienter som steam,uplay och diverse annat bröte.

ssd hårdisken vill jag helst inte använda till något annat en mitt operativsystem om jag verkligen inte måste.

Men är alla mina delar verkligen up to date? om man måste hitta ett fel i mitt hemmabygge var skulle felet ligga?

Tackar för alla svar!

Vill du tävla i laddningstider alls så skall du trycka in spelen/spelet du skall spela på din SSD, punkt. Windows 7 fungerar även något suboptimalt med SSD. Köp Windows 8.1 eller uppgradera till Windows 10 som introducerades efter SSD var vanligt än tvärtom. Bättre optimerat för tekniken.

Om du väljer att uppgradera till en 5775C/6700K plattform redan nu istället för att överklocka nuvarande CPU & invänta AMD ZEN/Intel Kaby Lake i höst så se till att införskaffa ett moderkort med Intel-nätverkskort. Alternativt så införskaffar du det separat oavsett redan nu:
https://www.inet.se/produkt/5402028/intel-gigabit-ct-9301ct-1...
Fraktfritt: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

SSDn vill du även gärna lägga in lite extra Over-Provisioning på via t.ex diskhanteraren. Minska partionsstorleken med förslagsvis 25% eller t.ex ned till 200 GB. Min MX100 har dock en lite väl tillagen OP på 160 GB.

Det mesta har dock redan sagts ovan. Jag ber om ursäkt om du inte gillade att svaret på din spelladdningstävlingsfråga var att placera spelet, åtminstonde det som skall spelas just för tillfället, på din lagringsenhet som är designad just för att ha bl.a. snabb laddningstid.

EDIT@ Trivia: Innan det fanns SSD att köpa, till överkomliga priser för oss dödliga, så brukade vi som gillar att ha snabbast laddningstider inhandla t.ex en WD Raptor med 10k RPM att placera våra OS+Spel på, enbart för att minimera laddningstiderna. Var sjukt kul att jämnt vinna på alla lan när det var loading screen i t.ex Warcraft III: TFT! - Min WD Raptor dog dock(Surprise!), en dag då jag tröttnade på dess oväsen & virade in den i en badhandduk. xD

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

@Atharol:

Eftersom jag känner att det är lite brist på praktiska tips här i tråden så tänker jag ge mig in här.

Om du har din spel på hårddisken så kommer laddningstiderna vara undermåliga, så är det bara, och det går inte att komma ifrån det faktumet. Det finns egentligen bara en sak att göra för att förbättra det, vilket är som redan nämnt, att ominstallera spelen på SSDn istället.

Tips 1. Installera om ditt OS. Det är alltid en god idé att installera om sitt OS, då man lätt samlar på sig massor av saker som är svåra att bli av med. Du kan då flytta mapparna Downloads, Documents, osv till hårddisken istället för SSDn, för vem bryr sig om laddningstiderna på saker som ligger där?

Tips 2. Ta bort Hiberfil.sys från din dator, om du inte använder dig av datorns hibernate-mode. Guide finns här. Du kan även flytta Pagefile.sys till hårddisken istället för SSDn. Guide finns här. Du har nu massor med extra utrymme på din SSD för att få plats med fler spel.

Tips 3. Om du väljer att inte ominstallera OS, men att flytta spelen, se då till att avinstallera dem ordentligt, och sedan installera dem från grunden. Om du försöker flytta mapparna direkt kommer datorn inte bli superglad.

Tips 4. Så länge du kan "spela dom mer krävande spelen med högsta grafik utan några problem" så finns det ingen poäng med att uppgradera CPU/GPU om det inte är ha-begäret som driver dig. Speciellt då priset per prestanda sjunker hela tiden, så vänta med det tills du känner att du inte är helt nöjd med hur datorn presterar väl inne i spel. Om du spelar med 1080p @ 60Hz, vilket jag skulle anta då det är vanligast, så duger både din CPU och GPU i dagsläget (för det mesta), och kommer nog göra det ett tag till.