Permalänk

Köpråd mITX speldator runt 10k

Halloj!
Det har blivit dags att köpa en ny speldator och min fråga till folk som är insatta är om det är "rätt tid" att köpa de senaste komponenterna eller om det är någon release som kommer komma till hösten/vintern och om det isf är något att vänta på. Jag är beredd att lägga upp till 10k och värt att tillägga är att jag gärna hade fått ihop allting i ett mITX-chassi.
Tack på förhand!

§3.1
Permalänk
Medlem

OM du ligge rkring 10k hade jag väntat på AMD nya grafikkort som ska hamna i 4k klassen, borde gå att få in budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av BazookaBackhand:

Halloj!
Det har blivit dags att köpa en ny speldator och min fråga till folk som är insatta är om det är "rätt tid" att köpa de senaste komponenterna eller om det är någon release som kommer komma till hösten/vintern och om det isf är något att vänta på. Jag är beredd att lägga upp till 10k och värt att tillägga är att jag gärna hade fått ihop allting i ett mITX-chassi.
Tack på förhand!

Jag skulle vilja påstå att det är nääästan rätt tid att köpa ny dator Tänker vi processorn så är det Skylake och DDR4 som gäller. Priserna har stabiliserats sig för båda parter, och jag ser ingen anledning att vänta på nästa generation, om du nu inte vill vänta på Zen från AMD. Men Intel brukar alltid vara ett tryggt kort.

Grafikmässigt så kan du endera köpa Nvidia eller vänta till Q4 på AMDs kontring. i vilket fall som helst så har Nvidia gjort den största satsningen sedan AMD släppte 7970 år 2012. Så jag vill verkligen mena att "rätt tid" att köpa dator är inne.

Resterande komponenter som SSD, PSU och chassi utvecklas ständigt där framstegen inte är enorma. Så för att sammanfatta vad jag anser:

Nvidia + Intel = Kör när du känner dig redo
AMD + Intel = Vänta och se vad AMD har för grafikkort att visa upp.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@BazookaBackhand: För mITX kan du ju skaffa Z170-moderkort och 6600k/6700k eller någon annan Skylake nu, det kommer inte komma något revolutionerande inom snar framtid. Minne, nätagg, kylning osv. likadant. Det enda du kan hålla lite på är, precis som inlägget ovan konstaterat, grafikkort. Vänta på AMDs släpp, när det kommer borde även GTX 1070 icke-referens (vägrar kalla dom för Founders ) finnas testade och på marknaden!

Edit: Du kan ju faktiskt köpa allt du behöver redan nu om det kliar i köptarmen , bygga ihop, installera osv. eftersom du kan köra på den integrerade grafiken tills dess att korten kommer. Du kan nog inte spela så värst tillfredsställande, men du kan iaf. planera och börja bygga!

Permalänk

Tack för svaren! Min tanke med att köpa ett mindre chassi var att det skulle bli smidigt om man är lite mer på resande fot och spara plats då det förmodligen bli korridorrum till hösten, men då är frågan om jag kommer förlora mycket prestanda/eller betala en mycket större summa då komponenterna kanske måste köpas i anpassad storlek. Tror ni att det är värt att köpa ett mITX eller är det lite av en ny grej som kommer utvecklas mycket nu de kommande åren?

Permalänk
Medlem

@BazookaBackhand: Det kom ju häpnadsväckande lite mITX-grejer på Computex i år, jag hade själv hoppats på att det skulle komma mycket mer och intressantare, typ fler X99-moderkort osv. mITX verkar fortfarande vara lite nisch, men fungerar enligt mina erfarenheter alldeles utmärkt.

Angående din fråga om bärbarhet, det beror ju lite på hur du reser, typ om du har egen/tjänstebil eller om du flyger osv. Jag har själv en mITX-burk i ett Fractal Design Define Nano S-chassi och den fungerar alldeles utmärkt och har samma prestanda som om jag hade byggt den i någonting större, men det är ju inte det minsta mITX-chassit i världen, precis. Man kan enkelt lyfta upp å bära det till bakluckan eller baksätet, men jag skulle ju inte kånkla med det på flyg. Finns ju sånt som NCase M1 och Parvum Veer som kan ta ordentliga komponenter och är mindre än mitt Nano S.