Permalänk
Inaktiv

Tyst cpu kylare utan overclock

Hej hej, jag sitter med en Intel Core i5 3570k @ 3.40 ghz. Jag använder just nu intels orginal kylare som låter ganska mycket då den kör på 100% hela tiden, jag har nu på sommaren 35-40 grader idle. Jag overclokar inget så behöver ingen extrem kylare. Min fråga är då, vilken billig tyst kylare rekommenderar ni?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon273333: Den mest prisvärda är i min mening Cooler Master Evo 212 (runt 300-350:-). Där får du bra ljudnivå samtidigt som den kyler bra nog för en liten överklockning (om det skulle bli aktuellt i framtiden).

Går man upp lite i pris finns Be Quiets Dark Rock- serie (runt 600-700:-).

Över det brukar Noctuas NH-D15 vara riktigt poppis (800-850:-)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jag har en Scythe Ninja III för att kyla min AMD FX 8350. Jag fick betydligt bättre temps med den än med min Cooler Master 212. Den ligger i 500-kronorsklassen.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

utöver de som nämdes så skulle jag säga alla noctua kylare typ

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars pröva justrera fläktkurvan. Gör inget om den idlar på lite högre temps än vad den gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

utöver de som nämdes så skulle jag säga alla noctua kylare typ

Nja, inte de allra minsta, de skall endast användas om man inte har plats för något större.
För tystnad så bör man gå efter tumregeln att man skall välja den största kylaren man har plats och råd till.

Permalänk
Inaktiv

De var väldigt va svar man fick, tackar. Jo jag funderar nog på 300 kr klassen isf. När det gäller montering av t.ex Cooler Master Evo 212. Behöver man ta loss hela moderkortet eller kan man sätta på den om man tar av båda sidopanelerna, (Har något gammalt taurus experienced chassi från 2012).
Bild: https://www.google.se/search?q=taurus+experienced+2012&espv=2...
Vet att man ser typ någon baksida av cput när man tar loss den högra sidopanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja, inte de allra minsta, de skall endast användas om man inte har plats för något större.
För tystnad så bör man gå efter tumregeln att man skall välja den största kylaren man har plats och råd till.

Har en sån liten tower kylare, noctua 9dl å den e tyst. iof ingen sån lågprofil men ändå. men hade jag tagit en kylare så hade det la blitt en pure rock eller nån anna av de stora 350kr tornkylare.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nibla0:

De var väldigt va svar man fick, tackar. Jo jag funderar nog på 300 kr klassen isf. När det gäller montering av t.ex Cooler Master Evo 212. Behöver man ta loss hela moderkortet eller kan man sätta på den om man tar av båda sidopanelerna, (Har något gammalt taurus experienced chassi från 2012).
Bild: https://www.google.se/search?q=taurus+experienced+2012&espv=2...
Vet att man ser typ någon baksida av cput när man tar loss den högra sidopanelen.

Tack för förslagen lutar nog åt en pure rock eller evo 212. Min fråga ovan kvarstår dock gällande montering

Skickades från m.sweclockers.com