Permalänk
Medlem

Vattenkylning: Alphacool eller ekwb?

Jag har helt kört fast i valet mellan olika vattenkylningskit och tänkte se om Swec har lust att hjälpa mig. Tanken är att jag ska kyla en överklockad 4690K och senare även ett, eller två, GTX970.

Då jag aldrig pillat med vattenkylning tidigare tänkte jag att det var smartast att köpa ett färdigt kit. Prismässigt verkar de ligga bra till då jag själv inte lyckas plocka ihop ett paket som kostar mindre. Kruxet är bara att det skiljer en del i pris mellan kit med lika stora radiatorer. Alphacool är ganska precis 500:- billigare än ekwb på båda 240- och 360-kiten.
Hur kommer det sig att de skiljer så pass i pris? Amatör som jag är ser jag ingen skillnad på kiten annat än att alphacool bjuder på en rejält mycket större reservoar, men verkar ha sämre fläktar.

Om jag förstått det hela rätt så är både 240- och 360-radiator mer än nog för att kyla en CPU, men båda är för små för att kunna ta hand om även grafikkorten. Jag tänkte då att jag börjar med ett kit för bara CPU och sen hänger på en extra radiator när jag fixat vattenblock för grafikkorten. Tänker jag rätt?

ekwb har även ett 120-kit som skulle kunna funka för bara CPU men det kostar 200:- mer än alphacools 360-kit så det är rätt hög prio på att få reda på varför ekwb tar så mycekt mer betalt. Kan det skilja så pass i kvalitet eller är ekwb bara i ett stort uppsving med all publicitet de får genom att sponsra youtubers?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Vet inte hur det ser ut med färdiga kit men EKWB har generellt de bästa blocken. Annars är det väldigt liten skillnad på radiatorerna. Sen brukar det iof inte skilja mer än ett par grader på blocken heller.

Kan du länka till kitten du funderar över?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Entusiast

EK's vardar-fläktar är bra fläktar, ska köra på dessa i mitt kommande bygge.
Pumpen har även vad jag hört fått rätt så ok recensioner
Blocket är kanske inte lika bra som EVO-versionen, men fortfarande ett bra block

http://www.xtremerigs.net/2015/06/17/ek-supremacy-mx-review/4...
http://www.xtremerigs.net/2015/02/10/ek-pe-360-radiator-revie...

Ska inte säga alltför mycket om alphacool då jag inte har dunderkoll på deras produkter, men överlag så är EK en mycket bra tillverkare

Permalänk
Medlem

EKs kits ska hålla väldigt hög standard då de helt enkelt tagit delar från deras nuvarande sortiment och helt enkelt gjort ett kit så man får allt nödvändigt samlat. Jag personligen har ett äldre X360 kit från EK och det funkar kanon. En vän till mig köpte den senaste versionen av X360 kit och det var kanon alltihop.

Nu vet jag visserligen inte hur det är med kitten som du har tittat på, tycker l240 r2.0 ser billig ut med den svarta slangen men det är ju jag det. X360 kitten är kanon, enda som jag önskar var att det skulle varit med en D5-pump istället för DDC och möjligtvis större reservoar.

Jayz gör en recension på X360 från EK: https://www.youtube.com/watch?v=9tPCEHnuxZU

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Jag föredrar pumpar utan nipplar så man kan montera dom själv vill ha så utav kitten EKs

Annars är båda bra start sett

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Det som gör EKs kit mer attraktivt är framför allt:

  • Bättre fläktar

  • Vibrationsdämpning till pumpen

  • MYCKET bättre slangar

  • Något bättre block

Slangarna som kommer med alphacools kit kommer du behöva byta då dom avger plasticizer som kommer gegga upp blocken och radiatorerna. Räknar du in ordentliga slangar i priset så blir prisskillnaden mycket mindre.

Sen tycker jag du ska köra på 360-kittet om du har plats för det. 200kr extra för 50% mer radiatoryta är definitivt värt det.

Vilket chassi hade du tänkt bygga loopen i?

Permalänk
Medlem

https://www.ekwb.com/shop/ek-kit-p360
Om jag själv skulle köpa ett nytt kit så hade jag valt detta. Hög kvalité på alla komponenter rakt igenom. 140 reservoar är helt okej, inte för liten och inte heller så stor att den inte får plats, perfekt med pumpen.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Sen finns ju https://www.ekwb.com/shop/ek-xlc-predator-360-incl-qdc
Med quick disconnect anslutning för att ansluta ytterligare komponenter som radiatorer och extra vattenblock(gpu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det som gör EKs kit mer attraktivt är framför allt:

  • Bättre fläktar

  • Vibrationsdämpning till pumpen

  • MYCKET bättre slangar

  • Något bättre block

Slangarna som kommer med alphacools kit kommer du behöva byta då dom avger plasticizer som kommer gegga upp blocken och radiatorerna. Räknar du in ordentliga slangar i priset så blir prisskillnaden mycket mindre.

Sen tycker jag du ska köra på 360-kittet om du har plats för det. 200kr extra för 50% mer radiatoryta är definitivt värt det.

Vilket chassi hade du tänkt bygga loopen i?

Define S så det finns plats för stora radiatorer både fram och i toppen.

Blocket och fläktarna från EK var bättre det märktes när jag kollade recensioner. Slangar kan jag inget om så där får jag lita på vad du säger. Tanken med att ta en mindre radiator var som sagt att även den största (360) inte kommer att räcka för att ta hand om CPU och GPU(s). Så en mindre, och därmed mer lättplacerad, radiator borde funka som en start tänkte jag.

Priset är egentligen inte något problem annat än att jag inte vill betala för mycket. Jag är bara ute efter kylförmågan - inget annat. Fönster på chassit, färgat vatten, RGB-bling osv är absolut inget för mig. Så fula block/pumpar/radiatorer gör mig inget då de ändå inte kommer att synas.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Define S så det finns plats för stora radiatorer både fram och i toppen.

Blocket och fläktarna från EK var bättre det märktes när jag kollade recensioner. Slangar kan jag inget om så där får jag lita på vad du säger. Tanken med att ta en mindre radiator var som sagt att även den största (360) inte kommer att räcka för att ta hand om CPU och GPU(s). Så en mindre, och därmed mer lättplacerad, radiator borde funka som en start tänkte jag.

Priset är egentligen inte något problem annat än att jag inte vill betala för mycket. Jag är bara ute efter kylförmågan - inget annat. Fönster på chassit, färgat vatten, RGB-bling osv är absolut inget för mig. Så fula block/pumpar/radiatorer gör mig inget då de ändå inte kommer att synas.

Här finns en tråd om plasticizer i slangar: http://www.overclock.net/t/1380775/what-is-plasticizer

Permalänk
Entusiast

Bra och billigt sätt att testa din loop för läckage utan att hälla i vätska...

http://www.overclock.net/t/1534282/how-to-correctly-leak-test...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

Define S så det finns plats för stora radiatorer både fram och i toppen.

Blocket och fläktarna från EK var bättre det märktes när jag kollade recensioner. Slangar kan jag inget om så där får jag lita på vad du säger. Tanken med att ta en mindre radiator var som sagt att även den största (360) inte kommer att räcka för att ta hand om CPU och GPU(s). Så en mindre, och därmed mer lättplacerad, radiator borde funka som en start tänkte jag.

Säger vem? en 360 radiator med fläktar bör inte ha problem att kyla en CPU samt ett 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Säger vem? en 360 radiator med fläktar bör inte ha problem att kyla en CPU samt ett 970

Vet inte hur värmen i loopen ökar när jag lägger till fler saker som ska kylas men i tester jag såg så värmde en lätt överklockad processor loopen med 240-rad till ganska höga temperaturer helt själv. Då var det förvisso ett semilångt stresstest som kördes. Men om CPU själv går upp i 70C+ så känns det som att två grafikkort skulle tillföra på tok för mycket värme. Eller har jag fel?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

Vet inte hur värmen i loopen ökar när jag lägger till fler saker som ska kylas men i tester jag såg så värmde en lätt överklockad processor loopen med 240-rad till ganska höga temperaturer helt själv. Då var det förvisso ett semilångt stresstest som kördes. Men om CPU själv går upp i 70C+ så känns det som att två grafikkort skulle tillföra på tok för mycket värme. Eller har jag fel?

Ju varmare en radiator blir ju effektivare blir den, så tempen sticker sällan okontrollerat. 2st grafikkort och en cpu på en 360 rad så kommer du dock få ha hyffsat flås i fläktarna för att ha bra temperaturer, ett grafikkort och en cpu är nog inga större bekymmer men ju mer yta du har desto mindre luftflöde behövs för att hålla samma temp, så ska du vattenkyla och ha det tyst så vill du ha så mycket radiatoryta som möjligt.

Får du plats med en 360 radiator så finns ingen anledning att skaffa en 240. Även om du senare när du ska vattenkyla grafikkorten köper en 240 radiator till så är en 240+360 bättre än en 240+240. Går aldrig ha för mycket/stor kylare

Och att en CPU-core är 70 grader betyder inte alls att vattnet är det, stresstestar jag min egen överklockade CPU går cores snabbt upp i 75 grader, medans obelastade grafikkortet på samma loop går upp till kanske 35 grader från 30. Har ingen mätare på vattnet tyvärr.

Kan tillägga att jag en gång i tiden körde CPU och 2st grafikkort på EN 120mm radiator, en extra tjock visserligen. Men det var riktigt tight chassi så handlade mer om att stoppa datorn från att överhetta (vilket den gjorde med luftkylning) och få ut värmen ur lådan än att få det tyst. Hade 2st ganska kraftiga fläktar i push-pull så var inte tyst, men tempen höll sig under 80 grader på allt, med orginalkylning gick gpu'n snabbt upp i 95 grader och skärmen blev svart inget jag rekomenderar dock men det går att kyla väldigt mycket på en liten radiator också, men då får du ha högt luftflöde och acceptera något högre temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ju varmare en radiator blir ju effektivare blir den.

För mig handlar det 100% om att få ner temperaturen på grafikkortet/en. Jag var inne på att köpa en Hydro Series HG10, men den passar inte mitt kort. NZXT har någon egen variant som verkar passa men har ingen passiv kylning av några andra komponenter på kortet. Dessutom känns det så half-ass att AIO-kyla ETT kort och låta resten gå på luft. Synd bara att vattenkylning ska kosta så förbannat. Testade, som tidigare nämnt, att plocka ihop egna paket för att se om det gick att komma undan billigare men jag misslyckades. Vad säger ni med koll på läget - går det att prispressa utan att det blir akvariepump, Cola-flaska som res och en rostig radiator från en gammal Honda?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Avstängd

Är ljudnivån ingen faktor så klarar du dig defenitivt med en 360radiator till allt, sätt kraftiga fläktar i push-pull och ös på Annars tycker jag rostig hondakylare med cola-flaska och akvariepump låter som ett grymt ballt bygge, kör på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

För mig handlar det 100% om att få ner temperaturen på grafikkortet/en. Jag var inne på att köpa en Hydro Series HG10, men den passar inte mitt kort. NZXT har någon egen variant som verkar passa men har ingen passiv kylning av några andra komponenter på kortet. Dessutom känns det så half-ass att AIO-kyla ETT kort och låta resten gå på luft. Synd bara att vattenkylning ska kosta så förbannat. Testade, som tidigare nämnt, att plocka ihop egna paket för att se om det gick att komma undan billigare men jag misslyckades. Vad säger ni med koll på läget - går det att prispressa utan att det blir akvariepump, Cola-flaska som res och en rostig radiator från en gammal Honda?

Köp vissa delar begagnade allt eftersom det dyker upp något lämpligt på marknaden.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Kelvin S36 är tydligen expanderbar. Hittade lite videos på folk som kopplat på ett vattenblock för GPU utan några större problem. Sen är det ju bara hänga på en extra radiator och kanske en reservoar senare. Pump/block-kombon är från Alphacool så det var inga no-name-prylar.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

@Syntheslizer: Det verkar faktiskt som en helt ok budgetlösning. Pumpen är troligtvis en modifierad DC-LT vilket verkar som en helt godkänd pump. Radiatorn är säkert lik deras S30 radiatorer (bra budgetradiator) och fläktarna är det inte heller något fel på.

Pumpen kan var något begränsande om du bygger ett väldigt stort kylsystem men en extra radiator och två parallellkopplade GPU-block lär inte vara några problem.

Istället för att lägga till en reservoar kan du skapa en fillport med en längre slang kopplad till pumpen/cpu-blocket.

Permalänk
Proffsmobbare

Varenda Alphacool-del jag har ägt har haft tillverkningsdefekter, mer eller mindre allvarliga. En pumptopp var helt oval, reservoaren hade inte en enda port i linje med var den skulle vara, vattenblocken är om möjligt ännu värre.

EKWB är inte extremt högkvalitativt heller, men vattenblocken är helt okej. Aquacomputer, Koolance och Watercool är det som gäller om kvalitet är viktigt.

Har du en vettig 240-radiator är det inga problem att kasta ett GTX970 och en processor på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Varenda Alphacool-del jag har ägt har haft tillverkningsdefekter, mer eller mindre allvarliga. En pumptopp var helt oval, reservoaren hade inte en enda port i linje med var den skulle vara, vattenblocken är om möjligt ännu värre.

EKWB är inte extremt högkvalitativt heller, men vattenblocken är helt okej. Aquacomputer, Koolance och Watercool är det som gäller om kvalitet är viktigt.

Har du en vettig 240-radiator är det inga problem att kasta ett GTX970 och en processor på den.

Jag är på EKWB's sida här, jag har blivit riktigt nöjd med dem och de är nu det enda företaget som jag köper vattenkylnings produkter ifrån (delvis för att jag vill att allting ska vara kompatibelt). Till OP jag skulle kört på EK's kit. Och en liten regel: 120mm rad för ej överclockade komponenter och 240mm för overclockade komponenter. Så en loop med CPU+GPU+GPU kräver totalt en radiator uta på ung 360 men överclockade mycket mer.

Permalänk
Medlem

Om du har plats till en 360 radiator så tycker jag du ska köra på det. Plusset med att ha extra rad-space är att du kan köra fläktarna på mycket lägre RPM och fortfarande ha bra temps. CPU'n är ju också mycket mer känslig för temp än t.ex GPU är, så extra kylrum är bra. Ska du sen dessutom överclocka så är det bättre med för mycket än för lite. Jag körde ett lätt överclockat 1 780TI och 1 i5-6600k på 360+240, och mina fläktar var nästan ljudlösa. För mig är ljudnivån en viktig faktor då jag har datorn i vardsrummet, så även om jag inte störs vid spelade kommer min sambo störas om det låter som en orkan.

Min åsikt är att börja med en 360-rad ger dig också bättre möjligheter att utöka vad du ska vattenkyla senare, och lite utrymmer för overclock med 1 cpu + 1gpu.

Edit: hade valt EK's kit av de du länkar. Dels för att min erfarenhet av EK är bättre än de 2 andra märkerna jag provat (Phobya och XSPC) men också att jag tycker de har snyggare block och en utomordentlig kundtjänst

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte det alphacool settet för något årsen o kan ärligt säga njaaaee.
pumpen / res combon gillar jag inte alls. hade sjuka problem med vibrationer av det som lät som satan. så fick modifera en fläktkontroller till pumpen för o så ner varvet på den för att minsta vibrationer.

Det är inte dåliga saker så. använder alla saker ennu. bara det att jag bytt topp på den pumpen och har en annan reservoar. men hade jag köpt idag hade jag sattsat på ek kit

Permalänk
Medlem

Angående radiatorstorlek och kylning av både CPU och GPU med endast en 240 radiator:
Was a 240 Radiator enough?? Temp testing the ITX build

Jag behöver uppgradera min dator då nuvarande fyller 6 år i Augusti och det lutar åt EKWB.
Jag skulle dock vilja bygga mitt i en Fractal Design Nano S och då kan det bli tufft med flera radiatorer.
Skulle vilja se recentioner på deras nya SLIM serie (https://www.ekwb.com/shop/kits/slim-series)

Jag har ingen erfarenhet av varken Alphacool eller ekwb men om interwebbsen har rätt verkar majoriteten digga ekwb.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

har kört alpha cools radiatoter i 2 olika byggen. Båda gångerna tvättad dom före endast med hett vatten och skölning. Båda gångerna blev vattnet grönt av flux på en vecka..

I andra bygget så fluchade jag systemet med nytt vatten ett par gånger så blev det bra. Dom är skitiga radiatorer från fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2