Permalänk

Amd Intel

Hej
Fördelar respektive nackdelar på olika märken, på moderkort och processorer. Amd eller Intel
Det enda jag läst mej till är väll att amd blir varmare.
Om man tänker sig gaming och streaming
Evga
Asus
Msi

Mvh
Smörgubben

Permalänk
99:e percentilen

AMD:s nuvarande processorer är hopplöst föråldrade och blir utpresterade med råge. Köp Intel om du köper idag. Om du kan vänta kanske AMD Zen är något att ha.

Intel har idag ca 75 % högre IPC i vissa scenarier.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

så Intel är bättre

Men vilka gör bästa moderkort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

så Intel är bättre

Men vilka gör bästa moderkort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga "bästa" moderkort. Flesta tillverkare gör bra moderkort. Jag köper alltid ASUS för att jag har aldrig haft problem med dem.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Men något gör att du väljer Asus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Men något gör att du väljer Asus?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har redan skrivit varför.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Men något gör att du väljer Asus?

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar mkt om vad man själv gillar.

Jag t.ex. skulle aldrig köpa Gigabyte då jag haft sjukt mkt problem med dom, men väldigt många har även har problem med typ MSI oxå, vilket jag kör med idag. Det gäller nog med att kolla på typ design och att korten uppfyller ens krav på s-ata portar osv.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Smörgubben:

så Intel är bättre

Men vilka gör bästa moderkort då?

Skickades från m.sweclockers.com

spelar ingen direkt roll egentligen, har msi, asrock och asus runtom mig, och har aldrig haft några bekymmer med någon utav de. Msi moderkortet är väl de jag gillar mest, på grund av dess click bios, men de är ju upp till var och en..

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Haft mitt moderkort från Asus sedan 2012, fungerar fortfarande klockrent.
Dock har jag retroriken att när jag köper nya komponenter får de gärna vara ett steg dyrare så man vet att det är lite mer kvalité.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det handlar mkt om vad man själv gillar.

Jag t.ex. skulle aldrig köpa Gigabyte då jag haft sjukt mkt problem med dom, men väldigt många har även har problem med typ MSI oxå, vilket jag kör med idag. Det gäller nog med att kolla på typ design och att korten uppfyller ens krav på s-ata portar osv.

Off-Topic; Håller med, Gigabyte är nog den tillverkar som jag haft mest problem med. Däremot MSI har jag haft sedan min gamla P4 burk och aldrig krånglat.

OnT; Välj det moderkortet som ger dig mest helt enkelt!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Tack för intressanta svar 👍

Skickades från m.sweclockers.com