Permalänk
Medlem

Skillnaden på DDR3 och DDR4?

Så, surfade runt lite och hitta RAM minne för 400kr och tänkte på om man skulle ta och köpa?
Och då kommer min fråga. Hur stor/liten skillnad kommer jag att märka med datorn som jag har i min signatur(1600 Mhz ddr3 minnen)?
MvH

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

du kan inte använda ddr4 på den plattformen.

Permalänk
Medlem

Den enda skillnaden som märks är ett hål i plånboken. Det är som så att ddr4 inte stöds av ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

@adillboy:

Din moderkort har DDR4?

Om inte? Så skaffa inte.

Permalänk
Medlem

Bortsett från att DDR4 har en fysiskt annorlunda kontakt så körs de med lägre spänning (lägre strömförbrukning) och klarar ofta högre hastigheter. Det är en utvecklad standard helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Så, surfade runt lite och hitta RAM minne för 400kr och tänkte på om man skulle ta och köpa?
Och då kommer min fråga. Hur stor/liten skillnad kommer jag att märka med datorn som jag har i min signatur(1600 Mhz ddr3 minnen)?
MvH

Man kan inte köra DDR4 på ett moderkort gjort för DDR3.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Aight, ty för infon iaf!

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

@adillboy:

Din moderkort har DDR4?

Om inte? Så skaffa inte.

Om moderkortet inte har stöd för DDR4 så kan man ju alltid prova med ta fram hammaren och skapa ny passform på minnet genom slå på minnet med hammaren så den åker ner. *smile*

OBS:// Jag tar inget ansvar om någon där ute testa denna metod av fixa DDR4 stöd på moderkortet ansvaret är ditt helt och hållet, jag pröjsar inte för eventuella fel som kan uppkomma.