Nvidia släpper drivrutin för att åtgärda fläktproblemen i GTX 1080 Founder's Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Som Nvidia dragit in ja, sen kan det nämnas att tex. drivrutinen som nämnts i denna artikel (368.25) inte dragits tillbaka, så de förra 2 var i större fara att skada korten. Så där har du 3 st utav totalt minst 6 driver releaser och vi är i månad 6 av detta år

Som sagt är det problem i varje drivrutin för några och speciellt när ett kort är helt nytt så finns det s.k barnsjukdomar, men detta var inget jätteproblem och dessutom åtgärdades det ganska snabbt. Du upprepar dig hela tiden som om jag påstår att det inte är några drivrutiner som strulat. Vad är problemet?

Permalänk
Entusiast

Så det var bara win10-relaterat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Om vi räknar som dig så har alltså AMD också bara haft problem med en eller två drivrutiner de senaste 5 åren...?

Har det blivit AMD vs Nvidia nu igen eller? Jag har aldrig påstått att AMD generellt har fler problem än Nvidia med drivrutiner, trots det så ska AMD fans hitta på som vanligt, för antingen är man med eller emot. Intesant?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är lika mycket/lite problem oavsett om man kör Nvidia eller AMD. Däremot brukar Nvidia vara snabbare med "game-ready" drivrutiner.

Permalänk
Hjälpsam

Problemet är tydligen åtgärdat.
https://forums.geforce.com/default/topic/938975/geforce-1000-...

Ingen lycka varar för evigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har inte haft ett enda problem och jag har inte sett någon klaga över drivrutiner förutom en. Men det är alltid med varje drivrutin några få stackare som får problem.

Många inklusive jag hade problem med Nvidias drivrutiner. Speciellt deras drivers till win10 var katastrofala, jag körde dessutom SLI med mina Titan X och det gick inte alls på grund av skyhög DPC latency.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som sagt är det problem i varje drivrutin för några och speciellt när ett kort är helt nytt så finns det s.k barnsjukdomar, men detta var inget jätteproblem och dessutom åtgärdades det ganska snabbt. Du upprepar dig hela tiden som om jag påstår att det inte är några drivrutiner som strulat. Vad är problemet?

Jag svara ju bara, du citerar ju mig hehe. Om du inte vill ha svar citera inte Och om du har faktafel så påpekar jag det. Fritt land.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ett kort för över 7 lax borde inte ha dessa problem.

Kvittar om det kostade 70 laxar. Felet ligger inte på hårdvaran och utan på drivrutinen, som är åtgärdat nu.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Verkar som Nvidia haft en del bekymmer med sina drivers senaste tiden. :\

Ändå circlejerkar folk fortfarande om AMD

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

@XPerion: Givetvis inte, Nvidia är ofelbara och detta är OK, eller så ska inte ett kort för 7000 kr fela vid leverans, punkt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sjukt bra. Väntat ett tag på detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Om "mycket" är en eller två drivrutiner så ja.

En eller 2? Skärp dig alla sli problem då som varit mer eller mindre med i minst 5 drivrutinsversioner och då menar jag inte att det tar ett tag innan det släpps sli profiler för helt nysläppta spel.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Kan man se den röda tråden i tråden? Höhö...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Friterad: Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat. 364.47 och 364.51 har nog varit värst detta året iaf, då nVidia själva bad användarna rulla tillbaka till versionen innan.

Med tanke på att väldigt många uppdaterar automatiskt eller får en notis, vore det då inte smartare av Nvidia att döpa om den gamla drivaren till en nyare version så folk får den automatiskt istället för att behöva manuellt gå in och ändra detta?
På så sätt fixar man det snabbt utan att behöva stå med skämsmössan genom att be folk rulla tillbaka till en gammal version.
Känns som att man slutat tänka hos Nvidia. 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Kvittar om det kostade 70 laxar. Felet ligger inte på hårdvaran och utan på drivrutinen, som är åtgärdat nu.

Det är dock inte relevant då tillverkaren står för chip kort och drivrutiner, då ska det bara fungera vid leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Många inklusive jag hade problem med Nvidias drivrutiner. Speciellt deras drivers till win10 var katastrofala, jag körde dessutom SLI med mina Titan X och det gick inte alls på grund av skyhög DPC latency.

Var det ett problem som bara några hade eller var det ett stort problem?

Skrivet av Gambit_2K:

Jag svara ju bara, du citerar ju mig hehe. Om du inte vill ha svar citera inte Och om du har faktafel så påpekar jag det. Fritt land.

Nu har du dock inte påpekat något fel alls, då jag inte skrivit något fel, du gav 2 exempel på divrutiner som hade mer problem än normalt, jag sa en eller två drivrutiner, så var hade jag fel nu igen? Det är inte att du svarar som jag reagerar på utan hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

En eller 2? Skärp dig alla sli problem då som varit mer eller mindre med i minst 5 drivrutinsversioner och då menar jag inte att det tar ett tag innan det släpps sli profiler för helt nysläppta spel.

Sen när har CF/SLI inte haft problem? Drivrutiner till detta klagas ju på året om i princip.

Permalänk
Medlem

@Friterad: Det stämmer ju inte, det jag skrev var och jag citerar "Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat". Sedan gick du vidare för att skriva att det ofta är en eller 2 stackare som har problem. Och då höll jag inte med om.

Följt av att du skriver:

"Som sagt, en eller två drivrutiner"

Men jag tror vi släpper det nu va?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Att produkter har barnsjukdomar är ju inget nytt direkt. Därför jag aldrig skaffat ngt direkt vid lansering. Väntar hellre några månader så man vet hur det faktiskt fungerar i praktiken. Då kan man undvika den här typen av problem.

I övrigt vore det ju även tacksamt om Nvidia kunde göra ngt åt pribsbluffen också. Menar den mellan Foundres Edition kontra partnertillverkarna.

Det är ingen prisbluff, de tar mer betalt för Founders Edition och det har de varit öppna med sedan dag ett.

Prisskillnad är nog ordet som söktes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Problemet är tydligen åtgärdat.
https://forums.geforce.com/default/topic/938975/geforce-1000-...

Ingen lycka varar för evigt.

Vad svamlar du om, är ju bra om dom fixar problemen så det är löst innan man beställer sitt kort
Frågan är ju när Ti släpps (vänta eller inte vänta).. sedan är fråga nummero två när släpps Asus 120Hz IPS 4K skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Friterad: Det stämmer ju inte, det jag skrev var och jag citerar "Nja sedan Mars har de släppt 6 drivrutiner, samtliga har haft problem antingen med ett eller annat". Sedan gick du vidare för att skriva att det ofta är en eller 2 stackare som har problem. Och då höll jag inte med om.

Följt av att du skriver:

"Som sagt, en eller två drivrutiner"

Men jag tror vi släpper det nu va?

Nu får du allt läsa lite noggrannare. Det är ofta bara några få som har problem i varje drivrutin, medan dessa 2 som du nämnde hade betydligt mer problem än normalt (och drabbade fler). Hoppas du förstår nu, för jag tror inte jag kan förklara det tydligare än så här.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alpha77:

Vad svamlar du om, är ju bra om dom fixar problemen så det är löst innan man beställer sitt kort
Frågan är ju när Ti släpps (vänta eller inte vänta).. sedan är fråga nummero två när släpps Asus 120Hz IPS 4K skärm

Klart att det är bra att de åtgärdat problemet!
Det jag skrev innan smileyn var ironiskt menat, därav smileyn.

Att köpa nu eller inte nu? det är frågan.
Mitt tipps är att i alla fall invänta tredjepartskylare.
Själv inväntar jag Vega och Zen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att det är bra att de åtgärdat problemet!
Det jag skrev innan smileyn var ironiskt menat, därav smileyn.

Att köpa nu eller inte nu? det är frågan.
Mitt tipps är att i alla fall invänta tredjepartskylare.
Själv inväntar jag Vega och Zen.

Men är Founders Edition bättre för SLI ?
Planen är nog 4K 120Hz skärm och 2 kort..
kan ju säkert vänta ett par månader och hoppas det släpps någon trevlig 120Hz IPS 4K eller 5K skärm.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Men är Founders Edition bättre för SLI ?
Planen är nog 4K 120Hz skärm och 2 kort..
kan ju säkert vänta ett par månader och hoppas det släpps någon trevlig 120Hz IPS 4K eller 5K skärm.

"Blower" brukar vara bättre för SLI har jag för mig men det ryktas att den lider lite av thermal throttling med original kylaren vilket inte är optimalt när korten sitter så tätt inpå varandra.

Kanske någon här som har lite mer konkret information och är villig att dela med sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Det är ingen prisbluff, de tar mer betalt för Founders Edition och det har de varit öppna med sedan dag ett.

Prisskillnad är nog ordet som söktes.

Prisbluffen består i det faktum att Nvidia sa att partnertillverkare skulle vara billigare. Founder's Edition skulle vara en dyrare variant, fast exakt varför den är så mkt dyrare vet då inte jag. Nu spelar det ju ingen roll eftersom i princip alla 1080-kort kostar samma. Rent krasst förstår jag såklart att det beror på att Nvidia och dess partners vill ta ut så mkt pengar som möjligt så länge man kan i och med att AMD inte har ngt alternativ ute på marknaden ännu. Tycker dock fortfarande det är falsk marknadsföring.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrM3:

Prisbluffen består i det faktum att Nvidia sa att partnertillverkare skulle vara billigare. Founder's Edition skulle vara en dyrare variant, fast exakt varför den är så mkt dyrare vet då inte jag. Nu spelar det ju ingen roll eftersom i princip alla 1080-kort kostar samma. Rent krasst förstår jag såklart att det beror på att Nvidia och dess partners vill ta ut så mkt pengar som möjligt så länge man kan i och med att AMD inte har ngt alternativ ute på marknaden ännu. Tycker dock fortfarande det är falsk marknadsföring.

Nu sätter ju inte Nvidia priserna på dessa kort. Om det är butikerna eller partnertillverkarna som utnyttjar situationen kan inte jag uttala mig om men detta är Nvidia förmodligen helt oskyldig till. Nvidia säljer GPU'er, själva tillverkar de vad jag vet ingenting i dagsläget.

Förstår dock besvikelsen hos många, priserna är helt klart inte som de bör vara men ordnar förhoppningsvis snart nog, speciellt när fler kort dyker upp på marknaden och konkurrensen mellan såväl butiker som partnertillverkare drar igång. Och sedan när AMDs Vega-baserade grafikkort också dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Prisbluffen består i det faktum att Nvidia sa att partnertillverkare skulle vara billigare. Founder's Edition skulle vara en dyrare variant, fast exakt varför den är så mkt dyrare vet då inte jag. Nu spelar det ju ingen roll eftersom i princip alla 1080-kort kostar samma. Rent krasst förstår jag såklart att det beror på att Nvidia och dess partners vill ta ut så mkt pengar som möjligt så länge man kan i och med att AMD inte har ngt alternativ ute på marknaden ännu. Tycker dock fortfarande det är falsk marknadsföring.

Jag har aldrig sett/hört Nvidia säga att partnertillverkares kort ska vara billigare men jag kanske har missat det.
Du kanske tänker på MSRP dvs tillverkarens rekommenderade försäljningspris.
MSPR är ju just vad Nvidia rekommenderar att korten ska säljas till, inte vad de säljs för.

De flesta "partnerkort" som är ute nu är ju billigare än Nvidias kort med tanke på att de tryckt dit fetare kylare och en dos överklockning och ändå tar samma peng för korten.

I de länder där de enkla non-founder-korten kommit ut så ligger de ungefär en tusenlapp under Nvidiakorten dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (§1.6)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...