En varukorg med speldatorkomponenter - budget 10,2k

Permalänk
Avstängd

En varukorg med speldatorkomponenter - budget 10,2k

Tjena!

GTX 1070 släpps nu den 10 juni och jag gissar på att de kommer ta slut väldigt fort. Uppskattar därför om någon vänlig själ därute skulle kunna skapa en varukorg med prylar för 10,2k INKLUSIVE självmontering som ligger på runt 800 kr (inet iallafall). Själva datorn ska ligga runt den summan (alltså inga tillbehör som skärmar och så).

Är ingen dataexpert men vet att SSD är att föredra och att man bör ha det och ingen hårddisk överhuvudtaget.

Datorn är tänkt att ersätta min relativt svaga PS4. Det innebär att den bör klara av alla kommande AAA-spel (Watch Dogs 2, Tom Clancys o.s.v.). Hoppas att med en liten budget på 10,2k att den t.o.m. ska slå PS4:an med hästlängder gällande FPS och grafik

Så, länka till varukorgar! GTX 1070 kan man tydligen inte lägga in i varukorgarna än, så lämna det för stunden så är det bara att stoppa in det när det väl går. När ni räknar ta då hänsyn till att kortet ligger runt 4000 kr (kanske 3700? Ingen aning om priset är bekräftat) för att vara helt säker. Har nämligen inte mer än 10200 kr!

Efter att ha läst lite grann nu här så verkar det som att 1070 först kommer ut i någon founders edition? Vad betyder det? Är det en sämre variant av kortet? När kommer "det riktiga" ut då?

Om det inte är möjligt att få ihop något med 1070, vad säger ni om denna dator från Elgiganten?http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/MSIX2B200/msi-nightblade-x2b-200eu-stationar-dator-gaming

Har äntligen ledighet och vill därför inte heller vänta alltför länge. Har i övrigt väntat FÖR länge (har alltid velat vara en pc-gamer och väntat sedan jag köpte min PS4 för typ 3 år sedan) men om det nu är så att om jag väntar i högst 2-3 veckor då något revolutionerande händer, då gör jag väl det.

Kommer bli sjukt kul att ta första steget in i pc-spelvärlden!

Tack till er som hjälper till!

Permalänk
Medlem

GTX 1070 founders edition som släpps på fredag kommer tydligen ligga på 5k.
Räknar du då med övriga komponenter + montering kommer inte 10k räcka.

FE är kort med refererenskylare.
GTX 1070 med eftermarknadskylare kommer några veckor senare och kommer vara lite billigare.

Med din budget skulle jag nog satsa på RX 480 som släpps i slutet på månaden.

Permalänk
Avstängd

@SUMITOMO: Hmm, hur mycket extra skulle behövas om jag nu vill ha GTX 1070 (den efter FE)?

Permalänk
Medlem

@Lothric: Skall du ha Windows också?

Permalänk
Avstängd

@SUMITOMO: Attans, varför tror jag att Windows ingår gratis i alla datorer? :/

Jadå, Windows 10.

Kommer de nya Radeon korten också släppas ut i Founders Edition från början? Då tar det ju väl längre tid än "slutet av månaden"?

Permalänk
Medlem

@Lothric: Om det är du som har nyreggat konton och skrivit typ tre likadana trådar med oändliga ospecifika frågor och samma skit repeterat så ångrar jag mig redan nu för att jag hjälper till. Om det INTE är du så ger jag det en chans iaf.

1. Du kommer kunna gå förbi PS4 i prestanda, ja. Ganska duktigt också.

2. GTX1070 kan inte köpas ännu, stämmer också. Founders edition är det som annars kallas för referensmodell, vilket är utförandet Nvidia själva har designat. Efter det så kommer andra märken som Asus, EVGA och MSI att göra egna varianter med samma GPU inuti, fast andra kylare och ibland lite små variationer i design. Dessa är också nästan alltid fabriksöverklockade, och arbetar snabbare än referensmodellerna. Med andra ord är de bättre - och generellt kostar de överklockade versionerna också lite mer även om det har varit lite luddigt med 10-serien på den fronten.

3. SSD är bekvämt men det kan dra iväg lite på prislappen om du har ett maffigt spelbibliotek lagrat samtidigt och behöver 500GB+ t.ex.

Jag har lite svårt att se att du ska få ihop ett helt nytt bygge inklusive monteringskostnad och Windows (2000kr åt helvete bara där) för tillräckligt lite pengar att ha kvar till ett 1070 och hålla sig på 10,000kr totalt. Det känns lite konstigt att någonting med nätagg, chassi och komplett plattform ska kosta 4 lax och fortfarande va kralligt nog att rättfärdiga ett sånt förhållandevis starkt grafikkort. Det beror nog lite på vad du vill spela och vad som är viktigt för dig.

IMHO är den största tjänsten man kan göra sig själv som pc-gamer eller person som använder pc generellt att bita i det sura äpplet och lära sig hårdvaran. Då kan man spara så jävla mycket pengar genom att vara lite finurlig, speja på marknaden här och framförallt prioritera vad man vill och inte vill ha själv utan missförstånd. Det finns gott om Youtube-kanaler som är matnyttiga som fan på både låg och hög nivå, så ett par kvällar där kan du antagligen knäcka en hel del grundläggande nötter för att förstå bättre.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@Lothric: Ja de första kommer sannolikt med referenskylare.

Räkna med runt 8k utan grafikkort om du vill ha 6600k.
Du kan ta en billigare SSD och snåla på nåt mer så kan du få ner några hundralappar, men du kommer
inte under 12k med GTX 1070.
Skulle inet köra fri montering igen slipper du 799kr, annars är alternativet att bygga själv.
Finns massa guider på Youtube som visa hur man gör.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9450403/

Permalänk
Avstängd

@SUMITOMO:

Tack så mycket!

Får väl ta och tjäna 2k på något sätt så kommer jag nog upp dit! I värsta fall får man vända sig till päronen.

Sparar varukorgen och väntar tills de bättre 1070 kommer. Sen är det bara att beställa

Permalänk
Avstängd

Frågan är då om jag inte gör en bättre affär om jag köper denna färdigbyggda https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-10...

Eller är varukorgen ovan + GTX 1070 bättre?

Permalänk

@Lothric: varukorgen är bättre

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Entusiast

Jag brukar tänka att om man inte ens är kapabel att bygga ihop en dator så är man förmodligen inte duktig nog att överklocka och brukar strunta i k-processorer eller större summor på kyllösning för det.

Kör på inets färdigbyggda du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag brukar tänka att om man inte ens är kapabel att bygga ihop en dator så är man förmodligen inte duktig nog att överklocka och brukar strunta i k-processorer eller större summor på kyllösning för det.

Kör på inets färdigbyggda du

I dagens läge får du en 20% överklockning bara genom att starta burken, så en K CPU är alltid bättre.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robbankentor:

I dagens läge får du en 20% överklockning bara genom att starta burken, så en K CPU är alltid bättre.

Ja är prisdiffen liten så slänger jag hellre på en sån. Men om folk vill ha ihopbyggt så anpassar jag lite efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Okej, har några frågor:

Om avsikten är att spela spel på högsta möjliga FPS/grafik och samtidigt kunna redigera videor (vilket på min nuvarande skitdator tar evigheter att göra med exportering o.s.v.) är det någon komponent jag bör byta ut? I varukorgen verkar det finnas 8 GB RAM. Är inte 16 bättre? Om ja, rekommenderar ni någon särskild från Inet? Nu pratar jag om RAM för det verkar som att prisskillnaden mellan 8 och 16 inte är lika stor jämfört med en övergång från i5 till i7 (som givetvis också påverkar videoredigering) och jag vill ju inte att det blir alltför dyrt heller.

Det pågår hela tiden kampanjer/speciella erbjudanden som ibland varar i några timmar (!). Nyligen fick jag t.ex. höra om GTX 970 för 2500 kr. Det är just sådana kampanjer jag är ute efter och vill göra ett köp med. På så vis kan jag vara säker på att datorn jag byggt inte kommer sjunka i pris SÅ mycket som de brukar göra.

Kort och gott:

1. Bör någon komponent bytas ut om videoredigering och gaming i hög fps/grafik prioriteras?
2. Vart bör jag kika regelbundet för att eventuellt stöta på en riktigt bra kampanj och göra fynd? Om jag t.ex. hittar bara ett grafikkort för ett riktigt bra pris, men inget annat, bör jag köpa kortet separat? Då blir jag väl tvungen att montera själv i slutet?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9457025/

Varsågod! Denna dator kommer käka allt.
Möjligtvis byta till en i7 pga videoredigering osv. men i spel är de ungefär lika bra. Handlar om några få fps bättre på i7an i endel titlar.

Operativsystem köper du via Kinguin.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9457025/

Varsågod! Denna dator kommer käka allt.
Möjligtvis byta till en i7 pga videoredigering osv. men i spel är de ungefär lika bra. Handlar om några få fps bättre på i7an i endel titlar.

Operativsystem köper du via Kinguin.

Riktigt bra kundvagn, precis så jag hade gjort med Men TS behövde montering också så +800kr

Permalänk
Avstängd

@ImTheMeaN: Tack mannen! Har ingen koll på vad som är bra/inte bra inom datavärlden men det ser super ut!

Hmm, en fråga jag har är om jag nu tar bort gtx 1070 från den varukorgen och ersätter den med någon billigare (970?) från Inet alternativt vänta tills AMD's kort släpps, kommer det funka bra med de övriga delarna i varukorgen?

EDit: Förresten, vad hände med gtx 1070 för cirka 4000 kronor? Varför är det så dyrt? Vissa påstod t.o.m. att det skulle kosta runt 3.7k...

Permalänk
Medlem

@Lothric: ja det skulle fungera. Vänta några dagar/veckor när eftermarknadskylarna kommer så kommer det kosta runt 700:- mindre än FE.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Avstängd

Tack!

Man får även läsa att det vore klokt att köra i7 nu istället för i5... Hur mycket dyrare blir det då? Rekommenderas någon särskild i7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Tack!

Man får även läsa att det vore klokt att köra i7 nu istället för i5... Hur mycket dyrare blir det då? Rekommenderas någon särskild i7?

i7 6700k.

edit: Här kommer en mycket bättre kundvagn än ovan. Dock lite dyrare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9458161/

Du kan ju byta chassi om du vill ha det andra och spara 500kr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Edit: Förresten, vad hände med gtx 1070 för cirka 4000 kronor? Varför är det så dyrt? Vissa påstod t.o.m. att det skulle kosta runt 3.7k...

Det påstås jävligt mycket just nu.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Hedersmedlem

Ett inlägg raderat som bröt mot forumet regler ang. piratkopiering.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd

@xcluzive: Det där är ju fortfarande i5? Eller :S?

Edit: Vad är det billigaste möjliga priset om man vill ha i7, 16 gb ram och SSD:en och det kort som Asus tänkt släppa i slutet av månaden?

Kan man få det till 10,2k med montering + operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@xcluzive: Det där är ju fortfarande i5? Eller :S?

Edit: Vad är det billigaste möjliga priset om man vill ha i7, 16 gb ram och SSD:en och det kort som Asus tänkt släppa i slutet av månaden?

Kan man få det till 10,2k med montering + operativsystem?

Japp, fortfarande i5, tänkte att det matchar budgeten. Du kan ju alltid lägga till lite och klämma in en i7a istället Jag menade bara att det är i7 6700k som gäller om du vill köra på i7

10,2k blir nog svårt. 12k kan du nog räkna med minst. Cirka 5k för gpu, 5k för cpu + mobo om du ska köra i7. Då är du redan uppe i 10k. Sen ska du ha PSU, RAM, SSD, chassi, cpu kylare, OS, montering osv.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

@xcluzive: 12k hmm...

Skulle du kunna skapa den varukorgen, haha :)? Allt förutom grafikkortet såklart, som skulle bli Asus nya. Vet att jag redan fått massiv med hjälp, men ack är man dum så är man dum!

Har jag tur erbjuds fri montering. Därför vill jag ha varukorgen redo och då är det bara att beställa.

Permalänk
Avstängd

Webbhallen har tydligen rea på GTX 970 för 2500 kronor nu.

Rekommenderar ni att jag köper nu i samband med lagerrensningen eller väntar tills AMD:s kort släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Webbhallen har tydligen rea på GTX 970 för 2500 kronor nu.

Rekommenderar ni att jag köper nu i samband med lagerrensningen eller väntar tills AMD:s kort släpps?

Vänta på AMD. Bättre prestanda.

Billiga 970 kommer vi nog få se mer av.
Asus-modellen Webhallen säljer låter dessutom högt.