Rykte: Sunset Overdrive på väg till PC – kan bli exklusiv Universal Windows Platform

Permalänk
Medlem

Gärna mer UWP så att det blir mer incitament för Valve att jobba med Steam.

Skrivet av rektor:

EU borde förbjuda plattformsexklusiva titlar, det hämnar konkurrensen och främjar monopol!

Konkurrensmyndigheters yttersta syfte är att främja utvecklingen genom att hindra stagnation på monopolliknande marknader. Därför har t ex Microsoft och Apple olika måttstockar på sig, då Microsoft har ett nära monopol medan Apple inte har det. Något sådant föreligger inte i spelbranchen, tvärtom bidrar exklusiva spel till utvecklingen som det ser ut idag. Se även nedan

Skrivet av anon5930:

Värt att tänka på är att det ofta handlar om spel som annars inte hade gjorts då studiorna behöver finansiwringen plattformsägarna erbjuder. Rise of the Tomb Raider hade troligen inte blivit av utan Microsoft då Squenix inte verkade villiga att finansiera ett nytt spel då TR 2013 inte sålde tillräckligt.

Antingen satsar utgivare och utvecklare mer på att lösa finansieringen själva eller tigger på någon crowdsource tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägger till detta också så man slipper hoppa mellan sidorna

Skrivet av Yoshman:

Men en sådan lag skulle med stor sannolikhet t.ex. Rise of the Tomb Raider aldrig utvecklats. De senaste TR släppen ansågs inte tillräckligt framgångsrika och rebooten 2013 fanns verkligen på alla plattformar (PC, PS3, PS4, 360 och XBO). Microsoft gick då in med pengar och finansierade RoTR mot att det blev (tids)exklusivt på XBO.

Spel som Uncharted-serien måste i princip vara totalt exklusiva, d.v.s spel där utvecklingsbudget ligger på nivåer att det i praktiken inte finns någon chans att spelet i sig kan tjäna in sin egen kostnad. Läs vad man skriver om t.ex. Uncharted 4. Spelet anses av många vara det grafiskt mest fulländande spelet på någon plattform, det trots att PS4 idag har rätt meh nivå på maskinvaran jämfört med PC. Att man kan nå den här nivån har två huvudorsaker, dels kan man pressa maskinvaran till en helt annan nivå om det bara finns en enda konfiguration att ta hänsyn till, dels går budgeten att räkna hem då sådana här spel ökar försäljningen av konsolen och därmed andra titlar på samma plattform.

Då spel som Uncharted och Last of Us är bland det absolut bästa jag upplevt på någon plattform är jag mer än för att man ska få teckna plattformsexklusiva avtal.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Oneone:
Wifi problem på en dator. Bootproblem på en dator. Sökproblem på alla 4 datorer inklusive alla jag känner som uppdaterat. Uppdaterar datorn mitt i arbeten och ibland fryser under uppdateringar. Konstiga BSOD och andra hanteringar som t.ex. återställer inställningar efter uppdateringar...främst inom deras datainsamling.
en lenovo t420, en t420s en x220 en hp dv7 stämmer även hos kompisar med andra märken, modeller och egna byggen

Efter varje uppdatering så slutar någonting annat att fungera i något dag tills en ny kommer.
Jag kan fortsätta hela dagen. Jag ville så att W10 skulle vara bra men det är allt för många grejer som gör det till ett irriterande OS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Skulle vara trevligt ifall det blir bättre optimerat än vad quantum break är idag. Dock gillar ja att MS släpper mer spel till PC, men optimeringen måste vara bättre än vad den varit på de spel som släppts.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Det är ju nice att dem börjar porta exclusiva xbox spel till PC (Kommer något av dem nyare Halo spelen är jag såld).
Tråkigt men förståeligt med att dem kanske ska ha det i sin egna "butik", det är inte alltid lätt att få igenom allting på rätt sätt på ett multinationellt företag det är så många processer och personer "Prudukter"(jag kallar dem det bara för att nu) går igenom innan dem möter slutkund.
Om jag får gissa själv är detta lösningen Microsoft pitchar sina invisterare/chefer/etc./etc. när dem ska bemöta "problemet" "Pirating" innan deras "Produkt" färdigställs.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Oneone:
Wifi problem på en dator. Bootproblem på en dator. Sökproblem på alla 4 datorer inklusive alla jag känner som uppdaterat. Uppdaterar datorn mitt i arbeten och ibland fryser under uppdateringar. Konstiga BSOD och andra hanteringar som t.ex. återställer inställningar efter uppdateringar...främst inom deras datainsamling.
en lenovo t420, en t420s en x220 en hp dv7 stämmer även hos kompisar med andra märken, modeller och egna byggen

Efter varje uppdatering så slutar någonting annat att fungera i något dag tills en ny kommer.
Jag kan fortsätta hela dagen. Jag ville så att W10 skulle vara bra men det är allt för många grejer som gör det till ett irriterande OS.

Skumt, rullat ut flera tusen datorer med Windows 10 och har inte dessa problem, och då ingår Lenovos modeller samt HP Dell osv...Verkar som det är problem med HW eller något annat än själva OSet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Skulle vara trevligt ifall det blir bättre optimerat än vad quantum break är idag. Dock gillar ja att MS släpper mer spel till PC, men optimeringen måste vara bättre än vad den varit på de spel som släppts.

Forza 6 är bra optimerat, får ut 60FPS allt max i 2560x1440 med systemet i signaturen

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det här med inlåsning är inget som lockar och något jag aktivt undviker.
Visst, bra att de gör spel tillgängliga på pc, men varför skulle det över huvud taget vara inboxat i denna plattform..?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

@Oneone:
Nu kan det vara värt att nämna att ingen av datorerna är sprillans nya utan har några år på nacken i värsta laget men några år bara 2 år. Tyvärr är det väldigt många datorer som folk uppdaterar inte prillans nya och Jag tror inte MS testa så mycketr för äldre datorer. Främst då de inte har så mycket testare kvar.
Jag hade kanske inte haft problem om jag haft en ny dator men min t420 som exempel presterar bra annars. Det är bara en långsam integrerad grafikdel och ingen 5GHz på nätverket. Men använder den varje dag för Programering och Cad och det märks inte av att den är några år gammal

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Oneone:
Nu kan det vara värt att nämna att ingen av datorerna är sprillans nya utan har några år på nacken i värsta laget men några år bara 2 år. Tyvärr är det väldigt många datorer som folk uppdaterar inte prillans nya och Jag tror inte MS testa så mycketr för äldre datorer. Främst då de inte har så mycket testare kvar.
Jag hade kanske inte haft problem om jag haft en ny dator men min t420 som exempel presterar bra annars. Det är bara en långsam integrerad grafikdel och ingen 5GHz på nätverket. Men använder den varje dag för Programering och Cad och det märks inte av att den är några år gammal

jag tycker absolut att man får mera problem när man kör en InPlace Upgrade istället för Clean installation, och det är nog därför många har fått mer problem än vad man igentligen skall behöva få med ett nytt Operativsystem, visst det fungerar men om man ser att alla användare använder så pass mycket olika prylar så är det klart att det inte fungerar för alla.

Synd att det fungerat dåligt för dig , hoppas du ger det en ny chans med en Clean install, vore kanske värt att uppgradera bios osv också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Priserna måste ju bli mer realistiska också , Quantum Break ligger ju över 600kr för PC?! helt galet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Microsoft gör ju inte detta var att vara snälla emot pc-spelare utan för att folk ska uppdatera till Windows 10. Eftersom dom även vill visa sitt DX12 så är det inte heller larvigt utan ett måste att det måste ha 10an som krav.

Vill de visa dx12 kan de ju göra det i något nytt spel och inte något gammalt konsolspel som egentligen inte behöver det imo

Själv skaffar jag bara nytt/senaste OS när jag köper ny dator/hårdvara, vilket inte är lika ofta som MS får för sig att släppa ett nytt Windows. Jag trivs med Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Priserna måste ju bli mer realistiska också , Quantum Break ligger ju över 600kr för PC?! helt galet...

Cross-plattform förmodar jag. #framtiden

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Såg ut lite som någon slags korsning mellan "Mirror's Edge" och "Dead Rising". Kanske kan bli något bra om man lägger ihop två dåliga spel.

Permalänk
Medlem

Kunde inte Microsoft haft en mycket renare butik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok så tillverkar jag ex ett tillbehör till en specifik mobiltelefon (ex Iphone 6) så ska jag få EU efter mig eftersom jag hämnar konkurrensen? Ska man inte få ha någon frihet kvar?

Frihet är en illusion...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Kunde inte Microsoft haft en mycket renare butik.

Håller med där, att de inte fixat till det bättre.
På senare tid har de uppdaterat gränssnittet så det nu ser okej ut i alla fall men fortfarande sämre än konkurrenternas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Forza 6 är bra optimerat, får ut 60FPS allt max i 2560x1440 med systemet i signaturen

Ja, sen tycker jag upplever spelet som snyggare och bättre än på Xboxen bredvid.

Har inte kört så mycket ändå då Logitech 920 ratten inte stödjas på PC men det kanske ändrat/ändrar på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, sen tycker jag upplever spelet som snyggare och bättre än på Xboxen bredvid.

Har inte kört så mycket ändå då Logitech 920 ratten inte stödjas på PC men det kanske ändrat/ändrar på sig.

Är väl inget stöd för någon ratt men det ska visst vara på gång.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Ja, sen tycker jag upplever spelet som snyggare och bättre än på Xboxen bredvid.

Har inte kört så mycket ändå då Logitech 920 ratten inte stödjas på PC men det kanske ändrat/ändrar på sig.

Forza 6 Apex är riktigt snygg, speciellt om man har hårdvaran för det. Synd dock med rattstödet, har inte haft möjlighet att testa med min gamla G25'a heller men har hitills mest blivit med min Xbox One-kontroller.

Jag hoppas verkligen att Forza 7 (eller Forza Horizon 3, beroende på vad som kommer först) släpps till PC och Xbox One samtidigt. Blir lätt PC-utgåvan för mig, såvida nu inte MS kör någon bundling med båda spelen då.

Permalänk
Medlem

@Oneone:
Tyvärr är två av datorerna clean installerade och det blev inte bättre. Min T420 mådde faktiskt mycket sämre så jag gjorde en ominstallation till W7 igen för att uppdatera till W10 den vägen. Mycket konstigt beteende tycker jag.
Tyvärr finns inget nytt bios för någon dator utan bara för de egenbyggda stationära. Många drivare är också väldigt gamla för att vara "nyaste".

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nej, dom ska inte vara tvungna att utveckla för annan plattform. Men konsoltillverkarna ska inte kunna få teckna ett exklusivitetsavtal med utvecklaren eller distributören. Utvecklaren/distributören ska få ha dörrarna öppna att eventuella porta spelet till andra konsoler om dom skulle vilja det.

Nej, så vida inte skrivit på något exklusivitetsavtal med Apple där du förpliktar dig att inte skapa en variant av din produkt för andra telefoner än iPhone.

En konsol är ju enkel ett köpa och nyttja. Klart folk ändå skulle köpa spelkonsoler. Många köper ju inte en konsol för något specifikt spel utan efter vad deras vänner har för spelkonsol så dom kan spela tillsammans.
Konsolerna kan konkurrera på pris, prestanda, användarvänlighet, upplevelse, och tjänster, mm.

Var god och stryk prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Var god och stryk prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det stämmer ju, sett till priset på konsollen och vad man får om man köper en dator. Men om man är ute efter prestanda i en högre prisklass så är det ju helt klart PC som gäller.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Fast det stämmer ju, sett till priset på konsollen och vad man får om man köper en dator. Men om man är ute efter prestanda i en högre prisklass så är det ju helt klart PC som gäller.

Vad är dock vitsen med en Full HD tv till exempel om inte konsolen orkar driva runt spel i samma upplösning?
(för att inte tala om att spela upp 4k material)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

Vad är dock vitsen med en Full HD tv till exempel om inte konsolen orkar driva runt spel i samma upplösning?
(för att inte tala om att spela upp 4k material)

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju helt på spelets utvecklare. Spelar ingen roll vilka specfikationer man ger, utvecklarna kommer pressa hårdvaran maximalt för att ge så snygg och flashig grafik som möjligt för att få konsumenterna att upptäcka och köpa deras spel. Uncharted 4 är väl det senaste bra exemplet på vad man kan göra med förhållandevis svag hårdvara. Spelet ser riktigt bra ut med tanke på vad för hårdvara den också kör på.

På PC är det en extremt liten andel datorer som kan spela spel vettigt i dagsläget. Du får betala väldigt mycket mer för en spelbar PC än vad du får betala för en konsoll. Fördelen med konsollen är att du har vad som behövs för att spela de spel som släpps generationen ut. Fördelarna med detta är rätt stora, speciellt för de som är allmänt teknik-ointresserade (vilket är de flesta).

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fortfarande irriterande att jag inte "får" spela spelet för Microsoft. Jag spelade tomb raider 2013 på min laptop utan problem men i uwp så är den "för" svag för forza. Låt mig iallafall försöka. Jag tänker inte trycka in buggfesten w10 på den stora datorn för ett spel.

Någon gång måste man ta steget och släppa det gamla invanda, vi kan inte räkna med att Microsoft kommer fortsätta stödja ett operativ fullt ut ~7 år efter det släpptes speciellt som man släppt två operativsystem sedan dess där det tom är gratis att uppdatera till det senaste.

Rapporteras nu tex om ett "Exploit kit" ute i det vilda som klarar av att ta sig runt Microsofts Enhanced Mitigation Experience Toolkit i Windows 7.
https://www.fireeye.com/blog/threat-research/2016/06/angler_e...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

@havoc:
Än så länge så är w8.1 bättre stött än 10 för mig. Så jag håller kvar så länge detta är fallet. Jag använder vara tnin t420 med 10 på och min stationära fullt ut och jag har en licens för w10 om jag vill ha skiten på den stora.
Men ska inte uppdatera om man får problem med det nya även om det är nytt. Det har snart gått ett år och problem som fanns för ett år sedan är fortfarande där. Så i den här takten är w8.1 bättre i yttligare 2 år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@havoc:
Än så länge så är w8.1 bättre stött än 10 för mig. Så jag håller kvar så länge detta är fallet. Jag använder vara tnin t420 med 10 på och min stationära fullt ut och jag har en licens för w10 om jag vill ha skiten på den stora.
Men ska inte uppdatera om man får problem med det nya även om det är nytt. Det har snart gått ett år och problem som fanns för ett år sedan är fortfarande där. Så i den här takten är w8.1 bättre i yttligare 2 år.

Jag antar att det är den 'stora' som är datorn i din signatur eftersom det stå att du använderr 8.1. Vad med den datorn ger dig problem med windows 10?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag antar att det är den 'stora' som är datorn i din signatur eftersom det stå att du använderr 8.1. Vad med den datorn ger dig problem med windows 10?

Den har jag alldrig uppdaterat och det av några anledningar. Främst de jag nämnt innan. Problem här och där på de flesta datorer men sedan är det många spel jag spelar som använder tjänster som inte fungerar i w10. Och för att var en speldator så ska spel fungera vilket de inte kommer i w10

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Den har jag alldrig uppdaterat och det av några anledningar. Främst de jag nämnt innan. Problem här och där på de flesta datorer men sedan är det många spel jag spelar som använder tjänster som inte fungerar i w10. Och för att var en speldator så ska spel fungera vilket de inte kommer i w10

Vad är det för tjänster som inte fungerar? Kan vara bra att veta så man inte köper något spel som kräver det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.